اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

رونمایی زود هنگام «پرایس» از نقشه آمریکا در مذاکرات وین

ند پرایس در اظهارات خود از تفکیک تحریم‌ها و تقسیم آنها به سه گروه سبز (قابل تعلیق شدن)، زرد (قابل مذاکره) و قرمز (غیر قابل رفع) سخن می‌گوید و از آن به این نتیجه می‌رسد که بخشی از تحریم‌ها و فشارها باید ادامه یابد

رونمایی زود هنگام «پرایس» از نقشه آمریکا در مذاکرات وین

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین در گفتگوی مفصلی که با شبکه الجزیره داشته با اعلام هدف اصلی آمریکا از ورود به مذاکرات وین اعلام کرده «در صورت موفقیت مذاکرات، ایران در مسیر برترین سامانه بازدارنده (هسته‌ای) قرار می‌گیرد.»

«ند پرایس» درباره زمان احتمالی توافق با ایران گفته؛ پاسخ به این سئوال دشوار است و راهی طولانی را در پیش داریم. باورمان این است که این مذاکرات سازنده است، به صورت کلی مذاکرات مثبت بود اما هنوز راه طولانی باید پیموده شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با دشوار و طولانی خواندن مذاکرات، درباره آمادگی کشورش برای لغو تحریم‌های غیر مرتبط با برجام گفته؛ تفکیک تحریم‌ها یکی از محورهای مذاکرات در وین است. برخی تحریم‌ها که در دولت سابق آمریکا وضع شد به وضوح با برجام در تضاد است، اما تحریم‌هایی هم وجود دارد که کاملا با برجام هماهنگ هستند، این تحریم ها غالبا در باره مجموعه‌ای از تهدیدهاست و ما تلاش می‌کنیم ایران را در قبال این تهدیدها بازخواست کنیم، تحمیل تحریم هم یکی از انواع بازخواست‌ها است.

مصاحبه پرایس با الجزیره که در واقع رونمایی زود هنگام از طرح کاخ سفید در مذاکرات وین است، نقشه راه آمریکا در مذاکرات را به روشنی بیان کرده است.

او با تفکیک کردن مجموعه تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران به تحریم‌های سازگار و ناسازگار با برجام، صراحتا از بردن ایران به گوشه رینگ سخن گفته و تاکید می‌کند که تحریم‌های سازگار با برجام حتما باید حفظ شوند.

این رویکرد به وضوح بیان‌گر این نکته است که ایراد دموکرات‌ها به ترامپ در خصوص خروج از برجام و اعمال راهبرد فشار حداکثری علیه ایران، نه از سر دلسوزی که به دلیل بر هم خوردن مسیر تشدید فشار بر کشورمان بوده است و در واقع دعوای آنها بر سر این است که هم باید فشار موثر بر ایران سامان یابد و هم به موازات آن، دست و پای ایران را برای بازداشتن از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای چهار میخ کرد.

مقامات و مسئولین دولت بایدن که به صورت مکرر بر شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ تاکید می‌کنند با زبان دیگر و شیوه‌های خدعه‌آمیز عملی تلاش دارند که با دست‌یابی به متن توافق از قبل تمهید شده‌ای که بر اساس آن همه طرف‌های برجامی، سازگاری اعمال تحریم‌های به اصطلاح فلج کننده از سوی آمریکا را با برجام شناسایی و تایید می‌نمایند از دستاورد فشار حداکثری ترامپ یک پیروزی به زعم خود بزرگتر بسازند.

نکته مهم دیگر در این مصاحبه اینکه؛ ند پرایس هم از رو به جلو و سازنده بودن مذاکرات اخیر سخن گفته است.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به روشنی نشان می‌دهد که منظور این کشور از «سازنده» بودن، نزدیک شدن واشنگتن به اهداف اصلی خود یعنی ساماندهی هم زمان سامانه به زنجیر کشیدن ظرفیت‌های هسته‌ای و اهرم تحریم به نحو سازگار و هم‌افزا علیه ایران است. پس طبیعی است که ابعاد «سازنده» بودن مذاکرات از سوی تیم ایرانی هم باید کاملا مشخص شود، زیرا به نظر نمی‌رسد وجه مشترکی میان اهداف دو طرف وجود داشته باشد چرا که هدف ایران از ورود به مذاکرات، اثبات شکست شیوه‌های مختلف بر کشور و از کار انداختن حربه تحریم است.

ند پرایس در اظهارات خود از تفکیک تحریم‌ها و تقسیم آنها به سه گروه سبز (قابل تعلیق شدن)، زرد (قابل مذاکره) و قرمز (غیر قابل رفع) سخن می‌گوید و از آن به این نتیجه می‌رسد که بخشی از تحریم‌ها و فشارها باید ادامه یابد که ایران قطعا تفکیک فشار به فشارخوب و فشار بد را نخواهد پذیرفت و منطبق با قانون مجلس و رهنمودهای رهبری به چیزی جز رفع همه تحریم‌ها با هر برچسبی به صورت یک‌جا تن نخواهد داد.

هیئت مذاکره کننده ایرانی امروز دوشنبه مجددا وارد وین شده است و آن‌گونه که عباس عراقچی سرپرست هیئت در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده جلوگیری از شکل‌گیری مذاکرات فرسایشی یکی از اصول اصلی هیئت ایرانی در مذاکرات است.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول