اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

انواع ورق آهن در آراد آهن

اگر به زندگی روزانه خود دقیقتر نگاه کنیم متوجه کاربرد و حضور پررنگ انواع ورق فولادی می شویم . در محیط منزل در ساخت انواع لوازم خانگی ، کابینت آشپزخانه و پنجره اتاقمان از ورق های فولادی استفاده شده است .

انواع ورق آهن در آراد آهن

 اگر سری به حیاط منزلمان بزنیم درب ورودی منزل و گاها حصارهایی که برای مراقبت از منزلمان کشیده شده و در محیط بیرون از منزل ، خودروهای سبک و سنگین ، تابلوهای تبلیغاتی و پل های عابر پیاده ، در ساخت همه اینها از انواع ورق های فولادی استفاده شده است. شما میتوانید نیاز خود به انواع ورق سیاه (گرم) ، ورق روغنی (سرد) ، ورق گاوانیزه ، ورق آلیاژی ، ورق رنگی ، ورق آجدار ،  ورق های شکل یافته مانند ورق کرکره و ذوزنقه و سایر انواع ورق آهن را در آراد آهن با بهترین قیمت تامین کنید. در این مطلب سعی داریم تا علاوه بر ذکر ویژگی های انواع ورق فولادی شما را با بازرگانی آراد آهن که یکی از مراجع مهم عرضه کننده این محصول استراتژیک در ایران است آشنا کنیم.

روش تولید ورق سیاه

ورق سیاه یا ورق نورد گرم از نورد شمش های فولادی پهن موسوم به تختال یا اسلب ساخته می شوند . در این روش ابتدا تختال با قرار گرفتن در کوره تا دمای 1250 درجه گرم می شود. پس از خروج از کوره، سطح تختال با اعمال آب پر فشار پوسته زدایی شده و سپس از بین غلتک های بزرگی عبور داده می شود . عبور تختال از بین این غلتک ها باعث کاهش ضخامت و افزایش پهنا و طول آن می شود . در این مرحله ضخامت تختال تا 30 درصد کاهش می یابد و سپس وارد وارد مرحله نورد نهایی می شود. در مرحله نورد نهایی ورق به طور پیوسته از بین تعداد زیادی غلتک عبور داده می شود تا به ضخامت مورد نظر برسد در این مرحله ضخامت ورق می تواند تا 1 میلیمتر یا کمتر کاهش یابد. پس از خروج از قفسه های نورد نهایی ، ورق تحت شرایط کنترل شده تا دماهای 500 الی 600 درجه خنک شده و وارد کلاف پیچ می شود تا به صورت رول های با وزن معین پیچیده شده و آماده ارسال به انبار شود .

 

 کاربرد ورق سیاه

ورق سیاه براساس کیفیت و مواد سازنده آن دارای استاندارد های متنوعی می باشد . معمول ترین استاندارد های ورق سیاه ST37  و ST52  هستند . ST52  نسبت به ST37  دارای درصد کربن بیشتری است و سختی بیشتری دارد . البته عناصر دیگری همچون گوگرد، فسفر، سیلسیم و منگنز در ساختار ورق سیاه وجود دارند که میزان این عناصر خواص ورق سیاه را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. ورق سیاه با توجه به استانداردهای متنوعی که دارد کاربرهای مختلفی نیز دارد . به عنوان مثال کاربرد ورق سیاه ST52  بیشتر در صنایع سنگین مانند مخزن سازی و کشتی سازی به چشم می خورد . ورق سیاه ST37  بیشتر در صنایع سبک مانند خودرو سازی ، پروفیل سازی و درب و پنجره سازی مورد استفاده قرار می گیرد .

مراحل تولید ورق روغنی

ورق روغنی از نورد ورق سیاه در دمای پایین تولید می شود . به همین دلیل به ورق روغنی ورق سرد نیز گفته می شود . ورق روغنی طی چهار مرحله اصلی ساخته می شود :

1-اسید شویی

در مرحله اسید شویی، ورق سیاه را از حوضچه هایی که حاوی اسید کلریدریک یا اسید سولفوریک است عبور می دهند. در این مرحله آلودگی ها، اکسیدها و پوسته های روی سطح ورق از بین میرود. سپس ورق با آب شسته شده و جهت ورد به قفسه های نورد سرد، سطح آن روغن اندود می شود.

2- نورد سرد

در این مرحله ورق سیاه از بین غلتک هایی عبور داده می شود تا با اعمال فشار و کشش بر سطح آن ، ضخامت آن کاهش یابد . حاصل این کار ایجاد ورقی مقاوم با سطح صاف و یکنواخت است. چون در این مرحله سطح ورق با روغن آغشته می شود به آن ورق روغنی می گویند .

 3- آنیل کاری

با انجام عملیات آنیل کاری ورق انعطاف پذیر می شود . در این عملیات سطح ورق در معرض هوای داغ قرار گرفته و سپس به شکل کویل در می آید.

4- پرداخت یا تمپرولینگ

در این مرحله با انجام یک نورد سطحی در دمای پایین سطح ورق صاف و صیقلی می شود .  

کاربرد ورق روغنی

ورق روغنی دارای ویژگی های منحصر به فردی است که باعث شده برای استفاده در صنایع مختلف محبوبیت خاصی پیدا کند . ویژگی های خاص ورق روغنی شامل موارد زیر است :

1-داشتن ظاهری خوب با سطح صاف و صیقلی

2-مقاومت و استحکام بالا در برابر فشار و کشش

3-انعطاف بالا و شکل پذیری عالی

4-قابلیت رنگ پذیری بالا

دارا بودن این ویژگی ها باعث شده تا ورق روغنی در صنایع خودرو سازی، لوازم خانگی، ساخت لوله و پروفیل های با کیفیت بالا مورد استفاده قرار بگیرد.

ورق گالوانیزه

ماده اولیه برای ساخت ورق گالوانیزه ، ورق سیاه و ورق روغنی می باشد . ورق گالوانیزه طی فرایندی به نام گالوانیزاسیون تولید می شود. گالوانیزاسیون خود به دو روش سرد و گرم انجام می شود . در گالوانیزاسیون سرد از یک محلول پایه ، که از آب و نمک روی تشکیل شده استفاده می کنند و با استفاده از تکنولوژی الکترولیز یک لایه بسیار نازک از فلز روی به ضخامت حدود 25 میکرون را روی سطح ورق ایجاد می کنند. در گالوانیزاسیون گرم ، ورق را در یک استخر که از فلز روی مذاب پر شده است غوطه ور می کنند تا یک لایه فلز روی با ضخامت 100 الی 130 میکرون سطح ورق را بپوشاند. تکنولوژی گالوانیزاسیون سرد نسبت به گالوانیزاسیون گرم گرانتر بوده و سطح فلز گالوانیزه شده به روش گالوانیزاسیون سرد ،یکنواخت تر و براق تر از گالوانیزاسیون گرم است.

کاربرد ورق گالوانیزه

کاربرد ورق گالوانیزه در مناطق بد آب و هوا و مرطوب به علت مقاومت بالایی که نسبت به خوردگی و زنگ زدگی دارد بسیار مرسوم است . ورق گالوانیزه برای ساخت تانکرهای ذخیره آب به وفور مورد استفاده قرار می گیرد همچنین این نوع ورق ماده اولیه برای تولید ورق رنگی و ورق کرکره می باشد .

ورق رنگی

ماده اولیه برای تولید ورق رنگی ، ورق گالوانیزه می باشد. در فرایند تولید ورق رنگی ، ورق گالوانیزه پس از چربی زدایی توسط غلطک هایی برس زده می شود تا بتواند رنگ را به خوبی به خود جذب کند. سپس سطح زیرین و رویی ورق توسط رنگ های پلی استر ، رنگی می شود و در کوره پخته می شود . پس از پخت کامل رنگ ثانویه از جنس پلی استر ، پلی وینیل کلراید ، اپوکسی و پلی اورتان اعمال شده و عملیات پخت دوباره انجام می شود . در آخرین مرحله تولید ورق رنگی پوششی از جنس پلی اتیلن یا پلی پروپیلن جهت جلوگیری از آسیب دیدن رنگ روی سطح ورق چسبانده می شود . چون ورق رنگی باید فرم پذیری بسیار خوبی داشته باشد از ورق های گالوانیزه با ضخامت کم برای تولید آن استفاده می شود.

کاربرد ورق رنگی

کاربرد ورق رنگی به علت ظاهر زیبایی که می تواند به محیط ببخشد بسیار مورد توجه قرار گرفته است . ورق رنگی به علت داشتن پوشش رنگ برروی خود در مقابل زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد . زیباسازی نمای داخلی و خارجی ساختمان ها ، سقف سوله ها ، شیروانی ها ،ساخت ساندویچ پنل ، بدنه خارجی لوازم خانگی ، سقف کاذب و صنایع فلزی مانند کابینت و تجهیزات اداری ، ساخت کانتینر خودرو های باری و کامیون ها از جمله موارد کاربرد ورق رنگی می باشد.

خرید انواع ورق فولادی از آراد آهن

قیمت روز انواع ورق فولادی بستگی به نوسانات قیمت آهن خام و سایر شرایط داخلی و بین المللی دارد . شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین تولید کننده انواع ورق فولادی در خاورمیانه نقش مهمی در تعیین قیمت انواع ورق فولادی در ایران دارد. طبیعتاً قیمت روز ورق های وارداتی با نوسانات قیمت ارز تغییر می کند . مطمئن ترین راه برای اطلاع از قیمت روز انواع ورق فولادی تماس با مراکز توزیع و فروش این محصول است . شما می توانید برای خرید انواع ورق فولادی از آراد آهن با مراجعه به سایت اینترنتی این شرکت قیمت روز انواع  ورق فولادی را از لیست قیمت آن مشاهده نمایید همچنین جهت خرید و ثبت سفارش از طریق شماره 34055-031 با کارشناسان همین شرکت تماس حاصل فرمایید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول