اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

تولید 30 درصد برنج کشور در گیلان

استاندار گیلان ا اشاره سهم ۳۰ درصد برنج کشور در گیلان درصدی گیلان در تولید برنج کشور گفت: سالیانه یک میلیون و یک‌صد هزار تن شلتوک برنج در گیلان تولید شده نقش مکانیزاسیون در مدیریت بهینه مصرف آب، کیفیت و نیز کمیت محصول بسیار مهم است.

تولید 30 درصد برنج کشور در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ارسلان زارع ظهر امروز در آیین آغاز کشت مکانیزه برنج در گیلان در شهرستان شفت، با بیان اینکه برنج یکی از محصولات استراتژیک گیلان است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، میزان وابستگی به واردات برنج از کشورهای دیگر کاهش‌یافته علیرغم محدودیت‌های آبی و زمین با استفاده از فرآیند مکانیزاسیون و انجام تحقیقات در زمینه بهبود ارقام و گونه‌های برنج، در این سال‌ها شاهد افزایش کمیت و کیفیت محصول برنج بودیم.

وی با اشاره سهم ۳۰ درصد برنج کشور در گیلان درصدی گیلان در تولید برنج کشور افزود: سالیانه یک‌میلیون و یک‌صد هزار تن شلتوک برنج در گیلان تولیدشده نقش مکانیزاسیون در مدیریت بهینه مصرف آب، کیفیت و نیز کمیت محصول بسیار مهم است.

استاندار گیلان به حمایت‌های دولت دراین مدت از شالیکاران اشاره کرد و گفت: با حمایت‌های دولت و استقبال مردم از تولیدات برنج گیلان، سهم گردش مالی این محصول در گیلان طی سال گذشته ۱۵۰ هزار میلیارد ریال بوده و هزار بهره‌بردار مستقیم در این عرصه فعالیت دارند.

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم توجه به کاشت و برداشت مکانیزاسیون محصول برنج در این استان بیان کرد: با توجه به استقبال کشاورزان، برنامه‌های حمایتی دولت در پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و توسعه ماشین‌آلات کشاورزی در فرآیند کاشت، داشت و برداشت، مجموعه بهره‌مندی از مکانیزاسیون به حدود ۷۰ درصد رسیده است.

زارع با اذعان به اینکه میزان نزولات آسمانی در زمستان و بهار امسال به نسبت سال گذشته با کاهش 30 درصدی مواجه بوده است، تصریح کرد: بر اساس آمار سازمان هواشناسی، میزان نزولات جوی و بارش‌ها در فصل زمستان سال گذشته و بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و دوره میان‌مدت و بلندمدت نشان‌دهنده کاهش جدی بیش از ۳۰ درصدی است.

وی نقش موسسه تحقیقات برنج در تولید ارقام جدید برنج در کشور را بسیار مهم دانست و گفت: موسسه تحقیقات برنج کشور مستقر در گیلان طی سال‌های اخیر با تحقیقات صورت گرفته، توانسته‌ ارقامی با ترکیب گونه‌های بومی را به کشاورزان ارائه کند که نیازمند آب کمتر بوده و در شرایط خشک‌سالی و تنش آبی نیز مقاومت بیشتری دارد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول