اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

طوماری که نسخه فروشگاه‌های زنجیره‌ای را پیچید/ خط و نشان دادستان شهرضا برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای

باایجاد بی‌رویه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرضا، تعدادی بسیاری از مشاغل خرد تعطیل شدند، با دستور دادستان شهرضا ایجاد فروشگاه زنجیره‌ای با توجه به اعتراض کسبه در شهرضا ممنوع شد.

طوماری که نسخه فروشگاه‌های زنجیره‌ای را پیچید/ خط و نشان دادستان شهرضا برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، اصناف و بازاریان همواره به ‌عنوان قشری از جامعه شناخته می‌شوند که در بستر تحولات اقتصادی و اجتماعی جایگاه و کارکرد مؤثری در حوزه‌های مختلف داشته‌اند. اصناف در بخش‌های مختلف اقتصادی با دولت‌ها و مردم در تعامل‌اند و در اقتصاد ایران اصناف به‌عنوان آخرین حلقه اقتصادی، اهمیت ویژه‌ای در رشد و پویایی اقتصاد کشور داشته و به دلیل گستردگی و ارتباط مستقیم با آحاد مردم به‌مثابه قلب اقتصادی جامعه عمل می‌کنند.

در حالی که شیوع ویروس کرونا و رکود حاکم بر جامعه سبب کاهش خرید مردم شده و برخی از کارگاه‌های کوچک و بزرگ در بخش‌های مختلف تولیدی و اقتصادی نیز دچار مشکل و یا تعطیل شده‌اند، امروز در شهرضا شاهد تعطیلی شمار زیادی از فروشگاه‌های کوچک با سرمایه‌های محدود، به دلیل راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ با توان مالی و اقتصادی بالا هستیم.

رشد بی‌رویه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، یک زنگ خطر به حساب می‌آید

ظهور یکباره و قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شیک و مدرن با کالاهای متنوع و تبلیغات مختلف و بعضاً نادرست، تخفیفات ۵ تا ۵۰ درصدی را به رخ مردم می‌کشند و آنان را از خرید کالا از فروشگاه‌های کوچک منصرف می‌کنند. برای مردمی هم که این روزها کرونا و مشکلات اقتصادی را به سختی تحمل می‌کنند هزار تومان هم ارزان‌تر غنیمت است و این همان منطقی است که پشت ویترین و قفسه‌های رنگارنگ فروشگاه‌های زنجیره‌ای نهفته است. فروشگاه‌هایی که عمدتاً از خارج شهرستان کنترل می‌شوند.

البته نمی‌توان برخی فواید ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای را نادیده گرفت اما رشد بی‌حد و مرز چنین فروشگاه‌های با عناوین مختلف در هر کوچه و خیابان، یک زنگ خطر بزرگ به حساب می‌آید. چرا که عدم مدیریت بر نحوه فعالیت‌های قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سبب افزایش بیکاری و بر زمین زدن واحدهای صنفی خرد و متوسط است که صاحبان هرکدام نان‌آور خانواده‌ای هستند.

جانمایی نادرست، مشکلات ترافیکی، تعطیلی کسب و کارهای خرد از معضلات رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرضا است.

به گفته برخی از فروشندگان محلی و عمده‌فروشان، با افتتاح یک فروشگاه زنجیره‌ای در محله، چند فروشنده خرد و عمده‌فروش دچار مشکل می‌شوند و این آفتی است که امروز گریبانگیر بنگاه‌های اقتصادی کوچک شده است.

نکته قابل تأمل دیگری که در پس پرده فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای پنهان شده است، لطمه به کسب و کارهای خرد و محلی است؛ با اینکه این فروشگاه‌ها توانسته‌اند برای افراد متعددی‌اشتغال‌زایی کنند، اما در عوض کرکره کسب و کارهای خرد را پایین کشیده‌اند. این مسأله گویای رشد فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای به قیمت تعطیلی کسب و کارهای خرد است.

بر اساس نرم جمعیت به ازای هر ۳۵ نفر باید یک واحد صنفی ایجاد شود، اما در شهرستان شهرضا به ازای هر ۱۴ نفر یک واحد صنفی ایجاد شده است و این سبب کاهش درآمدها و درنتیجه ورشکستگی پس از مدتی می‌شود.

تعطیلی ۲۰۰ واحد صنفی خوار و بار و موادغذایی در شهرضا

آقاسی، رئیس اتاق اصناف شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه تعداد زیاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای منجر به افزایش بیکاری خواهد شد، اظهار داشت: در حال حاضر تشکیل این فروشگاه‌ها آسیب‌های زیادی را برای واحدهای خرد و متوسط به همراه داشته و منجر به تعطیلی واحدهای صنفی کوچک شده است.

وی با بیان اینکه به ‌شدت مخالف افزایش بی‌رویه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بوده و معتقد هستیم مبنایی برای افتتاح این فروشگاه‌ها نیست، افزود: این افزایش بی‌رویه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مجموعه اقتصاد ریز آسیب می‌زند.

آقاسی با اشاره به اینکه در شهرستان شهرضا بیش از ۱۸ فروشگاه زنجیره‌ای با برندهای مختلف است، گفت: این موضوع از آنجا نشأت می‌گیرد که در طول سال مجوزهایی بی‌رویه‌ای برای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح کشور صادر می‌شود که بحث جمعیتی و منطقه‌بندی مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد و شهرستان اختیاراتی در این حوزه ندارد.

رئیس اتاق اصناف شهرضا ادامه داد: صنف خوار و بار و مواد غذایی شهرضا در اعتراض به افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرضا طوماری را امضا کردند و آن را به دادستان شهرضا ارائه دادند و اعتراض خود را نسبت به این روند اعلام کردند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ واحد صنفی خوار و بار به دلیل این روند افزایشی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرضا تعطیل شدند، بیان کرد: اتحادیه صنف خوار و بار و مواد غذایی به شدت اعتراض دارند به شکلی که در انتخابات اتحادیه شرکت نکردند و این اتحادیه با اتحادیه صنف نانوایان ادغام شد.

آقاسی با اشاره به اینکه بیش از هزار صنفی خوار و بار و مواد غذایی در شهرضا در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: در شهرستان شهرضا بیش از ۱۱ هزار واحد صنفی وجود دارد یعنی به ازای هر ۱۴ نفر یک واحد صنفی در شهرضا وجود دارد.

کسبه سنتی شهرضا با رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال تعطیلی هستند

در چند سال گذشته رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تنوع محصولات و وجود تخفیف‌های چند درصدی باعث شده تا مردم به سمت خرید از این فروشگاه‌ها کشیده شده و بار دیگر خرید از خرده‌فروشان کاهش یابد. خرده‌فروشانی که هر کدام هزینه زندگی خانواده‌ای را تأمین می‌کرد، روز به روز در حال تعطیل شدن است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در چند سال اخیر ایجاد شده، در حال توسعه شبکه توزیع و شعبات خود در سطح شهرستان شهرضا هستند به‌طوری ‌که امروز بر اساس آمار ارائه شده بیش از 18 فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای با برندهای مختلف در شهرستان شهرضا ایجاد شده و در حال فعالیت هستند.

محمد صدری یکی از کسبه شهرضا با نارضایتی از اینکه بسیاری از کسبه سنتی و سوپرمارکت‌ها با رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند، می‌گوید: وقتی یک شغل در شهر اشباع شده مشخص است که با بازگشایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای قوی‌تر، دیگر کسبه خرد توان رقابت ندارند و قربانی می‌شوند.

وی با بیان اینکه مالکان بعضی از مغازه‌ها ۲۰ سال فعالیت دارند، اما درآمد مغازه‌شان به یک سوم و گاهی حتی به یک پنجم کاهش یافته است در حالی که هزینه‌های اجاره و برق سه برابر شده است، ادامه می‌دهد: درآمدها جوابگوی هزینه‌ها نیست و به احتمال زیاد مغازه را سال آینده تعطیل کنم.

صدری ادامه داد: ما ناراضی هستیم چرا که تعدد زیاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای با عناوین مختلف در شهرضا سبب رکود کار صنوف به ویژه واحدهای خرده‌فروشی شده است.

این کسبه سنتی که حدود ۴ میلیون تومان هزینه اجاره و برق و شاگرد پرداخت می کند، گفت: در شرایط کنونی درآمدها با هزینه ها سر به سر می‌شود و سودی برای مغازه‌دار باقی نمی‌ماند.

نمایندگان مجلس به موضوع افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای ورود کنند

ابراهیم خاتمی، رئیس اداره صمت شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرضا به اتاق اصناف و اداره صمت در شهرضا ارتباط ندارد، گفت: این فروشگاه‌ها اتحادیه کشوری دارند و برای ایجاد در شهرستان هیچ استعلامی گرفته نمی‌شود و راحت مجوز صادر می‌کنند.

وی  با اشاره به افزایش مشکل ترافیکی خیابان‌های شلوغ با افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدون پیش‌بینی پارکینگ، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی موجود حاکم بر جامعه، ظهور چنین پدیده‌هایی در کنار نوسانات بازار و تورم موجود که منجر به تعطیلی واحدهای صنفی شده و امرار معاش خانواده‌ها را با مشکل جدی مواجه می‌کند، نمک بر زخم فعالان این حوزه و مشکل بیکاری جوانان می‌پاشد.

خاتمی ادامه داد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جهاتی مفید هستند از جمله در زمانی که در تأمین ارزاق عمومی مردم مشکل داریم این فروشگاه‌ها چون از تهران تأمین کالا می‌شوند، می‌توانند کمک کنند و به دلیل اینکه خرید کلی بدون واسطه دارند، سبب حذف واسطه‌ها و ارائه تخفیف بر روی کالاها می‌شود.

رئیس اداره صمت شهرضا تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید ورود جدی به موضوع افزایش افسار گسیخته فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشته باشند و با تغییر قانون و مشخص کردن سقف ایجاد فروشگاه‌های بزرگ بر اساس جمعیت قانون نظام صنفی را تغییر دهند.

دیگر اجازه نمی‌دهیم فروشگاه زنجیره‌ای در شهرضا ایجاد شود

امیرحسین رزاززاده، دادستان عمومی و انقلاب شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه مجوز فروشگاه‌های بزرگ در اتحادیه کشوری صادر می‌شود و هیچ یک از نهادهای متولی در شهرستان عملاً امکان اظهار نظر و دخالت ندارند، سبب شده که در شهرضا این فروشگاه‌ها قارچ‌گونه رشد کنند و هیچ نظارت از سوی اتاق اصناف بر عملکرد و تعداد آن‌ها وجود نداشته باشد که این منشأ شروع بی‌قانونی و تضییع حقوق مردم است.

وی با بیان اینکه تعدادی از این فروشگاه‌ها برای شهر نیاز است اما در حال حاضر بیش از نیاز شهرستان شهرضا فروشگاه زنجیره‌ای ایجاد شده است، بیان کرد: به دلیل ایجاد بی‌رویه این فروشگاه‌ها در شهرضا تعدادی از مشاغل خرد تعطیل و تعدادی از کاسب های سنتی شهرضا که عهده‌دار تأمین معیشت بعضاً چند خانواده را بر دوش می‌کشند، خانه‌نشین شده‌اند.

رزاززاده با اشاره به اینکه اتحادیه صنف خوار و بار شهرضا طوماری در اعتراض به این مسأله امضا کرده‌اند، گفت: بر مبنای حقوق عامه دیگر اجازه نمی‌دهیم فروشگاه زنجیره‌ای در شهرضا ایجاد شود و اگر حتی شخصی مجوز کشوری اخذ کرده باشد از افتتاح فروشگاه جدید جلوگیری و از طریق پلیس اطلاعات فروشگاه پلمب می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرضا تصریح کرد: ایجاد فروشگاه‌های بزرگ در شهرضا از این به بعد ممنوع و در صورت نیاز، این فروشگاه‌ها صرفاً با در نظر گرفتن عوامل مختلف از جمله نیاز مردم، عدم آسیب‌رسانی به سایر مشاغل خرد، اخذ مجوزهای ترافیکی، تأیید اتحادیه مرتبط، تأیید انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، اداره صمت و در رأس آن دادستانی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بر مبنای حقوق عامه مردم از تأسیس فروشگاه‌های بزرگی که به صنف‌های کوچک ضربه می‌زند، جلوگیری می‌کنم و از حقوق مردم دفاع می‌کنم.

به گزارش فارس، فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در چند سال اخیر ایجاد شده و در حال توسعه شبکه توزیع و شعبات خود در سطح شهرستان شهرضا است، اما ایجاد این فروشگاه‌ها مخالفان و موافقان سرسخت خود را داشته و در عین حال هم‌چنان شاهد گسترش این فروشگاه‌ها در سطح کشور و شهرستان شهرضا هستیم.

موافقان این طرح، راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به نوعی فرصتی برای قطع دست دلالان و واسطه‌ها از بازار می‌دانند اما از طرفی دیگر مخالفان این پدیده نیز تعطیلی و ورشکستگی اصناف خرد را از نتایج بسیار نامناسب گسترش این فروشگاه‌ها تلقی می‌کنند‌.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده موجود فعالیت هر فروشگاه زنجیره‌ای تا شعاع ۵ کیلومتر بر فعالیت اصناف خرد تأثیر می‌گذارد. به تعبیر دیگر، اصنافی که در دایره این شعاع قرار می‌گیرند دچار کسادی خواهند شد.

به هر جهت کسبه محلی از دیرباز در بین همشهری‌ها شناخته شده و از این طریق امرار معاش می‌کردند و نباید با رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نان‌شان آجر شود؛ امیدواریم که با پیگیری‌های مسؤولان شهرستان شهرضا و با به کارگیری تمهیدات مناسب، از آسیب بیشتر به کسبه محلی جلوگیری شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۲۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول