اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

طرح امارات برای سد النهضه و مخالفت مصر

امارات عربی متحده تلاش دارد از مجرای بحران سد النهضه، منافع سیاسی و بویژه اقتصادی خود را حاصل کند و در این راستا طرحی را به دولت قاهره ارائه داده است.

طرح امارات برای سد النهضه و مخالفت مصر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی شنبه شب گذشته با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در قاهره دیدار و گفت‌وگو کرد.

به نوشته العربی الجدید، بخش اصلی مذاکرات دو طرف در خصوص سد النهضه و طرح امارات برای حل اختلافات میان مصر، سودان و اتیوپی در خصوص آبگیری این سد بود. همزمان استفاده از عبارات بسیار مثبت و دوستانه در بیانیه جداگانه دو طرف نشان از این دارد که هر دو تلاش دارند آثار منفی انتشار برخی خبرها از اختلاف قاهره و ابوظبی در برخی پرونده‌ها را سرپوش بگذارند.

از سوی دیگر علی‌رغم اشاره به موضوع سد النهضه در هر دو بیانیه اما به محتوای طرح امارات در این باره پرداخته نشده است.

به گفته منابع آگاه، محمد بن زاید در دیدار با السیسی در خصوص طرح امارات برای انجام نقش میانجی برای حل بحران سد النهضه با وی گفت‌وگو کرده است. طبق طرح بن زاید، امارات قصد دارد در منطقه مورد اختلاف اتیوپی و سودان طرح سرمایه‌گذاری و از سوی دیگر در نزدیکی سد النهضه طرح تولید برق آبی و بادی برای استفاده سه کشور به راه بیاندازد.

همچنین طبق طرح بن زاید، اراضی حاصلخیز در مجاورت مرز سودان و اتیوپی برای کشاورزی محصولات استراتژیک و صادرات آن به مصر و امارات در نظر گرفته می‌شوند.

طرح امارات بر این مبناست که سه کشور اتیوپی، مصر و سودان از سرمایه‌گذاری مشترک برای همکاری و هماهنگی در اداره آب رود نیل بهره ببرند، اما طرف مصری اصرار دارد که نباید این معادله جایگزین توافق بر سر چگونگی آبگیری سد النهضه باشد.

به گفته این منابع، اهداف امارات از طرح این افکار، عدم جانبداری از مصر و سودان به دلیل تمرکز بر روابط با اتیوپی است، به خصوص اینکه نشانه‌هایی از نزدیکی میان دو کشور با ترکیه وجود دارد. همجنین هدف دیگر امارات ممانعت از موفقیت ریاض برای حل بحران سد النهضه است تا ابتکار عمل را خود در دست گیرد که این مسأله در قالب رقابت میان امارات و عربستان سعودی تعریف می‌شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول