اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

نشست کمیسیون مشترک برجام ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران در وین

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا ساعت ۱۵ به وقت وین (۱۷:۳۰ به وقت تهران) در شهر وین برگزار می‌شود.

نشست کمیسیون مشترک برجام ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران در وین

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام امروز (سه‌شنبه) ساعت ۱۵ به وقت وین (۱۷:۳۰ به وقت تهران) با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین)‌ و نماینده اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار می‌شود.

 

 

ریاست این هیأت را «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده دارد.

به همین منظور تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیروز (دوشنبه) به وین رفت.

 

 

میخائیل اولیانوف دیپلمات ارشد روسیه هم دیشب در توئیتی از احتمال طولانی‌تر شدن دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام در وین خبر داد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که روز یکشنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت تا اعضای کمیسیون را در جریان مذاکرات در وین قرار دهد در گفت‌وگویی اظهار داشت: نمی‌شود با قطعیت مدت زمان مذاکرات را پیش بینی کرد، حتما اجازه نخواهیم داد که مذاکرات فرسایشی شود. اگر احساس کنیم که در طرف‌های مقابل جدیت وجود ندارد و یا به دنبال خرید زمان، تلف کردن زمان و یا کشیدن مذاکرات به مسائل فرسایشی و احیانا اضافه کردن موضوعات دیگر هستند؛ حتما مذاکرات را در همانجا قطع خواهیم کرد. در عین حال عجله و شتابزدگی هم نخواهیم داشت، در مذاکرات بحث‌های پیچیده‌ای مطرح است که باید با دقت کافی مورد بحث و بررسی قرار گیرد، کلمه به کلمه هر موضوعی جای بحث دارد.

گفتنی است در نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه به صورت حضوری در وین برگزار شد، قرار شد گفت‌وگوها در هفته آینده (این هفته) ادامه یابد. 

در این نشست، روسای هیات‌های مذاکره کننده کشورهای طرف ‌برجام به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند. در این نشست، کشورهای مشارکت کننده در برجام توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود. هیأت‌ها پس از مشورت در پایتخت‌های متبوع خود، هفته آینده ضمن از سرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت‌و‌گوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام تصریح کرد: هیأت ایرانی هر زمان که روند گفت‌و‌گوها به سمت زیاده خواهی، وقت کشی و چانه زنی‌های غیرمنطقی برود، گفت‌و‌گوها را متوقف خواهد کرد.

 سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز (دوشنبه) ششم اردیبهشت در نشست هفتگی با خبرنگاران از عزیمت تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به وین خبر داد و گفت: هیأت ایرانی شرکت کننده در کمیسیون مشترک برجام امروز به وین عزیمت کرده و ان‌شاءالله ادامه گفت‌وگوها را در چارچوب کمیسیون آغاز خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر این‌که دولت بایدن برای کاهش تحریم‌ها در حوزه نفت و مالی آمادگی نشان داده و این‌که آیا این موضوعات به صورت رسمی به شما منتقل شده و پاسخ ایران چیست؟ اظهار داشت: در موضع ما در رفع تحریم‌ها هیچ تغییری صورت نگرفته همه تحریم‌ها باید یک جا برداشته شود و هیچ تفاوتی بین تحریم‌ها نیست و همه باید راستی آزمایی شود.

وی تصریح کرد: طرح گام به گام و تدریجی را نمی پذیریم و در دستورکارمان نیست. آمریکا باید به تعهداتش عمل کند و هر چه کمتر از این مانع بازگشت آمریکا به چارچوب برجام خواهد شد و ایران آمادگی دارد بعد از راستی آزمایی به تعهداتش ذیل برجام عمل می‌کند. (جزییات بیشتر)

به گزارش فارس، دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند. نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. آخرین نشست هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که در هفته آینده (این هفته)‌ دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند. (بیشتر بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول