به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، علی الهیار ترکمن قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، به تشریح برنامههای هفته معلم پرداخت و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب 11 شهریور سال 99 در جمع مدیران آموزش و پرورش سخنان مهمی بیان کردند که یک کلید واژه مهم آن، این بود که معلمان، «افسران پیشرفت کشور» هستند.
وی به شرایط کرونا و تلاشهای معلمان در این دوره اشاره کرد و ادامه داد: معلمان در شرایط بحرانی کرونا، فعالیتهای بسیاری داشتند و این پیام را به جامعه القا کردند که آموزش تعطیل نشده است و همچنین امیدآفرینی کردند.
الهیار ترکمن با بیان اینکه مقدمات بزرگداشت هفته معلم با ارسال بخشنامهای به استانها از آذر سال گذشته انجام شد، گفت: برای اجرای برنامههای هفته معلم، تفویض استانی صورت گرفته است.
*روزشمار هفته معلم/ از فرمایشات رهبر معظم انقلاب تا سپاس معلم
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هفته معلم از ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت برگزار میشود، اظهار کرد: اولین روز هفته معلم که 12 اردیبهشت است، روز «معلم، شهید مطهری معلم ماندگار»، 13 اردیبهشت روز «معلم، قدر و منزلت معلمی»، 14 اردیبهشت روز «معلم، افسران سپاه پیشرفت»، 15 اردیبهشت روز «معلم، مرجعیت تربیت اجتماعی»، 16 اردیبهشت روز «معلم، زیست بوم جدید، چالشها و فرصتها»، 17 اردیبهشت روز «معلم، خانواده و مشارکت اجتماعی» و 18 اردیبهشت روز «معلم، پیشکسوتان و تکریم چهرههای معلمی» نامگذاری شده است.
وی ادامه داد: در روز شنبه 11 اردیبهشت، دیدار فرهنگیان با رئیس جمهور را داریم که هشت نفر از معلمان به صورت حضوری و مابقی در استانداریها با حضور استانداران به صورت مجازی در برنامه شرکت میکنند؛ همچنین روز 12 اردیبهشت، پخش پیام و بیانات رهبر معظم انقلاب از رسانه ملی، اجرای برنامه سپاس معلم به طور نمادین در مدرسه تلویزیونی توسط وزیر آموزش و پرورش، گلباران محل شهادت شهید مطهری و برگزاری مجلس یادبود برای شهید مطهری را خواهیم داشت.
الهیار ترکمن با بیان اینکه روز 13 اردیبهشت، دیدار مجازی با وزیر آموزش و پرورش و فرهنگیان برگزار میشود و همچنین گفتوگوی تلفنی با خانواده شهیدان مطهری، رجایی، مطهری و چند نفر از چهرههای ماندگار انجام خواهد شد، افزود: روز 14 اردیبهشت، وزیر و معاونان وزارتی در برنامههای مختلف رسانهای شرکت میکنند.
وی از احتمال برگزاری دیدار مجازی با رئیس مجلس را برای برنامه روز پنجشنبه ذکر کرد و ادامه داد: در زمانی که کرونا نبود، روز جمعه در هفته معلم، وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه صحبت میکرد و اکنون به دلیل شرایط کرونایی و تعطیلی نماز جمعه، این برنامه را نداریم.
الهیار ترکمن تصریح کرد: در آخرین روز هفته معلم یعنی 18 اردیبهشت، وزیر آموزش و پرورش در شبکه «شاد» برای فرهنگیان و معلمان سخنرانی میکند و جمعبندی از هفته بزرگداشت مقام معلم خواهد داشت.
* شناسایی جلوه های معلمی برای اولین بار
معاون وزیر آموزش و پرورش از تدوین برنامه شناسایی جلوههای معلمی در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار خبر داد و گفت: این برنامه با استقبال خوب معلمان مواجه شد و تلاش کردیم بالاترین امتیازات و مستندات را جمعآوری و معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه ۳۰۵ هزار و ۹۱۱ معلم در برنامه خودارزیابی عملکردی شرکت کردند، افزود: از این تعداد، ۲۲۸ هزار و ۱۸۹ نفر در سطح مدرسه ارزیابی شده و به منطقه معرفی شدند که ۷۰ هزار نفر مستندات را در سامانه بارگذاری کرده بودند و ۴۰۲۶ نفر وارد ارزیابی استانی شدند که در نهایت ۳۸۳ نفر وارد مرحله کشوری شدندو از این افراد در هفته معلم تجلیل میشود.
* لزوم تدوین قانون خاص معلمی برای رفع تبعیضها
الهیار ترکمن به اثربخشی برنامههای هفته معلم که هرساله به طور معمول برگزار میشود، اشاره کرد و ادامه داد: نارضایتی شغلی یک اپیدمی کلی است و سندیکاها و کانو های صنفی در مشاغل مختلف در جهت کاهش نارضایتی شغلی شکل میگیرند.
وی با بیان اینکه هدف غایی، تدوین قانون خاص معلمی است که بتواند شرایط کار معلمی را تعریف و زمینه ساز رفع تبعیضها باشد، افزود: نمونه تجربه شده در این موضوع، قانون خاص نظام آموزش عالی است که اثرات خوبی در جامعه دانشگاهی دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: همه باید روی التزامات شکل گیری این قانون خاص تلاش کرده و به یک همافزایی برسیم.
وی درباره وضعیت مطالبات معلمان اظهار کرد: اگر مطالبات معلمان را به مطالبات سطح پایه و سطح بالاتر تقسیم کنیم، آموزش و پرورش در مطالبات سطح پایه، علیرغم مشکلات و مضایق مالی کشور خوب عمل کرده است اما باید به سمت مطالبات سطح بالاتر که نوسازی در فرایندها و روش های مالی اداری در چارچوب سندتحول بنیادین است حرکت کنیم که در دستورکار است.
الهیار ترکمن در پاسخ به پرسشی درباره راهاندازی سازمان نظام معلمی، بیان کرد: معتقدم شکلگیری سازمان نظام معلمی با توجه به شرایط ناظر بر ساختار مالی و اداری وزارت آموزش و پرورش نمیتواند ایفای نقش موثری داشته باشد یعنی ابتدا باید به قانون خاص اداری مالی آموزش و پرورش برسیم و سپس سازمانی ناظر بر آن فعالیت کند.
وی افزود: معتقدم برنامه هفتم توسعه باید به جراحی روشها و فرایندهای آموزش و پرورش بپردازد به نحوی که ارتقای عملکردی وزارتخانه را در پی داشته باشد.
* برنامهای برای تفکیک نیروی اداری و آموزشی
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره حل مشکل کمبود معلم، بیان کرد: اطلاعات مربوط به کمبود معلم را در اختیار سازمان اداری استخدامی قرار دادیم و بعد از گرفتن مجوز جذب و استخدام نیرو برای سال ۱۴۰۰، اطلاعات تکمیلی را اعلام خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته مصوبهای از شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره روشهای جذب و تامین نیرو دریافت کردیم، افزود: مقرر شد کار مشترکی میان سازمان برنامه و بودجه، شورا و وزارت آموزش و پرورش انجام شود و به مصوبه دولت تبدیل شود و به دنبال آن هستیم که بتوانیم نیروی اداری را از نیروی آموزشی تفکیک کنیم که یکی از دستاوردهای مهم محسوب می شود.
الهیار ترکمن درباره حل مشکل کمبود نیروی مشاور در مدارس نیز اظهار کرد: شیوه جذب نیروی مشاور، مکانیزمهایی دارد که در دستور کار قرار گرفته است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در خصوص آخرین وضعیت رتبهبندی معلمان، گفت: با توجه به الزام برنامه ششم توسعه اگر نمیتوانستیم ضرایب قانون مدیریت خدمات کشوری را افزایش دهیم شاید سرنوشت لایحه رتبه بندی متفاوت از شکل فعلی آن میشد.
وی ادامه داد: از حداکثر ظرفیتها از سال ۹۴ تا ۹۸ استفاده کردیم و در نهایت رتبه بندی را ارائه کردیم که به شکل کاملتری در قالب قانون اجرایی شود. رتبه بندی معلمان در مجلس اعلام وصول شده و در دست بررسی است.
* معرفی فرهنگیان واجد شرایط به بانکها برای دریافت وام مسکن
وی درباره آخرین وضعیت تامین مسکن فرهنگیان اظهار کرد: تفاهم نامه تامین مسکن را با وزارت راه و شهرسازی تا سال ۱۴۰۱ به طور جدی در دستورکار قرار دادیم. ثبت نامی از واجدین شرایط انجام شد و عمده ظرفیت مسکن ها در شهرهای جدید است.
الهیار ادامه داد: سال ۹۹ اولین سال اجرای قانون بود و ۴۳ هزار و ۵۰۰ واحد قطعی شد که ۲۵ هزار مورد به مرحله اجرایی سازی رسیده و فرهنگیان برای دریافت وام به بانک مسکن معرفی شده اند. مابقی نیز در دست پیگیری است. امیدواریم سال جاری شاهد واگذاری اولین مسکن ها به فرهنگیان باشیم. بر اساس اطلاعات ما و ثبت نام انجام شده ۱۷۰ هزار نفر از فرهنگیان فاقد مسکن بودند.
* جذب نیروی جدید خریدخدمتی فعلا ممنوع
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره طرح خرید خدمات آموزشی گفت: برخی معتقدند آموزش و پرورش کمبود نیرویش را از طریق خرید خدمات دنبال می کند در حالی که اینگونه نیست و روش های مختلفی برای تامین نیرو وجود دارد. چندسال است که تعداد نیروی خرید خدمات را افزایش ندادیم و از سال ۹۶ به این سو به هیچ استانی اجازه ندادیم نیروی خرید خدمات جذب کند. ۳۵۰ هزار دانش آموز و ۱۶ هزار معلم در این طرح بودند که تعدادشان ثابت مانده است. هرچند اثرات این طرح در مناطق محروم بسیار خوب بوده است.
وی با بیان اینکه کل اعتبارات آموزش و پرورش برای سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است گفت: این رقم سال گذشته ۸۷ هزار میلیارد تومان بوده است. سه هزینه عمده داریم نخست هزینه ارائه آموزش به مردم داریم. هزینه دوم نیز تامین محتوا و روش های آموزش است و سوم؛ هزینه واحدهای آموزشی است. دو هزینه اول از طرف دولت تامین می شود و در بخش سوم هم برخی کمک های داوطلبانه مردمی و غیره را شاهدیم.
* مشکل معلمان دانش سرایی حل شد
الهیار درباره مشکل معلمان دانشسرایی و ابطال طرح معلمان تمام وقت در دیوان عدالت اداری گفت: درباره معلمان دانش سرایی با هماهنگی دیوان عدالت اداری و تفسیر حقوقی توانستیم مشکل دانشسرایی ها را حل کنیم. هفته جاری جلسه ای با حضور نمایندگان دستگاههای مربوط و نمایندگان معلمان دانشسرایی برگزار شد. قرار شد صندوق بازنشستگی پرونده ها را به جریان بیندازد.
هدف آموزش و پرورش از طرح معلم تمام وقت صرفا رفع کمبود نیرو نبود/هدفمان برقراری فوق العاده ویژه بود
وی افزود: درباره طرح معلم تمام وقت نیز عمده هدف ما برقراری ۱۷.۵ درصد فوق العاده ویژه بود. اگر معلم تمام وقت را اجرا هم نمی کردیم آن شش ساعت اضافه ساعت باید در قالب حق التدریس پرداخت می شد. هدف ما این بود که باب برقراری پرداخت فوق العاده ویژه را در آموزش و پرورش باز کنیم و پرداختی ها مستمر بوده و به جای ۹ ماه ۱۲ ماه پرداخت کنیم به نحوی که مشمول کسور بازنشستگی هم بشود.
وی افزود: صرفا بحث رفع کمبود نیرو درباره این طرح، مطرح نبود. ما به مقدمه ای که قضات دیوان در هیئت عمومی بررسی کرده بودند نقدی داشتیم. جلسه ای برگزار و ادله خود را مطرح کردیم و گفتیم که تعیین فوق العاده به استناد قانون مدیریت خدمات کشوری برعهده دولت است و دولت تمام الزامات قانونی را رعایت کرده و مجوزهای لازم را گرفته است.
الهیار اضافه کرد: قرار شد کارگروه مشترکی تشکیل شود تا اگر دیوان به این قطعیت رسید که این ابطال کمتر از وجاهت قانونی برخوردار است شمول ماده ۹۱ قانون تاسیس دیوان را درخواست بدهند و مسئله را حل کنیم. از لحاظ مالی و نیروی انسانی برای ما مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
انتهای پیام/