اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

سرمایه‌گذاری ۶۷۰ میلیارد ریالی ستاد اجرایی فرمان امام برای اشتغالزایی در گلستان

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گلستان گفت: در سال گذشته این ستاد با سرمایه‌گذاری ۶۷۰ میلیارد ریال توانسته ۵ هزار و ۶۱۹ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی کند.

سرمایه‌گذاری ۶۷۰ میلیارد ریالی ستاد اجرایی فرمان امام برای اشتغالزایی در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بنیاد برکت زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با هدف اصلی توسعه کسب و کارهای پایدار و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی جوامع کم‌برخوردار با توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی مناطق مذکور شروع به فعالیت کرده است.
پرورش و مشارکت نیروی انسانی کارآمد و ماهر، اقتصاد ایستا را به اقتصاد پویا و متکی به دانایی و سرمایه انسانی تبدیل خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از گرگان، در راستای ایجاد اشتغال توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفتگویی با محمدمهدی سلمانزاده مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گلستان انجام شده که با هم می‌خوانیم.

* ایجاد اشتغال برای ۵ هزار و ۶۱۹ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)
فارس: در سال گذشته ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اشتغالزایی خوبی در استان داشته در این زمینه توضیحاتی دهید؟
سلمان‌زاده: در سال گذشته در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر محرومیت‌زدایی و تولید اشتغال توانستیم با تلاش‌های شبانه‌روزی یک‌هزار و ۸۷۳ طرح را توسط ۱۸ مجری در ۱۳ شهرستان استان اجرا کنیم که در اجرای این طرح‌ها در مجموع ۱۹۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که از این میزان ۶۷ میلیارد تومان توسط ستاد اجرایی و مابقی سهم آورده سرمایه‌گذار بوده که در این راستا ۵ هزار و ۶۱۹ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی شدند.

* در ۱۵۴ روستای استان گلستان طرح‌های ایجاد اشتغال اجرا شد
فارس: این طرح‌ها در چند روستای استان اجرا شده و چند طرح مهم اجرایی را نام ببرید؟
سلمان‌زاده: مصادیق زیادی از شغل‌ها را مورد هدف قرار دادیم که از جمله آن می‌توان به طرح‌های گلخانه، صنایع‌دستی، پرورش زنبور عسل، تولیدی پوشاک، طرح‌های خدماتی و فنی، پرورش دام سبک و سنگین و پرورش آبزیان از جمله طرح‌های اجرا شده بوده که در ۱۵۴ روستای استان در راستا ایجاد اشتغال اجرا شده است.
در این میان بیشترین طرح اجرا شده عبارت بود از پرورش دام سبک که ۳۰ درصد سهم اجرای طرح‌های اشتغالزایی را از آن خود کرده و بعد از آن طرح‌های فنی و خدماتی و پرورش دام سنگین در رتبه دوم و سوم قرار دارد.
فارس: با توجه به اینکه ستاد اجرایی در گلستان در راستای اشتغالزایی فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ شروع کرده است، تاکنون اشتغالزایی این ستاد در گلستان چقدر بوده است؟
سلمان‌زاده
: از سال ۱۳۹۸ که شروع طرح اجتماع‌محور بوده است تاکنون بنیاد برکت زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در گلستان توانسته ۹ هزار و ۱۲۹ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی کند که مجموع سرمایه‌گذاری در این بخش ۳۰۵ میلیارد تومان بوده است.
البته ۳۳۵ طرح در شرف انجام بوده که در سال ۱۴۰۰ انجام می‌پذیرد.
براساس ارزیابی‌های انجام شده در این طرح‌ها ۵۵ درصد اختصاص به مردان و ۴۵ درصد آن به زنان گلستانی شرکت کرده و مشغول به کار شدند.

* بنیاد برکت طرح‌های «آسمان»، «آفتاب»، «سحاب» و «مهتاب» را برای اشتغال پایدار و محرومیت‌زدایی طراحی کرد
فارس: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گلستان در راستای اشتغال پایدار و محرومیت‌زدایی از مناطق روستایی  چه طرح‌هایی در دستور کار دارد؟
سلمانزاده:
در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق روستایی و ایجاد اشتغال پایدار بنیاد برکت زیر مجموعه ستاد اجرایی طرح‌های «آسمان»، «آفتاب»، «سحاب» و «مهتاب» را طراحی و تدوین کرده است.
این طرح‌ها، علاوه بر ترسیم مسیر، به نحوه سازماندهی و چگونگی مشارکت سایر بخش‌ها مانند بخش عمومی، خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد مشخص شده است.
هدف طرح سرمایه‌گذاری مردمی و اشتغال نیروی انسانی که نام اختصاری ان آسمان بوده، توسعه انسانی و اجتماعی در مناطق محروم، توسعه کسب و کار، اشتغال و توان‌افزایی افراد تحت رویکرد معیشت پایدار است.
«طرح آفتاب» که اختصار طرح فقرزدایی و توان‌افزایی بوده که هدف آن کمک به تسریع فرایند فقرزدایی از طریق توانمندسازی جوامع محلی با بهره‌گیری از رویکرد مشارکتی و اقدام اجتماعی است.
 رسالت اصلی طرح سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغال برکت که از آن تحت عنوان «طرح سحاب» یاد می‌شود ایجاد اشتغال و پایدارسازی آن در طول زمان است. در این طرح سعی می‌شود تا با حمایت از اشتغال در مناطق روستایی و محروم در قالب توانمندسازی اقتصادی از طریق حمایت‌های فنی و آموزشی و تامین اعتبارات خرداشتغال استمرار یابد.


انتهای پیام/2307/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول