اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

هزاران هکتار زمین کشاورزی «هلیلان» تراکتوری برای شخم زدن ندارند

مردمانی از دیار هلیلان که علی رغم وجود پتانسیل‌های مناسب برای کشاورزی، به دلیل کمبود امکانات از کشت و زراعت بهره‌ای نمی‌برند و هر ساله با ضرر و زیان زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

هزاران هکتار زمین کشاورزی «هلیلان» تراکتوری برای شخم زدن ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، این روزها که ایلامی‌ها فصل برداشت محصولات کشاورزی را پشت سر می‌گذارند و مسوولین خبر از برداشت هزاران تن انواع محصولات کشاورزی در دشت‌های دهلران و مهران را می‌دهند؛ حال و روز کشاورزانی از همین استان اما چندان تعریفی ندارد. 

شهرستان هلیلان یکی از شهرستان‌های استان ایلام در غرب ایران است؛ این شهرستان در مرز استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان واقع شده‌، هلیلان در سال ۱۳۹۸ با جدا شدن از شهرستان چرداول به شهرستان ارتقا یافت و تبدیل به یازدهمین شهرستان استان ایلام شد.

این شهرستان یکی از مناطق محروم استان است که در سال‌های اخیر اقداماتی در جهت محرومیت زدایی آن صورت گرفته اما نیاز به تلاش بیشتری دارد؛ بیشتر مناطق شهرستان دارای آب و هوای گرم و خشک بوده که وجود رودخانه سیمره تا حدی خشکی آن را تعدیل می‌کند؛ هلیلان زمستان‌هایی معتدل و تابستان گرم دارد به نحوی که امکان برداشت مجدد غلات و صیفی جات را در آن فراهم می‌کند.

همه ساله برای شخم زدن دچار مشکل می‌شویم

یکی از اهالی روستای بانلکان، از توابع شهرستان هلیلان، چنین می‌گوید: ما در روستا حدود ۱۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی داریم که به علت نداشتن تراکتور و ادوات کشاورزی و نگرفتن سهمیه تراکتور همه ساله هم برای کشت گندم و جو و هم برای شخم بهاره لنگ می‌مانیم.

یکی دیگر از اهالی نیز گفت: ما هر سال باید صبر کنیم تا روستاهای اطراف کارشان را تمام کنند بعد به روستای ما بیایند آن هم با هزینه بیشتر که اصلا برای ما به صرفه نیست؛ ما از سازمان جهاد کشاورزی انتظار داریم فکری به حال این روستای محروم و کشاورزان کنند.

تا سال ۹۷ متقاضی تراکتور از این روستا نداشتیم!

عبادالله صابری مدیر جهاد و کشاورزی هلیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: روستای بانلکان از توابع زردلان است که مردم این منطقه بیشتر به پرورش دام مشغول هستند.

صابری گفت: تا سال ۹۷ هیچ متقاضی  از این روستا برای دریافت تراکتور نداشتیم و از سال 97 به بعد تنها ۲ نفر متقاضی داشتیم که این افراد خواهر و برادر بوده و ساکن روستای بانلکان نیستند.

مدیر جهاد کشاورزی هلیلان ادامه داد: به دلیل سو استفاده‌هایی که طی سال‌های گذشته از فروش تراکتورهای سهمیه‌ای توسط برخی افراد سودجو صورت گرفته، اداره جهاد کشاورزی در زمینه اعطای سهمیه‌های تراکتور با حساسیت بیشتری عمل می‌کند.

صابری گفت: با توجه به آمارهای دقیقی که از کشاورزان و دامداران منقطه در دست داریم اقدام به توزیع نهاده‌های دامی و کشاورزی، تسهیلات و سهیمه‌ها می‌کنیم و اداره جهاد کشاورزی هلیلان آمادگی دارد تا بر اساس ضوابط و مقررات سازمان جهاد کشاورزی و در صورت تایید صلاحیت متقاضیان توسط این اداره به آنها تراکتور سهمیه‌ای واگذار کند.

نظری از کارشناسان حوزه اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: یک فرد روستایی با تولید در بخش کشاورزی، دامپروری، قالی بافی و سایر بخش‌های مختلف می‌تواند در رونق اقتصادی جامعه و توسعه کشور تاثیر مستقیم داشته باشد.

وی افزود: اگر به روستاییان بها دهیم می‌توانیم تولیدات خود را افزایش دهیم و راندمان کار خود را بالا ببریم؛ وقتی این مهم صورت گرفت، نیازی به کشورهای دیگر نخواهیم داشت.

نظری ادامه داد: با وجود معضل هزینه بالای مکانیزاسیون، کشاورزان در آماده شدن زمین، تامین نهاده و هزینه بالای کارگری با مشکلات متعددی روبرو هستند که اگر تمهیداتی برای رفع افزایش چندبرابری قیمت‌ها و تامین و تدارک آن از سوی تولیدکنندگان اندیشیده نشود، تولید محصولات زراعی و باغی دچار مشکل می‌شود.

افزایش تقاضا برای تراکتور

سعید شهبازی فرماندار هلیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: به دلیل شرایط کنونی بازار که ناشی از محدودیت‌های تولید و توزیع تراکتور در کشور و اختلاف قیمت تراکتور در بازار به نسبت کارخانه، طی سال‌های اخیر است؛ شاهد افزایش تقاضا بوده‌ایم و عملا امکان واگذاری تراکتور به تمام متقاضیان وجود ندارد.

فرماندار هلیلان ادامه داد: ما همچنان تمام تلاشمان را برای حل این مشکل خواهیم کرد و آمادگی داریم تا به یاری خدا و با همکاری سایر ادارات مربوطه، رضایت کشاورزان عزیز هلیلانی را در این زمینه جلب کنیم.

تحریم‌ سبب کم شدن تراکتور شد

هرمز اقبالی سرپرست اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاوزی ایلام گفت: در بحث تأمین تراکتور برای کشاورزان تا سال ۹۷ هیچ مشکلی نداشتیم؛ اما پس از پایان سال ۹۷ و بیشتر شدن تحریم‌ها، کارخانه‌های تراکتور سازی اقدام به فروش سهمیه‌ای محصولات خود کردند.

وی ادامه داد: محدودیت‌های تولید و توزیع تراکتور در کشور سبب ایجاد اختلاف قیمت تراکتور در بازار به نسبت کارخانه شده که همین موضوع باعث شده تا عده‌ای پس از دریافت سهمیه خود اقدام به فروش کنند که در نهایت باعث ایجاد مشکل برای کشاورزان منقطه شده است.

در راستای تحقق سیاست‌های کلی برنامه و اقتصاد مقاومتی، شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در مناطق روستایی و ارتقا منزلت اجتماعی روستاییان و نقش روستاها در اقتصاد ملی و ایجاد بستر لازم برای شکوفایی و پیشرفت عدالت، لازم است تا با پیگیری مسوولین امر در این رابطه شاهد نقش تعیین‌کننده روستاها در افزایش بیش از پیش تولید در کشور و همچنین مهاجرت معکوس باشیم.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول