اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

خاکی کیمیا و جوانانی بیکار/ ۷ میلیون متر مکعب گاز هم دوای بیکاری جوانان ایلامی نشد

پدیده‌ طبیعی آگرواج از حدود ۱۰۰ سال پیش تاکنون روشن بوده و شعله‌های رقصانش به دلیل وجود منابع سرشار نفت و گاز نیازمند دیده شدن از سوی مسوولین است تا دوای بیکاری جوانان باشد.

خاکی کیمیا و جوانانی بیکار/ ۷ میلیون متر مکعب گاز هم دوای بیکاری جوانان ایلامی نشد

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، آگرواج یا آتشبار پدیده‌ای طبیعی و خدادادی در روستای سرپیتک از بخش بولی است که هنوز و هنوز بعد از گذشت چندین سال روشنایی‌اش مردم و کاوشگران را به خود مجذوب کرده است. 

این آتش‌ها حاکی از وجود منابع سرشار نفت و گاز است؛ نزدیکی زیاد گاز به سطح زمین باعث شده تا با کنار زدن خاک، شاهد شعله‌های جدیدی از آتش باشیم حوزه نفتی معروف "تنگ‌بیجار" با ظرفیت فرآورش روزانه ۷ میلیون متر مکعب گاز در این منطقه واقع شده است.

آتشی که در جوار زمین‌های کشاورزی می‌سوزد؛ اما این پدیده تا به حال باعث آتش سوزی نشده و کشاورزان از خاک بسیار مرغوب و حاصلخیزش نیز استفاده می‌کنند.

حال با وجود اکتشاف میدان تنگ‌بیجار، مناطق بسیار دیگری از این منطقه و مناطق دیگر استان با پدیده‌ی آگرواج مواجه هستند که این امر حکایت از منابع نفت و گاز ایلام است، شعله‌های جذابی که با زبانی آشکار ما را به اکتشاف منابع جدید فرا می‌خوانند، اما دیده نمی‌شوند.

 

یکی از دیدنی‌ترین پدیده‌های طبیعی است

نورالدین کیانی دهیار روستای گنجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت:‌ پدیده آگرواج یکی از دیدنی‌ترین پدیده‌های طبیعی بخش بولی در بالادست روستای چمن سیدمحمد است در نوع خود بی‌نظیر بوده است.

وی افزود: این پدیده از گذشته‌های دور وجود داشته و اهالی این منطقه شاهد آن بوده‌اند که آتش در زمین به صورت شبانه روز در تمام فصول سال روشن است.

دهیار روستای گنجوان تصریح کرد: باتوجه به اینکه خیلی افراد از اقصی نقاط کشور برای دیدن آن می‌آیند ولی تا کنون اقدامی در جهت درست کردن راه ارتباطی و همچنین شناساندن درست آن صورت نگرفته است.

حوزه نفتی تنگ‌بیجار در این منطقه واقع شده است

مسعود حاتمی بخشدار بخش بولی نیز ادامه داد: بولی (bowli) نام منطقه‌ای در شرق شهر ایلام است که به دلیل وجود منابع سرشار نفت و گاز از دیرباز مورد توجه قرار گرفته و حوزه نفتی تنگ‌بیجار در این منطقه واقع شده است.

وی خاطر نشان کرد: دلیل روشن بودن این آتشبار احتمالاً نزدیکی زیاد گاز به سطح زمین است و این موضوع باعث شده تا با کنار زدن خاک از سطح زمین با شعله جدیدی روبرو شویم.

بخشدار بخش بولی یادآور شد: در دوران ساسانی و در این منطقه سپاه هفتم ساسانی با اعراب درگیر شده و تا امروز می‌توان نوک پیکان‌های باستانی را در نزدیکی آگرواج یافت این یک فرصت بی‌نظیر است که این منطقه به یک جاذبه طبیعی و بکر تبدیل شود.

وجود کوزه‌های سفالی تاریخی در این منطقه

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: آثار باستانی و کوزه‌های سفالی تاریخی فراوانی در این منطقه یافته شده و هنوز نیز می‌توان آثار کوزه‌های یافته شده را در این منطقه یافت.

وی بیان کرد: نقطه جغرافیایی این منطقه بین طول و عرض جغرافیایی ۳۳/۸۲۸۸۳۵ و ۴۵/۹۰۹۲۵ قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری ایلام ادامه داد: پرونده این اثر طبیعی آماده شده به وزارت خانه هم ارسال شده در صورت شرایط ثبت ملی می‌شود.

 

بی‌توجهی مسوولین 

یکی از کارشناسان حوزه گردشگری بیان کرد: استان ایلام از هر نظر توسعه یافته‌تر از کشورهای دیگر است؛ منتهی به دلیل بی‌توجهی مسوولین استانی همواره در مشکلات و عدم توسعه یافتگی قرار دارد.

وی افزود: آتشی که از دل خاک طلا و غنی ایلام زبانه می‌کشد خود یک فرصت است تا جوانان را از این بیکاری نجات دهد.

قاسمی یکی از شهروندان منطقه بولی در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: سال‌هاست از این خاک آتش بیرون می‌آید، چرا نمی‌آیند کارشناسانه تفحص کنند؟ چرا نمی‌آیند از این کیمیای طلای ایلام به عنوان فرصت و اشتغال برای جوانان بومی منطقه برنامه‌ ریزی کنند؟

علت آتش حاصل از این تپه آگرواج به خاطر خروج گاز از شکاف‌های این کوه است؛ گازهایی که از پیچ و خم بی‌توجهی‌ها به خود می‌نالد و آتش فرا می‌دهد؛ آتشی که مقدس و خوش یمن است و مردم قدیم آن را راز پنهان می‌دانند رازی که گنج طلا خدادای نتیجه‌اش است.

به گفته‌ی کارشناسان زمین‌شناسی دلیل شعله‌ور شدن آتش کوه، گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است؛ گازهای هیدروکربوری از لایه‌های مختلف زمین عبور می‌کنند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون نشت کرده و شعله‌ور می‌شوند؛ به طوری که هنگام شب، نور سوختن این گاز بیشتر دیده می‌شود.

استان ایلام خاکش طلاست، طلایی که هنوز عیارش را نشناخته‌اند و اگر هم کسی به صورت فردی و اتفاقی به ارزش آن پی برده، حمایت جدی نشده و به توفیق چندانی نرسیده است.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۱۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول