اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

مریدان حاج‌قاسم در موج 4 کرونا هم پای کار آمدند/ ماجرای ثبت‌نام جعلی واکسن

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی جهت مقابله با موج چهارم کرونا و نتایج موثر این طرح گفت: شهروندان برای ثبت نام دریافت واکسن کرونا به سرای محلات مراجعه نکنند.

مریدان حاج‌قاسم در موج 4 کرونا هم پای کار آمدند/ ماجرای ثبت‌نام جعلی واکسن

خبرگزاری فارس، گروه شهری:تهران طی روزهای گذشته با موج سنگین کرونا مواجه شده و بالاترین آمار فوتی ها طی 50 سال گذشته در بهشت زهرا (س) را به دلیل شرایط حاد کرونایی داشته است. بیش از یک سوم مبتلایان و متوفیان کرونا مربوط به پایتخت است و مسوولان بهداشت و درمان اعلام کرده اند وضعیت حداقل تا 10 روز آینده قرمز و حاد است و شهروندان باید هر چه بیشتر در رعایت پروتکل های بهداشتی دقت داشته باشند.

درباره موضوعات مختلف و مرتبط با کرونا در پایتخت از جمله وضعیت تهران در پیک چهارم میزان رعایت پروتکل‌ها توسط تهرانی‌ها، بیشترین درگیری با ویروس کووید 19 در مناطق 22‌گانه،‌طرح شهید حاج‌قاسم سلیمانی جهت مهار کرونا، انجام تست رایگان کرونا در مترو، تأثیر لغو طرح ترافیک در کاهش مبتلایان به کرونا، واکسیناسیون شهروندان تهرانی و مباحث دیگر با زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

آمار فوتی‌ها در تهران به دلیل بیماری کرونا چه تعداد است؟

شهرداری مرجع اعلام آمار نیست لذا ترجیح می‌دهم آماری اعلام نکنم ولی ستاد مقابله با کرونای تهران اعلام کرده طی سه هفته گذشته افزایش میزان مبتلایان با علائم که منجر به مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی شده افزایش چشمگیری داشته، همچنین در پیک چهارم کرونا فشار زیادی به مراکز بهداشتی درمانی و مراکز جامع سلامت جهت انجام تست رایگان کرونا بوده و این مسأله نیز مؤید افزایش مبتلایان است.

عدم توجه در سیاست‌های کلان عامل گسترش کرونا

بیمارستان‌ها هم تخت‌های بیشتری به بیماران مبتلا به کووید اختصاص داده که پیش‌تر از این برای بیماران غیرکووید بوده که همه این موضوعات نشانه عدم توجه در سیاست‌های کلان و کم کردن محدویت‌ها در نیمه اول فروردین بوده سفرها و باز بودن جاده‌ها سبب شد که شیوع کرونا شدت یابد و حساسیت مردم نیز و خودمراقبتی آنها کاهش یابد.

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت پیشگیری از انتقال کرونا در تهران چگونه است؟

بر اساس نظرسنجی‌های انجام گرفته در موج‌های قبلی کرونا میزان حساسیت مردم بیشتر بود و تجربه نشان داده در پیک‌های قبلی هر زمانی که حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها کمتر شده آمار مبتلایان نیز پس از آن افزایش یافته است و فوتی‌ها نیز به همین میزان آمارشان روندی تصاعدی داشته ولی ناگفته نماند که کاهش حساسیت‌های مردمی تابعی از سیاست‌گذاری‌های کلان است.

رعایت پروتکل ها توسط تهرانی ها کاهش یافته/ شرایط پایتخت بسیار حاد است

 هر جا دستگاه‌های کشور سیاست منسجم داشته و پیام مدیران ارشد را به مردم شاهد بوده‌ایم حساسیت مردم نیز بیشتر شده است و هر جا که سیاست‌های منسجم نبوده و اجرا نشده قضیه برعکس شده و میزان مبتلایان چندین برابر شده است. در حال حاضر وضعیت تهران به لحاظ شیوع کرونا اصلاً مساعد نیست و با حجم وسیعی از مبتلایان و مراجعان به مراکز بهداشتی و درمانی مواجه هستیم این روند بی‌سابقه بوده و وضعیت بدتر از سه موج قبلی و بسیار حاد است.

شهرداری تهران چه اقداماتی را جهت مقابله با کووید 19 به ویژه در موج چهارم کرونا انجام داده است و چقدر این اقدامات مورد استقبال سایر دستگاه‌ها بوده و با موفقیت همراه بوده است؟

شهرداری تهران از ابتدای شیوع کرونا تابع ستاد مقابله با کرونا بوده و از همه ظرفیت‌ها و بسترها در این زمینه استفاده شده و همکاری‌های مناسب را با سه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و ایران داشته‌ایم همه طرح‌ها با یکدیگر صورت گرفته تا هم‌افزایی انجام شود و از نتایج بین‌بخشی نیز بهره‌مند شویم.

اختصاص 85 سرای محله و مراکز شهرداری برای اجرای طرح شهید سلیمانی

طرح شهید سلیمانی سال گذشته کلید خورد و بر همین اساس 85 مورد از ساختمان‌ها و مراکز شهرداری تهران شامل سرای محلات، خانه‌های سلامت و مراکز شهربانو در اختیار سپاه و وزارت بهداشت قرار گرفت. اجرای این طرح که با مشارکت شهرداری، وزارت بهداشت و سپاه بود تأثیرات بسیار مثبتی داشت و تعداد قابل توجهی از مبتلایان شناسایی شدند.

مبتلایان با 6 لایه از کسانی که در ارتباط داشتند اعم در خانه،‌فضای عمومی یا کار شناسایی و پس از تماس با آنها تست رایگان کرونا نیز برای آنها صورت گرفت تا از این طریق هر چه بهتر و بیشتر با ویروس کووید 19 مقابله و شناسایی و غربالگری‌ها با دقت و به موقع باشد.

طرح شهید قاسم سلیمانی برای مقابله با موج 4 کرونا

در حال حاضر نیز همزمان با آغاز موج چهارم کرونا طرح شهید قاسم سلیمانی ادامه دارد و مریدان حاج قاسم پای کار مقابله با کووید 19 در موج چهارم آمده اند و همه پایگاه‌های مربوطه فعال است و شهروندان می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند. از ابتدای آغاز طرح شهید سلیمانی تا پایان سال 99، حدود 20 هزار نفر فقط در 85 ساختمان و مراکز شهرداری تهران تست رایگان کرونا از آنها انجام گرفت حدود 18 تا 19 هزار تیم هم از مراکز به درب خانه‌ها یا محل کار شهروندان اعزام شدند تا غربالگری کرونای آنها و تست مربوطه را انجام دهند.

40 هزار تست رایگان با 3 هزار نتیجه مثبت کرونا

لذا در مجموع 40 هزار نفر در قالب طرح شهید سلیمانی فقط در 85 پایگاه شهرداری تهران غربالگری شده و تست رایگان کرونا برایشان انجام شد که نتیجه تست کرونا بیش از 3 هزار نفر مثبت بود.

دلیل حذف طرح تست رایگان کرونا در مترو

شهرداری تهران مدتی پیش با همکاری یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در برخی از ایستگاه‌های مترو تست رایگان کرونا را مدنظر قرار داد ولی این طرح فقط مدت کوتاهی انجام گرفت و پس از آن کلاً متوقف شد دلیل این مسأله چیست و آیا دوباره تست رایگان در ایستگاه‌های مترو انجام می‌شود؟

شهرداری در قالب طرح شهید سلیمانی بیماریابی سریع و ردیابی بیماران مبتلا به کرونا را مدنظر قرار گرفته که هر کسی که مبتلا شده باشد و گزارشی از مراکز درمانی و خوداظهاری باشد تست از آنها گرفته می‌شود و منطقی این است که شهروندان به یکی از 85 مرکزی که توسط شهرداری تهران اختصاص داده شده و نزدیک محل سکونت آنها است استفاده کنند چرا که باید ترددهای غیرضروری در مترو حذف شود و اینکه افراد بخواهند برای انجام تست به مترو بیایند کار درستی نیست و خود می‌تواند عامل انتقال کرونا باشد. بنابراین بهتر است شهروندان به نزدیک‌ترین پایگاه‌های مربوطه مراجعه کرده و یا تیم‌های ما به درب منازل آنها بیایند و از این طریق استفاده از حمل و نقل عمومی به حداقل برسد و ترددها صورت نگیرد.

همه مناطق 22 دوگانه تهران قرمز است/ پایداری کرونا در محلات پرتراکم

کدام محله‌های پایتخت بیشترین درگیری را به لحاظ مبتلایان و متوفیان کرونا داشته‌اند؟

در حال حاضر کل مناطق 22‌گانه تهران قرمز است و شرایط حادی به لحاظ کرونا وجود دارد تقریبا طی سه هفته گذشته تا کنون درگیری با کرونا در همه مناطق بالا بوده و شهروندان باید حتی‌المقدور از منازل بیرون نیایند مگر در مواقع ضروری سال گذشته میزان ابتلا در محلات متفاوت بود و در محله‌های پرتراکم و با جمعیت بالا میزان ابتلا و پایداری کرونا هم بیشتر بود و درحال حاضر بهتر است اسمی از این مناطق به دلایلی برده نشود.

ابتلا در فروشگاه ها به کرونا مشابه مترو بالقوه است

برخی از اعضای شورای شهر معتقدند که مترو رتبه سیزدهم در انتقال کرونا را دارد و عامل اصلی انتقال کرونا شهر زیرزمینی نیست آیا نظر شما هم مشابه اعضای شورای شهر است و راهکاری جهت مقابله با کرونا در شهر زیرزمینی دارید؟

من گزارشی مربوط به رتبه‌بندی مترو در انتقال کرونا ندیده‌ام و صحبت‌های اعضای شورا را رد یا تأیید نمی‌کنم ولی به طور کلی گفته می‌شود وقتی افراد در فضای سربسته باشند احتمال ابتلا به کووید 19 بیشتر می‌شود و زمانی که تهویه وجود داشته باشد و پنجره‌ها باز باشد ریسک ابتلا به کرونا هم کمتر می‌شود. بنابراین در مترو از آنجایی که فضا سربسته است و تعداد افراد حاضر در شهر زیرزمینی هم کم نیستند احتمال ابتلا به کرونا مانند فروشگاه‌ها بالقوه است بنابراین شهروندان باید جهت پیشگیری از انتقال کرونا حتی‌المقدور از مترو استفاده نکنند و یا در صورت نیاز استفاده از دو ماسک را مورد توجه قرار دهند بسیاری از فروشگا‌ه‌ها در حال حاضر شلوغ هستند و شهروندان با فاصله کم در کنار هم قرار دارند که شرایط آنها مشابه مترو و حمل و نقل عمومی است بسیاری گمان می‌کنند کرونا در خانه و میهمانی نمی‌آید و فقط در بیرون خانه است در حالی که این چنین نیست و همه جا باید نسبت به خطر این بیماری حساس بود و پروتکل‌های لازم را استفاده کرد بنابراین راهکار من استفاده کمتر از مترو و توجه به حفظ پروتکل‌ها و مدیریت سفر در شهر زیرزمینی است.

طرح ترافیک شناور مناسب تر از لغو آن است/ همه مسافران مترو خودرو ندارند

طرح ترافیک مدتی است که در پایتخت لغو شده و سال گذشته در موج‌های قبلی کرونا هم لغو طرح ترافیک را شاهد بودیم به نظر شما این موضوع چقدر در کاهش و مهار کرونا مؤثر است؟

موضوع تأثیر طرح ترافیک در جهت مقابله با کرونا مسأله پیچیده‌ای است و پژوهش‌های مختلفی در مورد آن انجام گرفته من خودم فکر می‌کنم در شرایط کنونی که زمان‌های کاری تغییر کرده و بسیاری از کارکنان ادارات دورکاری شده‌اند تغییر ساعت طرح ترافیک و اجرای آن از 8:30 صبح تا 4 بعدازظهر و در نظر گرفتن یک خروج رایگان از ساعت 14 بسیار مناسب بوده و رویکرد این چنینی مبنی بر نوع کار افراد و میزان روزهایی است که باید در محل کار حاضر شوند.

طرح ترافیک را شناور کردن سبب می‌شود که از ترافیک سنگین نیز جلوگیری کنیم. با لغو طرح ترافیک به خودروهای شخصی این امکان را می‌دهیم که آزادانه در سطح شهر تردد کنند از طرفی همه کسانی که از مترو استفاده می‌کنند الزاماً خودروی شخصی ندارند بنابراین انجام پژوهش‌های جدی در زمینه لغو طرح ترافیک در شرایط کرونا لازم است. من به گمانم شناور شدن طرح راهکار مؤثرتری است.

باید جایگزین‌های مختلف در نظر گرفت و رویکردهای متفاوت متناسب با نیاز مردم و شرایط اقتصادی،‌اجتماعی داشت. البته لغو طرح ترافیک در شرایط کرونا بر عهده ستاد مقابله با کرونا است و تصمیم‌گیر شورای عالی ترافیک بوده و شهرداری در این زمینه نمی‌تواند جداگانه عمل کند و تصمیم بگیرد.

برای ثبت نام واکسن به سرای محلات مراجعه نکنید/ ماجرای ثبت نام جعلی

تعداد زیادی سرای محلات در پایتخت وجود دارد که گفته می‌شود از ظرفیت آنها می‌توان برای واکسیناسیون و غربالگری کرونا استفاده کرد در روزهای گذشته نیز پیامکی برای برخی از شهروندان ارسال شد مبنی بر اینکه جهت ثبت‌نام واکسن کرونا به پایگاه‌های سلامت و سرای محلات مراجعه کنند نظرتان در این زمینه بفرمایید.

پایگاه‌های بهداشت زیرمجموعه وزارت بهداشت است و ما با سرای محلات و وزارت بهداشت همکاری داریم و اطلاعات شهروندان متصل به سامانه سیب است در فروردین و اردیبهشت سال 99 خانه‌های سلامت به سامانه وزارت بهداشت جهت اجرای طرح 4030 و غربالگری بیماران و اجرای طرح شهید سلیمانی متصل شد آن زمان تلاش شد که افرادی که مراجعه نکرده‌اند برای غربالگری از خانه‌های سلامت بهره‌مند شوند و بانک‌های اطلاعاتی ما به صورت کامل نیز در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت تا این اطلاعات وارد سامانه سیب شود.

ثبت اطلاعات 80 درصد شهروندان در سامانه سیب

80 درصد شهروندان در سامانه سیب اطلاعات‌شان ثبت شده و وزارت بهداشت مشکل دسترسی به اطلاعات شهروندان را ندارد بنابراین نیازی هم به ارسال پیامک نیست.

طی روزهای گذشته پیامک جعلی برای برخی از شهروندان ارسال شد که آنها را سرگردان و کادر بهداشت را نیز سرگردان کرد. این کار بازی با جان مردم است و واکسیناسیون شهروندان طبق سند ملی واکسیناسیون انجام می‌شود. اطلاعاتی نادرست در فضای مجازی منتشر شده بود و همین مسأله سبب شد برخی از تهرانی‌ها برای ثبت‌نام واکسن به مراکز بهداشت و یا سرای محلات مراجعه کنند.

ناگفته نماند که سه دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی به ما اعلام کردند قضیه ارسال پیامک صحت ندارد و اگر بخواهیم سالمندان و گروه‌های مختلف جهت واکسیناسیون ثبت‌نام کنیم نیازی به مراجعه حضوری نیست چرا که این مسأله سبب انتشار ویروس کرونا می‌شود.

متأسفانه طی یک هفته اخیر در چند محله از تهران حجم زیادی از افراد به سرای محلات مراجعه کرده بودند و می‌گفتند ما آمده‌ایم اینجا تا برای واکسیناسیون ثبت‌نام کنیم تا نام آنها هم یادداشت نمی‌شد محل را ترک نمی‌کردند.

شهرداری 85 سرای محله و مراکز دیگر را در اختیار وزارت بهداشت و پایگاه‌های بهداشت گذاشته و در صورت نیاز برای واکسیناسیون مشابه اجرای طرح شهید سلیمانی از آن استفاده می‌شود. واکسیناسیون ملی در کشور بر اساس عدالت و برابری اجتماعی مورد توجه است و مانند همه کشورهای دنیا بیماران خاص، سالمندان بالای 80 سال و بعد رده‌های سنی پایین‌تر در اولویت قرار می‌گیرند.

کارهای خوبی در دست انجام است هم در زمینه واردات واکسن و هم تهیه و تولید واکسن داخلی که امیدواریم مشابه طرح غربالگری و طرح شهید سلیمانی موضوع واکسیناسیون هم با هم‌افزایی دستگاه‌ها به خوبی پیش رود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول