اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تأکید ظریف بر پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و همرزمانش در دیدار با همتای عراقی

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای عراقی ضمن استقبال از ایفای نقش عراق در منطقه و ابراز نگرانی از اقدامات اخیر داعش در این کشور، بر پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و همرزمانش تأکید کرد.

تأکید ظریف بر پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و همرزمانش در دیدار با همتای عراقی

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار از کشورهای خلیج فارس امروز (دوشنبه) ششم اردیبهشت در بغداد با «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق دیدار و در خصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه و مسائل مهم منطقه به بحث و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ابتدای این دیدار تسلیت دولت و ملت ایران را به دولت و ملت عراق، خصوصا خانواده قربانیان حادثه تلخ بیمارستان ابن الخطیب بغداد که منجر به جان باختن و جراحت جمعی از شهروندان عراقی شد به طرف عراقی ابلاغ کرد.

ظریف در این دیدار از نقش منطقه‌ای عراق در تحکیم مناسبات منطقه‌ای و همکاری کشورهای منطقه با یکدیگر استقبال و حمایت جمهوری اسلامی ایران از ایفای نقش سازنده عراق را مورد تاکید قرار داد.

* ابراز نگرانی از برخی اقدامات اخیر داعش در عراق

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برخی اقدامات اخیر داعش در عراق، با نگران کننده خواندن آن،  مبارزه جدی با این تلاش‌ها را نیازمند همکاری مجدد ایران و عراق برشمرد.

تاکید بر پیگیری پرونده شهادت سردار شهید سلیمانی، شهید ابو مهدی المهندس و همراهانشان از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی ظریف بود که طی آن از تلاش دولت عراق در این زمینه و همچنین همکاری‌های قضایی انجام شده در جریان دیدار رئیس قوه قضاییه کشورمان از عراق قدردانی شد.

ظریف با تاکید بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق، مخالفت کشورمان با برخی اقدامات نظامی در عراق و علیه اماکن دیپلماتیک را بار دیگر مورد تأکید قرار داد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای مساعدت به عراق برای جلوگیری از این‌گونه اقدامات اعلام کرد.

* ابراز خرسندی عراق از روند شکل گرفته در گفت‌وگوهای ایران با کشورهای ١+۴

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از روند شکل گرفته در گفت‌وگوهای ایران با کشورهای ١+۴، سیاست منطقه‌ای عراق در زمینه نزدیک سازی دیدگاه کشورهای منطقه را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه عراق همچنین بر ضرورت رفع پاره‌ای از مشکلات غیر اصلی در اجرای توافقات و تفاهمات فیمابین تاکید کرد.

پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور ایران به عراق، وصول مطالبات ایران، حمل و نقل و راه آهن، مشکلات روادید بازرگانان ایرانی و پاره‌ای از اشکالات موجود در مسیر فعالیت شرکت‌های فنی مهندسی ایرانی در عراق و موضوعات مالی از دیگر موارد مورد گفت‌وگوی دو وزیر امور خارجه در این دیدار  بود.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه در بدو ورود به بغداد با بیان اینکه ایران و عراق از هر جهت به هم پیوسته‌اند، گفت: مایل به گسترده‌تر شدن نقش عراق در منطقه هستیم. (اینجا بخوانید)

وی همچنین پس از دیدار با همتای عراقی در نشست خبری مشترک روابط دوجانبه ایران و عراق را بسیار قوی و محکم و مورد نیاز هر دو کشور و منطقه برشمرد و افزود: علاقه‌مند به گسترش این روابط هستیم.

ظریف بیان کرد: امروز در زمینه‌های مختلف روابط اقتصادی، انرژی، حمل و نقل و اتصال راه‌ها و راه‌آهن دو کشور با هم صحبت کردیم. همکاری مشترک ایران برای مقابله با تروریسم و همکاری مشترک برای مقابله با جنایات فرامرزی، مواد مخدر، زمینه‌های بسیار مهمی برای همکاری است. (جزییات بیشتر)

وزیر خارجه عراق هم در کنفرانس خبری مشترک با محمد جواد ظریف در بغداد گفت: «در گفت‌وگو با طرف ایرانی به جاهای مهمی رسیدم».

گفتنی است ظریف پیش از این سفری به دوحه داشت و با امیر و وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول