اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

سیاسی‌کاری در جشنواره فیلم‌های کُردی لندن/ ایران واکنش نشان داد

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ایران ۲ محصول خود را از جشنواره فیلم‌های کُردی لندن خارج و تصریح کرد: این جشنواره جدایی‌طلبی فرهنگ کردی را برجسته می‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، جشنواره فیلم‌های کردی لندن از سال 2001 آغاز به کار کرده است، در این جشنواره فیلم‌های سینمایی، کوتاه، انیمیشن و مستند که ارتباط مضمونی و محتوایی با فرهنگ کردی دارند، به نمایش در می‌آید. 

به نظر می رسد جشنواره فیلم‌های کردی لندن با ترویج و برجسته سازی مسایل مورد مناقشه و بی پایه و مطرح کردن آنها در بستر سینما و تمایز میان موقعیت سیاسی و فرهنگی مردمان کرد و ... در پی تثبیت بستر و الگویی است که در لایه‌های زیرین به پدیده جدایی‌طلبی می پردازد و قرائتی وارونه از فرهنگ و هویت کردی به عنوان کهن‌ترین قومیت ایرانی و منطقه را ارائه می دهد.  

 فیلم مستند «فرزندان شب» به کارگردانی آقای بهروز نورانی‌پور و انیمیشن «خورشید آسمان، خورشید کاشی» ساخته خانم زیبا ارژنگ محصول جمهوری اسلامی ایران هستند، با همین هویت به جشنواره‌های مختلف راه یافته و تحت هیچ عنوان و شناسنامه دیگری معنا پیدا نمی‌کنند. آنچه جشنواره فیلم‌های کردی لندن به عنوان کردستان شرقی (کشور سازنده این آثار) از آن یاد کرده خلاف واقع، غیرحرفه‌ای و حرکتی در جهت مخدوش کردن هویت و اصالت این آثار است. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان تهیه‌کننده فیلم، با درخواستی رسمی که به اطلاع مسئولان جشنواره رسیده، و به نشانه اعتراض به این رویکرد، «فرزندان شب» و «خورشید آسمان، خورشید کاشی»را از این جشنواره خارج می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول