اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رئیس جمهور چک اذعان کرد: شواهدی از خرابکاری عوامل روس نداریم

رئیس جمهور چک اذعان کرد شواهدی وجود ندارد که نشان دهد عوامل روس در انفجار انبار مهمات در این کشور در سال ۲۰۱۴ دست داشته‌اند.

رئیس جمهور چک اذعان کرد: شواهدی از خرابکاری عوامل روس نداریم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میلوش زِمان» رئیس جمهور چک روز یکشنبه اذعان کرد، شواهدی از دست داشتن عوامل روس در انفجار دو پایگاه نظامی این کشور وجود ندارد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «دویچه وله»، زمان هشدار داد مردم نباید دچار هیجان شوند و باید منتظر تکمیل شدن تحقیقات و نتایج آن بمانیم.

رئیس دولت جمهوری چک افزود، برای این حادثه دو فرضیه مطرح است، اول اینکه مواد منفجره به شکل نامناسبی نگه‌داری شده‌ و دچار حادثه شده‌ است و دوم این‌که عوامل روس دست به خرابکاری زده‌اند.

او در ادامه گفت، کشورش هر دو فرضیه را به صورت بسیار جدی دنبال می‌کند اما تاکنون شواهدی درخصوص ورود عوامل روس به این پایگاه نظامی وجود ندارد. 

«دمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه امروز (دوشنبه) در واکنش به اتهام‌زنی‌های جمهوری چک گفت، ادعاهای بی‌اساس درباره نقش روسیه در انفجار انبار مهمات در این در سال ۲۰۱۴، موجب آسیب شدید به روابط دوجانبه شده است.

سخنگوی کاخ کرملین افزود: «این بیانات غیردوستانه است و نه‌تنها برخلاف منافع مردم دو کشور هستند بلکه آسیبی جدی به روابط دوجانبه وارد می‌کنند که اگر بخواهم دقیق بگویم، همین حالا نیز مورد آسیب قرار گرفته است».

پسکوف در ادامه گفت: «فقط می‌توانیم یک بار دیگر بگوییم که هر اتهامی علیه روسیه درخصوص اتفاقات مختلف در جمهوری چک کاملاً بی‌اساس هستند. اتهاماتی بسیار جدی علیه روسیه زده شده است. زدن این اتهامات بدون هیچ شواهدی، قطعاً امری غیرعادی است».

جمهوری چک در حالی به نداشتن شواهد از دست داشتن روسیه در حادثه سال ۲۰۱۴ اعتراف کرده است که به بهانه همین اتفاق، مواضع خصمانه علیه این کشور را تشدید کرده است.

به دنبال اتهام زنی دولت جمهوری چک به روسیه درباره دو انفجار در انبار مهماتی وربتیس که دو کشته هم بر جا گذاشت، این دولت از تصمیم خود برای اخراج ۱۸ دیپلمات روس خبر داد.

روسیه اقدام این کشور در اخراج ۱۸ دیپلمات خود را با اخراج ۲۰ دیپلمات جمهوری چک پاسخ داد و آمریکا را به دست داشتن در این اتهام زنی جمهوری چک و گردانندگی اقدام ضد روسی متهم کرد.

با تداوم تنش‌ها میان مسکو و پراگ، وزارت امور خارجه روسیه پنجشنبه‌شب در بیانیه‌ای در پاسخ به «اقدامات خصمانه» جمهوری چک و اخراج بیش از ۶۰ دیپلمات روس و با توجه به اختلافاتی که درخصوص به کار گماشتن نیروهای بومی در سفارت جمهوری چک وجود دارد، مسکو از پراگ می‌خواهد شمار کارکنان خود در این سفارتخانه را کاهش دهد.

در پی این تحولات، «گابریلیوس لندسبرگیس» وزیر امور خارجه لیتوانی، روز جمعه اعلام کرد این کشور به همراه لتونی و استونی، شماری از دیپلمات‌های روس را اخراج خواهند کرد.

علاوه بر این، «ادوارد هگر» نخست‌وزیر اسلواکی روز پنجشنبه اعلام کرد، سه دیپلمات روس از این کشور اخراج خواهند شد.

همچنین، دولت رومانی امروز (دوشنبه) معاون وابسته نظامی در سفارتخانه مسکو در این کشور را «عنصر نامطلوب» خواند.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه رومانی تصمیم گرفته تا با عنصر نامطلوب خواندن «الکسی گریشائف» معاون وابسته نظامی در سفارتخانه روسیه در بخارست، او را از این کشور اخراج کند.

روسیه معتقد است این موج تخاصم دیپلماتیک غربی‌ها علیه مسکو برای منحرف کردن اذهان از تلاش نافرجام آمریکا برای اجرای کودتا و ترور رئیس جمهور بلاروس به راه افتاده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول