اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

فراهم شدن زیرساخت‌ها برای اینترنت 5G در لرستان/ سرانه فیبر نوری در استان ضعیف است

مدیر شرکت مخابرات منطقه لرستان گفت: واقعیت این است که چهار شهرستان چگنی، رومشکان، کوهدشت و پل‌دختر فاقد شبکه فیبر نوری بین شهری است و می‌توان گفت سرانه فیبر نوری بین شهری در استان بسیار ضعیف است.

فراهم شدن زیرساخت‌ها برای اینترنت 5G در لرستان/ سرانه فیبر نوری در استان ضعیف است

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، مدیر مخابرات منطقه لرستان با حضور در دفتر خبرگزاری فارس به برخی انتقادات و گلایه‌های شهروندان از جمله کیفیت اینترنت همراه و ثابت، تعرفه اینترنت ثابت  و موارد دیگر که با فارس مطرح کرده بودند، پاسخ داد.

نبی اله شمسی فر در خصوص گلایه و انتقاد شهروندان مبنی براینکه ظرف دو ماه گذشته خدمات اینترنت همراه در سطح استان در برخی نقاط ضعیف شده است، توضیح داد: گلایه مردم قطعا به جا است، زیرا تا مشکلی وجود نداشته باشد اعتراض هم معنایی ندارد، ببینید کیفیت اینترنت همراه اول در سطح شهرها و جاده‌های استان در مجموعه مخابرات تحت عنوان بهینه‌سازی به آن پرداخته می‌شود.

وی افزود: در واقع پارامتر و شاخص‌های کیفی را می‌سنجیم و سپس بررسی و پیگیری می‌کنیم، طبق بررسی های انجام شده به این نکته رسیدیم که در برخی نقاط شهری با مشکلاتی مواجه هستیم.

سرپرست مخابرات منطقه لرستان با اشاره به اینکه ارتقا تکنولوژی حوزه ارتباطات سیار شامل یک قاعده‌ی است، عنوان کرد: ارتقائ تکنولوژی از 2G به 3G سپس به 4G و در آینده نزدیک به 5G  الزاماتی دارد، یکی از این الزامات این است که پهنای باند بیشتری در اختیار مشتری قرار بگیرد و از طرفی فاصله را از دست ندهی، در تکنولوژی 2G برد بیشتری با شعاع بیشتری پوشش ایجاد می‌شود اما با سرعت کمتری ، در 4G پهنای باند افزایش پیدا کرده و فاصله کمتر می‌شود.

شمسی فر ادامه داد: اکثر شهرهای استان تحت تکنولوژی 4G  قرار دارند و با این ارتقاء پهنای باند افزایش اما فاصله پوشش کاهش پیدا کرده به تبع نقاطی از شهر خارج از دایره پوشش می‌ماند، مردم تصورشان این است که با ارتقاء تکنولوژی خدمات را با همان کیفیت قبلی دریافت کنند اما به لحاظ فنی ممکن است با این ارتقائ محله یا نقطه‌ی  از شهر از شعاع پوشش کیفی خارج شده باشد و این نیازمند بهینه سازی و به روز رسانی است.

وی گفت: برنامه ریزی کرده‌ایم تا شرکت فرا فن که پیمانکار کشوری همراه اول است به منظور افزایش کیفیت اینترنت همراه اول ظرف دو ماه آینده در استان حضور پیدا کند، افزایش ارتفاع دکل در برخی محله‌ها، ایجاد سایت‌های جدید در برخی نقاط شهر همچنین تغییر زاویه آنتن‌ها از مواردی است که باید انجام شود.

سرپرست مخابرات منطقه لرستان با بیان اینکه همراهی  مردم برای اجرایی شدن این برنامه‌ها ضروری است، عنوان کرد: متاسفانه مردم مانع ایجاد سایت‌های جدید و یا افزایش ارتفاع دکل‌ها می‌شوند، این در حالی است که تشعشات آنتن‌های سیار به هیچ وجه مضر نیست، سازمان مرجع یعنی تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور و منطقه همچنین سازمان انرژی اتمی به عنوان مرجع بالاتر تاکنون مضر بودن سیگنال‌ها را تایید نکرده‌اند.

شمسی فر تاکید کرد: ازمردم تقاضا داریم برای ایجاد سایت‌های جدید همکاری داشته باشند تا ظرف بازه زمانی مشخصی کیفیت و رضایت‌مندی را ایجاد کنیم.

وی اما در خصوص نسل جدید تکنولوژی بیان کرد: ارتباطات و مخابرات به سرعت شگرفی در حال توسعه و ارتقا است، اکنون تکنولوزی روز دنیا 5G است که در حال فراهم کردن مقدمات آن در استان با اتصال فیبرنوری به سایت های پی تی اس هستیم، این آمادگی را داریم به محض اینکهاپراتور همراه اولاعلام کند شروع کنیم، برنامه زمان بندی را اعلام نکردند  اما زیرساخت‌ها در شهرهای اصلی یعنی خرم‌آباد و بروجرد مهیا است پیش بینی ما این است نیمه اول سال جاری این ارتقاء انجام شود.

سرپرست مخابرات منطقه لرستان در پاسخ به انتقاد دیگر شهروندان در خصوص تفاوت کیفیت اینترنت ثابتدر برخی مناطق نیز توضیح داد: تکنولوژی ای دی اس ال و وی دی اس ال بر بستر  سیم مسی است اما  اف تی تی اج بر بستر  فیبر نوری است ما در حوزه  ای دس ال ال و وی دی اس ال مورد قواعد فنی داریم  مبنی بر اینکه فاصله مشترک  هر چقدر از تجمیع سرویس بیشتر باشد کیفیت پایین تر است.

شمسی فر افزود: ما در برخی مناطق کافو نوری مستقر کردیم اما برای افزایش کیفیت کافو نوری در بحث تجهیزات محدودیت‌هایی داریم، اگر مشترکان از حدی بیشتر باشد ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و ما به دنبال رفع محدودیت‌ها هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقاد شهروندان در خصوص اختلاف تعرفه اینترنت ثابت نیز اشاره کرد و گفت: این گله را ما هم متوجه شدیم اما اطمینان خاطر می‌دهیم ما به عنوان مخابرات تمام تلاش خود را به کار برده‌ایم تا هیچگاه حق مشتری ضایع شود یا کم فروشی نشود اما دلایلی وجود دارد که این شائبه برای مشترکان به وجود آمده است.

سرپرست مخابرات منطقه لرستان اضافه کرد: نکته اول اینکه مشتریان متوجه باشند تعرفه سایت‌های داخلی و خارجی با هم متفاوت است، یعنی تعرفه سایت‌های خارجی چهار برابر سایت‌های داخلی است، ضمن اینکه زمانی که مودم روشن بوده برخی نرم افزارهای گوشی به طور خودکار ابدیت می‌شوند و این مصرف اینترنت را به دنبال دارد.

شمسی فر خاطرنشان کرد: مشترکان می‌توانند ریز مصرف خود را در سایت مشاهده کنند از طرفی تعرفه‌ها توسط  سازمان تنطیم رصد می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به وضع شبکه فیبرنوری در استان با اشاره به اینکه  شبکه فیبر نوری به دو بخش شهری و بین شهری تقسیم می‌شود، عنوان کرد: در حوزه شهری شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و دورود دارای شبکه گسترده و قابل قبول فیبر نوری هستند و مابقی شهرستان‌ها نیز یک مرکز مخابراتی دارند که در حد نیاز شهرستان‌ها است.

سرپرست مخابرات منطقه لرستان افزود: شبکه فیبرنوری خانگی تحت عنوان اف تی تی اچ نیز چند سالی است  در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد،الیگودرزو دورود شروع شده است، برنامه سال جاری هم این است که شبکه فیبر نوری خانگی را در شهرستان سلسله تسریع بدهیم پیمانکار اکنون مشغول است.

شمسی فر گفت: اما در خصوص شبکه فیبر نوری بین شهری واقعیت این است که چهار شهرستان چگنی، رومشکان، کوهدشت و پل‌دختر فاقد شبکه فیبر نوری بین شهری است و می‌توان گفت سرانه فیبر نوری بین شهری در استان بسیار ضعیف است.

وی بیان کرد: اما با مساعدت وزارت ارتباطات پانصد کیلومتر فیبر نوری به منظور ارتقائ سرانه برای استان مشخص شده که   اولویت اصلی اتصال چهار شهرستان به شبکه فیبرنوری بین شهری است، برنامه ما این است که ظرف هفته‌های آینده شبکه فیبر نوری سراب دوره به کوهدشت همچنین ویسیان و معمولان به پل‌دختر به عنوان یک مسیر حیاتی برای پل‌دختر را هم داشته باشیم.

سرپرست مخابرات منطقه لرستان در خصوص پوشش سایت های گردشگری به اینترنت نیز توضیح داد: یکی از اهداف اپراتور همراه اول پوشش سایت‌های گردشگری است در همین زمینه نیز سال گذشته کهمان الشتر را تحت پوشش قرار دادیم،آبشار آب سفیدالیگودرز، امام زاده مومد حسن الیگودرز و دیگر  نقاط را در دستور کار داریم.

شمسی فر دو موضوع اصلی برای پوشش قراردادن مناطق گردشگری را جاده دسترسی و شبکه برق عنوان کرد و گفت: این دو موضوع برای اپراتور همراه اول مهم است یعنی اگر این دو شرط فراهم باشد ما آمادگی داریم پوشش‌ها را ایجاد کنیم، ایجاد جاده دسترسی و شبکه برق در حوزه اختیارات شبکه مخابرات نیست و نهادهای متولی می‌بایست ورود کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول