اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

ذوالنور: در مناظره اثبات می‌کنم شخص روحانی خواهان باقی بودن تحریم‌هاست/ می‌خواهند جامعه را دوقطبی کنند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: من ادعا می‌کنم و ادعایم را اثبات می‌کنم که شخص آقای رئیس‌جمهور و تابعان وی، خواستار بقای تحریم‌ها و عامل تأخیر در رفع تحریم‌ها هستند.

ذوالنور: در مناظره اثبات می‌کنم شخص روحانی خواهان باقی بودن تحریم‌هاست/ می‌خواهند جامعه را دوقطبی کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در خصوص مذاکرات ایران و 4+1 در وین و خطر بهره‌برداری انتخاباتی از این مذاکرات و نیز در ارتباط با سخنان اخیر حسن روحانی مبنی بر اینکه عده‌ای مانع رفع تحریم‌ها می‌شوند، اظهار داشت: کلی‌گویی و اجتناب از شفافیت، یکی از دلایل قطعی دروغگویی است؛ یعنی افراد طوری حرف بزنند که کسی نتواند از آنها دلیلی بخواهد.

وی با بیان اینکه کسانی که کلی‌گویی می‌کنند با مردم صادق نیستند، گفت: به عنوان مثال رئیس‌جمهوری داشتیم که می‌گفت لیست مفسدان اقتصادی در جیب من است. من همان موقع گفتم که این نوع بیان خلاف شرع است؛ اگر این شخص دروغ می‌گوید که چنین لیستی دارد، خلاف شرع است و اگر راست می‌گوید، یا وظیفه برخورد دارد یا ندارد. اگر وظیفه برخورد دارد و این کار را نمی‌کند خلاف شرع مرتکب شده و اگر خودش وظیفه برخورد ندارد و موضوع را از طریق مراجع ذیربط نیز پیگیری نمی‌کند، باز هم خلاف شرع مرتکب می‌شود که مردم را دچار اضطراب می‌کند و به اعتماد آنها آسیب می‌زند. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد:‌ امروز هم جناب آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور حرف‌هایی می‌زند که معنی آن معلوم نیست؛ مثلا اینکه ایشان به منتقدان برچسب «کاسبان تحریم» می‌زند و یا می‌گوید برخی‌ها نمی‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود، دقیقا یعنی چه؟! یا ایشان افراد مسئول و جریان‌های سیاسی شناخته شده را می‌گوید که تأثیرگذار در اداره کشور هستند که در این صورت باید صریحاً بگوید منظورش چه کسانی است که آنها هم از خودشان دفاع کنند و بی‌جهت ذهن مردم مشوش نشود و اگر منظور آقای روحانی کسانی مانند بدهکاران بانکی و رانتخواران هستند که مسئولیتی ندارند، باز هم باید صریحا بگوید که ذهن مردم خراب نشود.

چه کسانی از رأی نیاوردن ترامپ و تشدید نشدن تحریم‌ها، ابراز نارضایتی کردند؟!

ذوالنوری تصریح کرد:‌ البته گذر زمان خیلی چیزها را نشان می‌دهد؛ مثلاً در فتنه 88 چه کسانی بودند که به اوباما پیغام دادند که ما نفس نظام را در داخل گرفته‌ایم و شما نیز با تحریم‌ها کار را تمام  کنید؟! آن جریان به طیف آقای روحانی نزدیک بودند یا به رقبای ایشان؟! یا اخیراً خانم فائزه هاشمی از رأی نیاوردن مجدد ترامپ ابراز نارضایتی کرد و گفت که اگر او رأی می‌آورد، برای تغییر به جمهوری اسلامی فشار می‌آورد و منظور از تغییر یعنی تشدید تحریم‌ها!

وی افزود: سؤال من این است که آیا آقای روحانی با بلیط آقای هاشمی رأی نیاورد؟! حالا دختر آقای هاشمی این حرف را می‌زند که ای کاش ترامپ رأی می‌آورد. مشخص است که کاسبان تحریم و آنها که مانع رفع تحریم‌ها می‌شوند چه کسانی هستند. 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خواهش من از آقای روحانی این است که صریح سخن بگوید و طوری حرف بزند که خدای نکرده شائبه دروغگویی پیش نیاید؛ ایشان با صراحت و با اسم و رسم بگوید که چه کسانی طالب باقی بودن تحریم‌ها و مانع رفع تحریم‌ها هستند؟ چرا که تحریم یعنی فشار اقتصادی، افزایش بیکاری نسل جوان، افزایش آسیب‌های اجتماعی، تهدید سلامتی مردم و ده‌ها مشکل دیگر. 

ذوالنوری خطاب به رئیس‌جمهور تأکید کرد: مگر وزارت اطلاعات در اختیار شما نیست؟ پس اگر کسانی چنین جنایتی می‌کنند که خواهان باقی بودن تحریم‌ها هستند، به وزارت اطلاعات بگویید که آنها را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی کند تا به عنوان اخلالگران در اقتصاد کشور محاکمه شوند و هر تعداد شخص یا گروهی را که با این فعالیت ها می‌شناسند، به مردم هم معرفی کنند.

شخص رئیس جمهور خواستار بقای تحریم‌هاست/ روحانی را به مناظره دعوت می‌کنم

وی با بیان اینکه این قبیل اظهارات و دروغگویی‌ها برای دوقطبی‌سازی جامعه و خراب کردن ذهن مردم است، اظهار داشت: من ادعا می‌کنم و ادعایم را اثبات می‌کنم که شخص آقای رئیس‌جمهور و تابعان وی، خواستار بقای تحریم‌ها و عامل تأخیر در رفع تحریم‌ها هستند. از آقای روحانی هم دعوت می‌کنم که اگر ما را در شأن خودش نمی‌بیند، نماینده تام‌الاختیاری معرفی کند تا در یک مناظره رسانه‌ای این ادعا را اثبات کنم. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: مذاکره یعنی داد و ستد و بده بستان؛ در هر مذاکره‌ای هم، هریک از طرفین تلاش می‌کنند تا کمتر امتیاز بدهند و بیشتر امتیاز بگیرند، همچنین در مذاکره هر طرفی تلاش می‌کند تا ضعف طرف مقابل را شناسایی کند و اگر دید که موضوعی برای او حساس است، بر روی آن دست بگذارد و امتیاز بگیرد؛ این نقطه ضعف می‌تواند در حوزه نظامی، مشکلات پولی و بانکی و یا بی‌ثباتی داخلی باشد.

ذوالنوری ادامه داد: در چنین شرایطی که ما به عنوان طرف مذاکره با غربی‌ها و در اصل به عنوان طرف دعوا با آمریکا، پشت میز مذاکره نشستیم اگر آنها احساس کنند که ما عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام نداریم، طبیعی است که فشاری هم نمی‌آورند و کمتر برای رفع تحریم‌ها امتناع می‌کنند، اما اگر در ما شیفتگی و ذوق‌زدگی دیدند، آن وقت احساس می‌کنند که از موضع ضعف و التماس در حال مذاکره هستیم و در نتیجه، موضع طرف مقابل می‌شود زورگویی و امتناع از لغو تحریم‌ها. 

ذوق‌زدگی روحانی در آستانه انتخابات آمریکا و امتناع بایدن از بازگشت به برجام

وی با توضیح برخی مصادیق این ذوق‌زدگی اظهار داشت: آقای ظریف در جلسه چند روز قبل کمیسیون امنیت ملی گفت که بایدن قصد داشت به برجام برگردد اما جوسازی‌های داخلی نگذاشت! حرف ما خطاب به ایشان و آقای روحانی این است که وقتی بایدن ذوق‌زدگی روحانی را حتی در روزهای قبل از انتخابات آمریکا دیده است، از اینکه امتیاز بیشتری به طرف ایرانی بدهد امتناع می‌کند. وقتی آقای روحانی می‌گوید همانطور که آمریکا با یک امضا از برجام بیرون رفت با یک امضا نیز برگردد، طبیعی است که امر برای طرف مقابل مشتبه می‌شود که فعلاً صبر کند و فشار بیشتری بیاورد و امتیاز بیشتری بگیرد. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: حرف قطعی نظام که از لسان مقام معظم رهبری مطرح شد و نیز قانون مصوب مجلس می‌گوید که باید تمام تحریم‌ها یکباره لغو شود و این لغو راستی‌آزمایی نیز بشود، اما آقای روحانی می‌گوید یک ساعت بعد از لغو تحریم‌ها ما نیز به برجام برمی‌گردیم و این یعنی کد دادن به طرف مقابل برای امتناع از لغو تحریم‌ها. حتی اگر چنین نیتی هم نداشته باشند، طرف مقابل این برداشت را خواهد کرد. 

ذوالنوری با بیان اینکه علت خروج ترامپ از برجام همین بند به آب دادن‌های مکرر آقایان ظریف و روحانی بوده که برای طرف مقابل هزینه ایجاد نکرده‌اند، عنوان کرد: همه به یاد داریم که در اوج مانور ارتش در خلیج فارس، آقای روحانی گفت بعضی فکر می‌کنند که هر چه برد موشک بیشتر شود قدرت نیز بیشتر می‌شود! خدا کند که این حرف‌ها تعمدی نباشد که با مطرح کردن این حرفها به طرف مقابل کد داده شود و طبیعتا مسائلی مانند گاندو در ذهن مردم جدی‌تر شود. 

خودشان باعث باقی ماندن تحریم ها شده‌اند/ می‌خواهند در آستانه انتخابات جامعه را دوقطبی کنند 

وی تأکید کرد: با توجه به همه این سوابق، روشن است که خودشان باعث شده‌اند امتیاز پررنگی نگیریم و هزینه‌ای برای نقض برجام و بازگرداندن تحریم‌ها برای دشمن ایجاد نشود. پس حقایق را وارونه جلوه ندهند. 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره هدف رئیس‌جمهور از مطرح کردن این قبیل اظهارات گفت:‌ این نوع حرف‌زدن‌های آقایان روحانی و ظریف، برای دوقطبی‌سازی در جامعه است که وقتی دلار 3700 تومانی را به حدود 30 هزار تومان رسانده اند و وضعیت سکه، مسکن، خودرو و بورس را هم به این وضعیت کشانده‌اند، در آستانه انتخابات با فرافکنی و قلب واقعیت، یک قطب جدید را به نفع خودشان ایجاد کنند. 

خطوط قرمز نظام در جلسه اخیر به هیات مذاکره‌کننده تذکر داده شد

ذوالنوری همچنین با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: آقای عراقچی در این نشست گزارشی از روند مذاکرات وین، زمینه های توافق‌ها و نیز اختلافات موجود ارائه کرد و حدود 24 نفر از اعضای  و کمیسیون و نمایندگان غیر عضو کمیسیون، طی سه ساعت نظرات و دغدغه‌هایشان را بیان کردند. 

وی با تأکید بر اینکه در این نشست خطوط قرمز نظام مجدداً به تیم مذاکره‌کننده تذکر داده شد، تصریح کرد: مجلس دغدغه دارد و هر جایی که نیاز به برخورد با دولت باشد برخورد می‌کند و هر جا نیاز به کمک و مساعدت باشد دریغ نخواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول