اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ادعای مقام قضایی آمریکا: قتل «جورج فلوید» مصداق جرائم ناشی از تعصب نژادی نیست

دادستان کل ایالتی که در آن یک شهروند سیاه‌پوست توسط پلیس به قتل رسیده مدعی شد، این قتل مصداق جرائم متعصبانه محسوب نمی‌شود.

ادعای مقام قضایی آمریکا: قتل «جورج فلوید» مصداق جرائم ناشی از تعصب نژادی نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کیت الیسون» دادستان کل ایالت «مینه‌سوتا» در آمریکا مدعی شد، قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس شهر مینیاپولیس، مصداق جرائم متعصبانه نیست.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، الیسون روز یکشنبه در مصاحبه‌ای، در پاسخ به این سوال که آیا قتل فلوید، جزو جرائم ناشی از تعصب نژادی محسوب می‌شود، پاسخ داد:‌ «این‌طور فکر نمی‌کنم، زیرا جرائم متعصبانه، دارای انگیزه و جانب‌داری مشخصی هستند».

این دادستان آمریکایی افزود: «ما هیچ شواهدی نداریم که نشان دهد درک شاوین [قاتل فلوید]، بر اساس نژاد جورج فلوید دست به چنین کاری زده باشد».

او در ادامه گفت، مقامات قضایی مینه‌سوتا می‌توانستند بر اساس قوانین ایالتی، این قتل را مصداق جرائم متعصبانه اعلام کنند اما مقامات این مسیر را طی نکردند زیرا «ما فقط می‌توانیم کسانی را به این شکل متهم کنیم که شواهدی برای تحویل دادن به هیأت منصفه وجود داشته باشد».

الیسون گفت: «اگر شاهدی داشتیم که می‌گفت درک شاوین اشاره‌ای نژادپرستانه کرده است، ممکن بود او را با به ارتکاب جرائم متعصبانه متهم کنیم اما برای این کار به شاهدی نیاز است که آن را در جایگاه [دادگاه] بیان کند. ما این [شاهد] را نداشتیم و به همین دلیل چنین کاری نکردیم».

در ادامه مجری مصاحبه از دادستان کل مینه‌سوتا پرسید: «تمام جهان دیدند که یک مأمور سفیدپوست یک مرد سیاه‌پوست را به‌خاطر اینکه سیاه‌پوست است به قتل می‌رساند و شما می‌گویید شواهدی در این باره وجود ندارد؟»

الیسون در جواب گفت: «در جامعه ما این یک هنجار اجتماعی است که قتل انواع خاصی از مردم تحمل‌پذیرتر از دیگران است. برای اینکه  بایستیم و به این مسئله توجه جدی داشته و از وقوع آن‌ خشمگین شویم، لازم نیست درک شاوین برای آسیب زدن به جورج فلوید نیت نژادپرستانه‌ای داشته باشد».

او با این حال اذعان کرد:‌ «واقعیت این است که از طریق الگوهای داشتن منزل، داشتن شغل، میزان ثروت و تمام چیزهای دیگر، میدانیم که اغلب افراد رنگین‌پوست و سیاه‌پوستان با برخورد شدید مأموران مجری قانون مواجه می‌شوند.

این دادستان آمریکایی به این سوال که آیا شخص فلوید در اتفاقی که برایش رخ داد تقصیری به گردن داشت، پاسخ داد:‌ «خبر [تقصیری] نداشت».

هنگامی که مجری از الیسون پرسید «اگر فلوید سوار خودرو پلیس می‌شد چنین اتفاقی نمی‌افتاد»، وی پاسخ داد: «مأموران پلیس برای مواجه با افراد دارای مشکل تعلیم دیده و پول می‌گیرند. اگر قرار باشد مأموران علیه افرادی که فقط روز بدی داشته‌اند از نیروی کشنده استفاده کنند، در اوضاع بسیار بسیار مرگباری قرار داریم».

این دادستان آمریکایی توضیح داد: «فلوید کسی را تهدید نکرد و به کسی حمله نکرد. او هر کاری که مأموران از وی خواستند انجام داد به‌جز سوار شدن به خودرو پلیس که دلیل آن هم ترس از فضای بسته و استرس او بود».

جورج فلوید شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست، اوایل خرداد سال گذشته از طریق فشردن زانو بر روی گردنش به مدت حدود ۹ دقیقه، حین بازداشت توسط شاوین و چند مأمور دیگر جانش را از دست داد. علت بازداشت فلوید از سوی شاوین و همکارانش این بود که برای خرید در یک مغازه، بیست دلاری تقلبی به فروشنده تحویل داده بود.

صحنه به قتل رسیدن فلوید موج گسترده‌ای از اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس را در آمریکا به‌دنبال داشت که به دیگر کشورهای جهان نیز کشیده شد. قتل چند شهروند سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس آمریکا نیز در شعله‌ور شدن بیش از پیش این اعتراضات موثر واقع شده است.

دادگاه رسیدگی به اتهام قتل درجه سوم توسط درک شاوین، حدود سه هفته به طول انجامید و در نهایت پس از امتناع او از ارائه دفاعیات در دادگاه، روز سه‌شنبه هفته گذشته گناهکار شناخته شد.

دادگاه مینیاپولیس روز شنبه اعلام کرد، دادگاه اعلام مجازات شاوین، ساعت ده و نیم شب شانزدهم ماه ژوئن (۲۶ خرداد) اعلام خواهد شد.

«بن کرامپ» وکیل خانواده جورج فلوید پیش از شروع جلسات دادگاه گفت: «این پرونده قتل دشواری نیست، فقط به ویدئوی شکنجه جورج فلوید نگاهی بیندازید. اگر قربانی سفیدپوست بود این پرونده دشواری محسوب نمی‌شد».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول