اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده در سال ۹۹ تک رقمی شد

با کاهش محسوس تعداد چک های برگشتی در سال 99، نسبت تعداد چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده برای اولین بار تک رقمی شده و به 9.8 درصد رسید.

نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده در سال ۹۹ تک رقمی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بانک مرکزی از فرودین سال 96 به صورت ماهانه نسبت به انتشار گزارش آماری چک‌های مبادله شده اقدام می‌کند و در این گزارش، آمارهای مرتبط با تعداد چک‌های وصولی و برگشتی را ارائه می‌دهد.

بانک مرکزی اخیرا گزارش آماری چک‌های مبادله شده در آخرین ماه سال یعنی اسفند 99 را منتشر کرده است و با استفاده از این گزارش، می توان دریاره وضعیت چک‌های وصولی و برگشتی در سال 99 قضاوت کرد.

با تجمیع داده‌های بانک مرکزی مشخص می‌شود که در سال 99 حدود 102 میلیون فقره چک به ارزش حدود 21993 هزار میلیارد ریال مبادله شده است که از این مقدار تنها 9967 هزار فقره به ارزش 2486 هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است. بر این اساس نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های صادره در سال 99 به حدود 8/9 درصد رسیده است و برای اولین دفعه در سه سال اخیر تک رقمی شده است. علاوه بر این نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل چک های صادره در سال 99 به حدود 3/11 درصد رسیده است.

در حالی که نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های صادره در سال 96 به ترتیب 15 و 23 درصد بوده، در سال 99 نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به کل چک های صادره به 9.8 و 11.3 رسیده است و این کاهش چشمگیر چک‌های برگشتی بخاطر اجرایی شدن قانون جدید چک از آذرماه 97 بوده است.

*کاهش تعداد چک‌های برگشتی به مبادله شده در اسفند 99 نسبت به ماه قبل

 همچنین بررسی آمار تفکیکی اسفند 99، در ماه مذکور  9.6 میلیون فقره چک به ارزش2582 هزار میلیارد ریال مبادله گردیده است که نسبت به بهمن ماه از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 11.7 درصد و 26.9 درصد افزایش داشته است.

 در این میان از 9.6 میلیون  فقره چک صادره حدود 8.9 میلیون فقره به ارزش 2269 هزار میلیارد ریال اعلام وصول شده و حدود 763 هزار فقره چک به ارزش 312 هزار میلیارد ریال نیز برگشت داده شده است. بنابراین در اسفند 99 از جهت تعداد و ارزش به ترتیب 7.9 درصد و 12.1 درصد چک ها برگشت داده شده است که آمار نسبت به ماه قبل از نظر تعداد کاهش پیدا کرده اما از نظر ارزش با افزایش اندکی همراه بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول