اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

فعالیت ۷۰ هزار کارگر، کاشان را به شهری صنعتی تبدیل کرده است

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی کاشان گفت: وجود کارخانجات بی‌شمار و ۷۰ هزار کارگر، کاشان را به شهری صنعتی تبدیل کرده است که داشتن سه در صد پرونده شکایت کاری نشانگر سطح استقلال و شعور جامعه کار و کارگری است.

فعالیت ۷۰ هزار کارگر، کاشان را به شهری صنعتی تبدیل کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، آیت‌الله عباسعلی سلیمانی ظهر امروز در دیدار با کارکنان اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی کاشان، اظهار کرد: ایران به برکت هنر، گهواره تمدن و بهشت آثار باستانی شده است و پیشینه ایرانی جماعت افتخارآمیز است تاریخ تمدن ایران نشأت‌گرفته از نیروی کاری ایرانی است.

امام‌جمعه کاشان با اشاره به اینکه، نفت و گاز ایران منبع اصلی درآمد شده است، افزود: کار و کارگری در رسته‌های مختلف مثل دامداری کشاورزی کارگری در جامعه افت پیداکرده است و به‌گونه‌ای که همین کاشان امروز در برخی واحدها نیاز به کارگر دارند که عمدتاً برخی‌ها دنبال میز و قلم و یادداشت هستند.

وی گفت: بعد از انقلاب و بعد از ماجرای تحریم که ما فرزند بشکه نفت بودیم تصمیم بر این بود فضای کارگری در کشور ما رشد کند ولی آن‌گونه که مورد توقع بود انجام نگرفت؛ اوایل پیروزی انقلاب تناسب بین جمعیت روستایی متفاوت بود؛ آن موقع ۶۰ درصد روستایی بود و ۴۰ درصد شهری؛ اما در حال حاضر ۷۰ درصد شهری ۳۰ درصد روستایی شده است.

سلیمانی بابیان اینکه درگذشته روستایی ما مرکز تولید تخم‌مرغ سبزی میوه حبوبات بود اما در اما در حال حاضر از شهر به روستا تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: باید رابطه بین کار و کارگر را باید صمیمانه کنیم و کارگر با افتخار کار را قبول کند و باید بین کار و کارگر تناسب اعتقادی برقرار باشد و به‌ اجبار و بی‌میلی سراغ کار نرود.

امام‌جمعه کاشان گفت: یک روزی کفش ایرانی به کفش آلمانی تنه می‌زد و بزرگ‌ترین و بهترین کشور در ساخت و صادرات کفش ایران و آلمان بود کارگر و تولید این کار را انجام می‌داد.

وی با اشاره به اینکه، برخی از کارها را مقدس نمی‌دانیم و کارگر باید بداند که کارش مقدس است، گفت: اصفهان به آثار صنایع‌دستی شهرت داشت اما در حال حاضر ۴ پیرمرد هنر صنایع‌دستی را زنده نگه‌داشته‌اند و تعداد کمی از افراد فرزندان خود را به این هنر سوق داده‌اند، متأسفانه هنر صنایع‌دستی آرام‌ آرام در حال انقراض است در صورتی‌ که درگذشته از افتخارات ما بود اما اگر به غرب بروی با همین صنایع‌دستی ایرانی سروکار پیدا می‌کنیم.

سلیمانی ادامه داد: در بازار کاشان وقتی وارد می‌شدیم صدای تق‌تق مسگرها گوش‌نواز بود و افتخار ایران بود اما امروزه ظروف جدید نتوانسته جای ظروف مس را بگیرد.

امام‌جمعه کاشان بابیان اینکه، تناسب بین کارگر و کارفرما باید برقرار باشد، تصریح کرد: کارفرما درست است که باید مدیریت کند اما مدیریت به معنی حفظ کرامت کارگر است؛ کارگر باید کارگری کند اما این بدان معنا نیست که بندهای استخوانش درهم بشکند و باید کرامتش و حرمتش محفوظ باشد.

وی در پایان گفت: این دو مقوله باید در رأس کارهایمان قرار بدهیم و قداست کار و عظمت کار تبیین بشود و رابطه بین کارگر و کارفرما صمیمی باشد که کارگر به شکل یک انسان عزیز و محترم و ارزشمند و با تعبیر قرآن باکرامت است که به خاطر روزی حلال امرا معاش می‌کند و برای زن و بچه‌اش جهاد می‌کند.

حسن رمضانی نیز در این دیدار اظهار کرد: وجود کارخانجات بیشمار،   و ۷۰ هزار کارگر، کاشان را به شهری صنعتی تبدیل کرده است که داشتن سه در صد پرونده شکایت کاری نشانگر سطح استقلال و شعور جامعه کار و کارگری است.

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بهبود فضای کار را مطرح کرده‌اند، گفت: در این راستا تلاش کردیم دانش و بینش خودمان  و کارگر  را افزایش داده تا در حوزه ایمنی فعالیت‌های خوبی داشته باشیم‌

 وی با اشاره به اینکه، دوره‌های آموزشی ایمنی و دیگر فعالیت‌ها را جهت ارتقا جامعه کارگری داشته‌ایم، گفت: سال گذشته بیش از ۴۳۰۰ نیروی کار جدید داشتیم که نرخ بیکاری را ۷ درصد کرده است.

رمضانی خاطرنشان کرد: اتفاق‌هایی که سال قبل در بورس افتاد سبب شد تا فرهنگ کار را متزلزل کند، بازار سرمایه رقیب جدی برای فضای کار است که شرایط اشتغال را متزلزل می کند.

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال گذشته با توجه به شرایط کرونا کارگران دورکاری نداشتند و باید پروتکل‌ها رو رعایت می‌کردند که با آموزش‌های مستمر و همکاری کارفرماها این کار انجام شد.

 وی همچنین دریافت تسهیلات را برای جامعه کارگری مساعد دانست و افزود: سال گذشته  ۶۰ میلیارد تومان درخواست تسهیلات و ۴۵ میلیارد تومان جذب تسهیلات شد که کاشان را جزو شهرستان برتر برای جذب تسهیلات قرار داد و نیز بررسی شکایات در سامانه مجازی این شهر را  جزو اولین‌ها در بررسی به شکایات کارگری قرار داد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۳/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول