اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه از احتمال طولانی‌تر شدن این دور مذاکرات وین خبر داد

دیپلمات ارشد روسیه از احتمال طولانی‌تر شدن دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام در وین خبر داد.

روسیه از احتمال طولانی‌تر شدن این دور مذاکرات وین خبر داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با بیان اینکه دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام فردا در وین برگزار خواهد شد از احتمال طولانی‌تر شدن این دور از مذاکرات خبر داد.

اولیانوف دقایقی پیش در توییتر نوشت: «دور بعدی نشست کمیسیون مشترک برجام ۲۷ آوریل در وین برگزار می‌شود. طرف‌ها گفت‌وگوها در خصوص احیای توافق هسته‌ای، از جمله در قالب سه کارگروه ادامه خواهند داد. اینکه دور جدید گفت‌وگوها طولانی‌تر از دور قبلی باشد، منتفی نیست.»

 نشست کمیسیون مشترک برجام فردا (سه‌شنبه) با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین)‌ و نماینده اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار می‌شود.این نشست احتمالا فردا بعدازظهر برگزار خواهد شد.

به همین منظور تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه امروز (دوشنبه) راهی وین شد.

آخرین دو نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه به صورت حضوری در وین برگزار شد. در پایان آن جلسه مقرر شد گفت‌وگوها در هفته آینده ادامه یابد. 

در جلسه ۳۱ فروردین روسای هیات‌های مذاکره کننده کشورهای طرف ‌برجام به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند.

 حاضران در آن دور از گفت‌و‌گوها توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای) یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود.

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری شکست خورده گفته قصد دارد ایالات متحده را به برجام بازگرداند، اما تا به حال از انجام اقدامات لازم در این راستا خودداری کرده است.

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران چند روز پیش گفت که در موضع ایران درباره رفع تحریم‌ها هیچ تغییری صورت نگرفته و همه تحریم‌ها فارغ از نوع آنها باید یکجا برداشته شده و مورد راستی‌آزمایی قرار گیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول