اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

مخالفت اتیوپی با پذیرش توافقنامه سال 1959 درباره سد النهضه

سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی تصریح کرد که این منصفانه نیست که آدیس‌آبابا، توافقنامه 1959 در خصوص تخصیص سهم آبه به مصر و سودان را بپذیرد.

مخالفت اتیوپی با پذیرش توافقنامه سال 1959 درباره سد النهضه

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، «دینا مفتی» سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی درباره تنش به وجود آمده میان کشورش و دو کشور مصر و سودان بر سر پرونده سد «النهضه» گفت که این منصفانه نیست که ما توافقنامه سال ۱۹۵۹ درباره تخصیص سهم‌آبه‌ به مصر و سودان را بپذیریم.

در سال ۱۹۵۹ مصر و سودان با اعماال اصلاحاتی در مفاد توافقنامه سال ۱۹۲۹ توافق کردند که مصر ۸۷ درصد از جریان ۸۴ میلیارد متر مکعبی آب نیل مورد استفاده قرار دهد.

به نوشته پایگاه خبری «الجزیره»، وی افزود: برخی طرف‌ها هستند که نقش فعال اتحادیه آفریقا در بحران سد النهضه را نمی‌پذیرند. هرگونه اختلاف درباره این پرروند باید بین طرف‌های سه‌گانه حل و فصل شود.

وی درباره اقدام سودان مبنی بر شکایت از اتیوپی گفت: اقدام سودان در ارائه شکایت علیه اتیوپی فایده‌ای نخواهد داشت و ما ماهیت این اتهام را نمی‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی تاکید کرد که مذاکرات کنونی تنها درباره آب‌گیری و راه‌اندازی سد النهضه است اما تقسیم سهم‌آبه در دوره‌های آتی ببری خواهد شد.

احداث و آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی، به یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مصر و سودان تبدیل شده و آن طور که دولتمردان  مصری می‌گویند، در صورت نهایی شدن آن می‌تواند به یک بحران فراگیر برای مصر و سودان و نسل‌های آینده این کشورها تبدیل شود.

«عبدالفتاح السیسی» در سال ۲۰۱۵ به هنگام امضای توافق (البته ناکام) با اتیوپی درباره سد النهضه ضمن استقبال از رشد و توسعه این کشور گفته بود: «مردم اتیوپی به خاطر داشته باشند که حیات و زندگی مردم مصر به رود نیل وابسته است».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول