اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

قاسمی: بهبود معیشت و تغییر ریل‌گذاری اقتصادی کشور دو اقدام اساسی است

داوطلب سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: دو اقدام طراحی کرده‌ام که برنامه اول برای بهبود معیشت پنجاه میلیون ایرانی است که به زیر خط فقر کوچ کرده‌اند و گام دوم تغییر ریل‌گذاری کشور در زمینه اقتصاد و اصلاحات بانکی است.

قاسمی: بهبود معیشت و تغییر ریل‌گذاری اقتصادی کشور دو اقدام اساسی است

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم در نشست خبری امروز خود پس از اعلام رسمی کاندیداتوری در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه ما در پیچ تاریخی قرار گرفته‌ایم که با این فرمان قادر به عبور از این شرایط نیستیم، اظهار کرد: دو اقدام طراحی کرده‌ام که برنامه اول برای بهبود معیشت پنجاه میلیون ایرانی است که به زیر خط فقر کوچ کرده‌اند که در ادامه این برنامه را تقدیم مردم می‌کنیم. گام دوم تغییر ریل‌گذاری کشور در زمینه اقتصاد و اصلاحات بانکی است.

وی در ادامه اظهار کرد:  اقتدار دولت در حوزه اقتصادی، اجتماعی و اقتدار در مقابله با مخالفان تغییر لازم است. اگر بخواهیم از مشکلات کشور از جمله فساد عبور کنیم باید سازوکاری در زمینه بهره‌وری، تولید، آموزش و شفافیت تهیه کنیم.

وزیر نفت دولت دهم در پاسخ به پرسشی درباره عملیاتی ترین برنامه خود برای ریل گذاری اقتصادی، تصریح کرد: امروز درآمد سرانه ما تناسبی با امکانات کشور ندارد.

قاسمی گفت: فاصله عرضه و تقاضا در عرصه مسکن خیلی زیاد شده است ولی ساخت یک میلیون مسکن در سال می تواند اشتغال و رونق اقتصادی ایجاد کند. باید نظام بانکداری را تغییر دهیم. متاسفانه بورس که می توانست امید در بازار سرمایه باشد، به ناامیدی مردم تبدیل شده است. احیای بورس می تواند موجب رونق اقتصادی شود.

وی درباره برنامه خود برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: ریشه اصلی آسیب‌های اجتماعی، مسایل اقتصادی است که با حل مشکلات اقتصادی می توان بخش قابل توجهی از آسیب های اجتماعی را حل کرد. 

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به  انتقادی درباره حضور نظامیان در انتخابات، گفت: به لحاظ قانونی نظامیان می توانند در انتخابات شرکت کنند. در قانون انتخابات ریاست جمهوری نیازی به استعفا از ساختار نظامی وجود ندارد. بسیاری از روسای جمهوری کشورهای مختلف در دوره بحران نظامی بوده اند. ۳۱ رییس جمهور آمریکا نظامی بوده‌اند. در روسیه سال‌ها شاهد حضور پوتین هستیم که فردی نظامی و امنیتی است. افتخارم این است که عضو سپاه هستم. بعد جنگ، عمرم را در اقتصاد، آبادانی و سازندگی کشور گذرانده و در بسیاری از پروژه های زیربنایی کشور حضور داشته ام. من فکر می کنم با تفکر مهندسی می توان مشکلات کشور را حل کرد.

قاسمی در پاسخ به پرسشی درباره معرفی کابینه خود، اظهار کرد: برای معرفی کابینه زود است و باید جلوتر برویم ولی تیم همکار خود را بزودی به مردم معرفی می کنم. حداقل پنجاه درصد همکاران من از جوانان خواهند بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان اجماع درباره آیت‌الله رییسی وجود دارد، گفت: در مجموعه اردوگاه انقلابیون نیاز به اجماع است و اجماع را باید به زمان خود بسپاریم. دو ماه پیش با آیت‌الله رییسی ملاقات داشته‌ام و آنجا گفتند برنامه‌ای برای حضور ندارد و از برنامه جدید ایشان اطلاعی ندارم. من برنامه دومی برای کنار رفتن به نفع کسی ندارم.

قاسمی درباره موضع خود نسبت به مذاکرات وین، تصریح کرد: جمهوری اسلامی همیشه دنبال تنش زدایی بوده است. به جز رژیم صهیونیستی با همه کشورها اهل تعامل هستیم. ما مسیر طولانی از مذاکره را انجام دادیم. با وجود همه انتقادها به برجام، این توافق بین المللی امضا شد. اما در دوره اجرای برجام شاهد تحریم های جدیدی علیه کشورمان بودیم در حالیکه ایران همواره به تعهدات خود عمل کرد. آمریکا بدون هیچ بهانه‌ای از برجام خارج شد و یکبار دیگر بی اعتمادی خود را به اثبات رساندند و تحریم های حداکثری را دوباره اعمال کردند. جو بایدن اساسا مبتکر تحریم‌ها و موافق برجام است. آمریکا باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد. من اگر انتخاب شوم، خودم فرمان مذاکره را بدست می‌گیرم و با اقتدار مذاکره می‌کنم. 

وزیر نفت دولت دهم درباره اظهارات خود درباره ارسال سلاح به یمن و تکذیب آن توسط وزارت خارجه، گفت: من در مصاحبه های پیشین خود درباره اقدامات در سوریه و یمن صحبت کرده‌ام. در خصوص مصاحبه انصارالله باید به ترجمه مصاحبه رجوع شود.

وی درباره انتشار فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت، اظهار داشت: تعجب می‌کنم که آقای ظریف که هشت سال فرمان دیپلماسی کشور را در اختیار داشت، بعد شهادت سردار سلیمانی مطالبی می‌گوید که ظلم به این شهید است. من پس از پایان دولت دهم در کنار شهید سلیمانی در سفرهای متعدد ایشان به کشورهای منطقه بودم. حق او این صحبت‌ها نبود. او به کشور خدمت کرد و قهرمان تاریخ ایران است. او خود را سرباز کوچک وطن می‌دانست و هیچ لقب دیگری برای خود قائل نبود. شهید سلیمانی به دنبال شهادت بود. 

قاسمی ادامه داد: گله‌مندیم که در این شرایط این مطالب درباره شهید سلیمانی آن هم از طریق رسانه‌های دشمن منتشر می‌شود.

وزیر سابق نفت درباره میزان اختیارات رییس جمهور در کشور، خاطرنشان کرد: روسای جمهور اواخر دولت خود می‌گویند اجازه کار نمی‌دهند که این ظلمی است به مردم کشور. رییس جمهور باید قانون اساسی را مطالعه کرده باشد و مسئولیت رییس جمهور را بشناسند. این که گفته می شود «نمی گذارند» دیگر برای مردم ما قابل قبول نیست. بعضی هم متاسفانه  از خط قرمز نظام هم خارج می شوند. 

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری درباره برخی اظهارات درباره انقلابی بودن و غیرانقلابی بودن مردم، تصریح کرد: من افتخار سربازی شهید سلیمانی را داشته ام و معتقدم همه مردم ایران انقلابی هستند. شما آمار حضور مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی را مشاهده کنید. من مردم را خط‌کشی نمی‌کنم و تفکیکی برای انقلابی و غیرانقلابی بودن مردم قائل  نیستم.

وزیر نفت دولت دهم در پاسخ به پرسشی در خصوص فرمایشی از امام خمینی(ره) درباره عدم دخالت نظامیان در مسایل سیاسی، گفت: امام خمینی(ره) می فرمایند که نیروهای مسلح در احزاب و دسته‌های سیاسی شرکت نکنند. حضور نظامیان در دسته بندی‌های سیاسی هم ممنوع است اما حضور در انتخابات ممنوع نیست زیرا ما نگاه حزبی نداریم و دنبال خدمت به کشور هستیم. اولین اقدامی که باید انجام دهیم این است که سرمایه اجتماعی خود را احیا کنیم و در حوزه اقتصادی مقتدر باشیم. امام خمینی فرمودند نظامیان عضو احزاب و جناح‌ها نشوند اما در مورد ریاست‌جمهوری چنین توصیه‌ای ندارند چرا که نگاه ما نگاه قرار دادن ایران در مسیر پیشرفت است.

وی درباره نقش خود در فروش نفت کشور، گفت: من بخاطر روحیه خدمتگزاری به مردم در همه دولت ها مسئولیت داشته‌ام و الان هم همانطور که زنگنه وزیر نفت گفته است، در زمینه فروش نفت به دولت فعلی کمک کرده‌ام. الان منابع مالی بلوکه شده ما در کره جنوبی وجود دارد که بعد امضای برجام باید این منابع آزاد می‌شد ولی هرگز نتوانستیم از این منابع استفاده کنیم زیرا به ما اجازه ندادند از گردش دلار استفاده کنیم که این در برجام نبود.

قاسمی درباره ماجرای ترور خود اظهار کرد: در برنامه دستخط جواب داده ام و به آنجا رجوع کنید. 

وی در توضیح انتقادات خود نسبت به برجام گفت: انتقاداتی به برجام وجود دارد و خود دوستان به ضعف‌های آن معترف هستند. این تعهدی است که دولت جمهوری اسلامی و طرف غربی آن را می‌دانند.

قاسمی در مورد برنامه خود برای سیاست خارجه اظهار کرد: در دوران مسئولیتم‌در اوپک با سران بسیاری از کشورها برخورد داشتم البته در آن زمان تحت تحریم‌های شدید بودیم، لذا گام اول خود را بر روی توسعه روابط با کشورهای همسایه نظیر عراق و قطر. همچنان که برداشتن ویزا برای رفت‌و‌آمد به قطر از جمله اقدامات زمان بنده است. همچنین در آن دوره با چین و کشورهای آفریقای روابط مناسبی داشتیم. اگر آمریکایی‌ها هم تحریم‌ها را بردارند، مانعی برای مذاکره وجود ندارد.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: سال‌های ۹۰ و ۹۱ تحریم‌هایی داشتیم که این تحریم‌ها تا زمان برجام بود و بعد اتفاقاتی که در مورد برجام افتاد، تحریم‌ها برگشت، که از همان ابتدا و همانطور که زنگنه در مجلس گفت بنده مانند همه این سال‌ها به دولت کمک کردم. حدود ۶ میلیارد دلار در کره پول داریم که این منابع مالی مربوط به دوره قبل از خروج آمریکا از برجام است. در حال حاضر به دلیل حاکمیت سیاست U-Turn نمی‌توانیم گردش مالی بین‌المللی داشته باشیم. 

وی افزود: از زمان بعد از جنگ‌ برای بازسازی مناطق تخریب شده بسیار فعالیت کردیم. سد لار و سد لتیان یکی از نمونه‌های اقدامات برای بازسازی تخریب‌های صورت گرفته، زمان جنگ است. در دوران جنگ بندر نداشتیم و در همان دوران هم یوگسلاوی برای ایران یک بندر کوچک‌ ساخت. اما بعد از جنگ بنادر بسیاری از جمله عسلویه و بندر شهید رجایی ساخته شد. یکی از موضوعات بسیار مهم بحث لایروبی بود.

وزیر نفت دولت دهم گفت: بنده به عنوان مهندسی که سال ها در حوزه زیر ساخت‌های کشور تجربه دارم عرض می‌کنم که ما در قرار گاه خاتم به دنبال کار اقتصادی برای سپاه نبودیم بلکه به دنبال این بودیم که طلسم اینکه ما نمی توانیم را بشکنیم. این توانمندی امروز در بخش های خصوصی ایجاد شده و ما امروز هنوز نیازمند زیر ساخت‌های عظیم در حوزه حمل و نقل و ریل هستیم. 

قاسمی در پایان با تاکید بر اینکه ایران کشور تک محصولی نیست تاکید کرد: باید کشور را کارگاه بزرگ رونق تولید و اشتغال در کشور کنیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول