اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

دادسرای کار نکنان!

کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی به بررسی لزوم محاکمه مسئولانی پرداخت که نسبت به انجام وظایف و مسئولیت‌های خود کم‌کاری می‌کنند.

دادسرای کار نکنان!

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیزاده کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی به بررسی لزوم محاکمه مسئولانی پرداخت که نسبت به انجام وظایف و مسئولیت‌های خود کم‌کاری می‌کنند. متن این یادداشت به شرح ذیل است:

کنایه ای که به حق حامل پیام های تلخ و پر سوز فراوانی است. سکاندار قوه قضا و عدلیه ، ( آیت الله رئیسی) که این روزها در آستانه انتخابات بسیار مهم ریاست جمهوری تبدیل شده است به امیدی برای تمامی اقشار مردم از هر طیف و جناح و گروهی ، در بیانی هرچند تلخ اما دقیق و ژرف فرمودند: " به نظر می‌رسد در کنار دادسرای کارکنان ، یک دادسرایی هم برای کار نکنان ایجاد شود." زیرا ترک فعل مسئولان و دست اندرکارانی که کار خود را در زمان خود انجام نمی‌دهند؛ اشکالات زیادی برای کشور ایجاد می‌کند . 

در این نوشتار درصدد آن نیستیم که عملکرد دادسرای ویژه کارکنان دولت و نیز دیگر سازمان‌ها و نهادهای نظارتی را به نقد و بررسی بگذاریم که البته اگر رسالت ها ، موریت‌ها و وظایف تعریف شده در این مجموعه ها به خوبی و موثر مورد توجه قرار گرفته و اجرا می‌شد؛ اکنون نباید ریاست محترم قوه قضائیه این گونه کنایه تلخی را مطرح می فرمودند. بلکه در صددیم به لحاظ مفهومی و ارشادی نقطه هایی را یادآور شویم.

 سال ها قبل، ولی امر مسلمین ، مقام معظم رهبری (مدظله ) که در مقام نامگذاری برای هر سال، تدابیر حکیمانه ای به کار می‌برند ، عنوان یکی از سال ها را (وجدان کاری ) قرار دادند که چنین عنوانی بسان تمامی عناوین مطرح شده باید  کاربرد همیشگی می داشت . زیرا انگیزه روشن رهبری انقلاب توجه و تمرکز بیشتر به این عناوین و نام هاست . که البته به تناسب ضرورت ها و نیازهای جدی جامعه و انقلاب مطرح می گردد. چنانکه این سومین سال متوالی است که سال جاری ۱۴۰۰ را سال تولید و پشتیبانی ها و برداشتن موانع نهادند، تا حساسیت ها نسبت به عرصه تولید داخل بیشتر معطوف گردد.

 وجدان کاری و تعهد و مسئولیت پذیری از جمله شاخصه‌های اصلی کارمندان نمونه و موفق و وظیفه شناس در جامعه انقلابی و مکتبی ما می باشد. به برکت انقلاب و نظام اسلامی ( این خون بهای شهیدان همیشه شاهد و نیز میراث هدایت ها و خون دل های امام راحل و رهبری عزیز انقلاب) کارمندان بیشماری بوده و هستند که فراتر از زد و بندهای سیاسی و جناحی و حتی رویکردهای متفاوت دولت های مختلف ، تنها در اندیشه خدمت صادقانه و بی منت به مردم و به قول قدیمی ها درصدد کسب لقمه حلال از بیت المال بوده‌اند. که البته به این دست کارکنان دولتی و غیردولتی ضمن خسته نباشید و دست مریزاد  باید گفت: (حقوق و دریافتی شما از خزینه  بیت المال گوارای وجود و نوش جانتان باد.)  اما در این رهگذر متاسفانه هستند افرادی که در عین دریافت حقوق های نجومی بلکه اضافه کاری ها و امتیازهای بی‌حساب ؛ از نشان های افتخار، همراه با ضمائم سکه های طلا که یک نمونه آن ۷۵۰ سکه طلای برجامی بود که به مدعیان هنر گفتگو با دنیای غرب و نوکران سینه‌چاک احزاب سیاسی اختصاص یافت ، برخوردار گردیده و با پررویی و طلبکاری ، زیاده خواهی و زیاده بری را حق مسلم و شخصی خویش از سفره نظام و جامعه و انقلاب می دانستند.

از این طیف که بگذریم تازه می رسیم به رانت خواران و مفسدانی که از هر گونه فرصتی برای به جیب زدن بیت المال و حقوق عامه مردم سوء استفاده  فاحشی نمودند که البته چند سالی است به برکت صلابت ریاست محترم قوه قضائیه آیت الله رئیسی ، حریم خصوصی ایشان ناامن و جلوی  فسادهایشان گرفته شده است که امیدواریم این روند مبارزه با فساد بدون هیچ ملاحظه ای ادامه یابد.

در نظام و دولت اسلامی که میراث شهیدان پر افتخاری همچون سردار دلها حاج قاسم سلیمانی است که با وجود ماموریت های سنگین و پر خطر و طولانی در وراء مرزها ، حتی یک ریال اضافه کار و حق ماموریتی دریافت نکرد ؛ رعایت اخلاق حرفه‌ای در محیط اداره و محل کار ، همواره باید دغدغه کارمندان خرد و کلان در جای جای کشور اسلامیمان باشد. چه آنکه نوع عملکرد و کیفیت کار آنان و از همه مهمتر تعامل و مواجهه با ارباب رجوع ، تجلی چهره نظام و تعریفی از هویت حاکمیت دینی و انقلابی برای دیگران است. آنان که از ابتدای انقلاب اسلامی در صدد القای ناکارآمدی نظام سیاسی مبتنی بر ارزش‌های دینی و نیز القای تفکرات لیبرالی و سکولاری و فیمنیستی، در مقابل ارزش‌های ملی و انقلابی و مکتبی بوده‌اند و اکنون نیز با وله بیش از قبل، تداعی غرب گرایی و بیگانه پرستی و بلکه نفاق مدرن را می نمایند؛ هیچگاه اصول اخلاقی منبعث از قرآن و عترت و مطابق با مکتب ولایی امام خمینی (رض) و شهیدان همیشه شاهد انقلاب را  بر نتافته و لذا با هجمه‌های سخت و نرم بویژه با استفاده از ابزار رسانه و فضای مجازی دست به بمباران افکار عمومی و نادیده انگاری آثار و برکات نظام اسلامی زده و خدمات انقلاب که ثمره مجاهدات و تلاش های خالصانه عاشقان خدمت نه تشنگان قدرت (کارمندان و مدیران شریف و خدوم و متدین و انقلابی) بوده است را ناچیز و نادیده انگاشته اند و بلکه تخطئه  مینمایند.

هرچند برای احدی مخفی نیست که در مقابل کار نکنان تنبل و فرصت سوز ، کارکنان با وجدانی هستند که به واقع شخصیت دلپذیر و پرجاذبه برای مردم دارند. خوش اخلاق و خوش رو که تکریم ارباب رجوع و گره‌گشایی و ارائه خدمات در چارچوب قوانین جاری و ضوابط کاری روش جاری آنهاست و البته از فرصت خدمت بی‌منت به آحاد بندگان خدا و مردم ، بویژه ضعیف تر ها و بی کس و کار ها ، عبادتی انشاالله مقبول برای خویش می‌سازند.

 براستی اگر قرار باشد دادسرایی برای کار نکنان بی‌خاصیت ایجاد گردد چه اصول و ضوابطی را باید در دستور کار قرار داد، تا جامعه اداری کشور سرزنده و پویا و دارای کارکنانی پرتلاش و خستگی ناپذیر و با انگیزه و جهادی و کاربلد باشد . تا همچون چشمه‌ای بجوشند و از زلال شیرین و گوارای خدمت صادقانه آنان ، همگان سیراب گردند:

 ۱- نظارت موثر ، فراگیر ، دائم و قاطع.

 ۲- توجیه و آموزش های تخصصی در بدو جذب و ضمن خدمت ( به روز رسانی شیوه‌های کاری و خدمتی)

۳-  تشویق کارکنان متعهد و کارآمد به عنوان الگو ( الگو پروری و بلد کردن چهره های خدوم و متعهد و وظیفه شناس)
۴-  کادرسازی و شناسایی و پرورش استعدادها

۵- تنبیه موثر به تناسب نوع کم‌کاری و بی انضباطی و بی مسئولیتی.

۶- پرهیز و برخورد شدید قانونی با هرگونه روابط، پارتی‌بازی، رانت ، فساد و تقدم ضوابط کاری و تخصصی 

۷- ِایجاد بانک اطلاعات از تخصص‌ها، گرایش‌ها، ظرفیت‌ها و نیازها و استفاده بهینه از هر یک از عناصر و کارمندان متخصص و دارای هنر خاص در جایگاه خود.

و البته تغییر و تحول در نظام اداری در راستای آرمان‌ها و ارزش‌های دینی به تناسب حاکمیت ولایی که البته ساز و کار خاص خود را طلب می نماید، زیرا سیستم سیاسی حاکم که اصالت را به آموزه ها و ارزش های مکتبی می دهد، باید پایبند به نهادسازی و سیاستگذاری به تناسب خاستگاه دین و مکتب باشد نه در پی قالبهای وارداتی  لیبرال دموکراسی که بیشتر تامین کننده فرهنگ بیگانه و غیر الهی غربی است که امید می‌رود در شرایط ویژه کنونی، با تحول در نوع نگاه آحاد مردم و بصیرت  سیاسی و اجتماعی که به هر دلیل در نظام اسلامی دموکراسی و مراجعه به رای ملت، مبنای انتخاب ها قرار گرفته است در جریان انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در ضمن حضور چشمگیر و حداکثری مردم پای صندوق های رای  با انتخابی هوشمند و در طراز ایران اسلامی توسط ملت غیور ایران شاهد شکل‌گیری دولتی باشیم که نه تنها نیازی به دادسرای کارنکنان باشد که دادسرای کارکنان دولت نیز همواره رو به تعطیلی و در نهایت ، جامعه اداری کشور یک دست و یک صدا و یکپارچه و پاکیزه از هر پلشتی ؛ نمادی از خدمت عاشقانه و خالصانه و بی منت به توده مردم را به رخ جهانیان بکشد و الگوی کامل و عزتمندانه و کارآمد و موفقی از حاکمیت دینی و انقلابی را به دنیای تشنه عدالت و پاکی و امنیت نشان داده و به ارمغان آورد.انشاء الله

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول