اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مشاور شورای عالی سیاسی یمن بر اثر بیماری درگذشت

سرتیپ ستاد «یحیی محمد الشامی» مشاور عالی سیاسی یمن، به دلیل ابتلا به بیماری صعب‌العلاج درگذشت.

مشاور شورای عالی سیاسی یمن بر اثر بیماری درگذشت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سرتیپ ستاد «یحیی محمد الشامی» مشاور شورای عالی سیاسی یمن، روز گذشته (دوشنبه - ۲۶ آوریل) در صنعاء، پایتخت یمن بر یک بیماری صعب‌العلاج، درگذشت و منابع آگاه اعلام کردند که مراسم تشییع و خاکسپاری او، امروز (سه‌شنبه - ۲۷ آوریل) در پایتخت یمن برگزار خواهد شد.

۲۸ مارس گذشته، خبرگزاری اسپوتنیک امروز به نقل از یک منبع آگاه در صنعاء، شایعه درگذشت الشامی در یکی از بیمارستان‌های پایتخت یمن به دلیل ابتلا به ویروس کرونا را منتشر کرد که منابع رسمی یمن آن را تایید نکردند. 

مارس گذشته، همسر یحیی محمد الشامی و فرزند آنها سرتیپ ستاد «زکریا الشامی» وزیر حمل و نقل در دولت نجات ملی یمن و رئیس سابق ستاد مشترک ارتش این کشور، به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده بودند.

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن، امروز، با ارسال پیامی، ضمن تمجید از خدمات و رشادت‌های سرتیپ الشامی، درگذشت او را به فرزندان او و «مطهر الشامی» عضو دادگاه عالی برادر سرتیپ یحیی الشامی تسلیت گفت.

ائتلاف سعودی حدود سه سال پیش، با ارائه یک فهرست سیاه ۴۰ نفره از افراد نزدیک به دولت نجات ملی و جنبش انصارالله یمن اعلام کرده بود،به هر کسی که هرگونه اطلاعاتی برای بازداشت این افراد ارائه دهد، جایزه می‌دهد. سرتیپ ستاد زکریا الشامی، در این فهرست چهارمین نفر  و پدر او که امروز خبر درگذشت او منتشر شد، یازدهمین نفر بود.

یحیی الشامی در کارنامه فعالیت سیاسی خود پستهای بالایی داشته که استانداری مأرب در شمال شرق یمن، استانداری البیضاء در مرکز یمن و استانداری صعده در شمال غرب این کشور از جمله آنهاست.

یحیی بن محمد بن محمد الشامی، در سال ۱۹۴۷ میلادی در روستای «المسقاة» از توابع «السدة» در استان «إب» یمن متولد شد. پدر او قاضی بود و وی پس از پایان دوره‌های مقدماتی تحصیلاتش در شهرک «کحلان عفار» به صنعا رفت و در آنجا دوره دبیرستانش را سپری کرد.

وی سپس به گارد ملی یمن پیوست و در دانشکده جنگ ادامه تحصیل داد و در ۱۹۶۵ میلادی، با درجه ستوانی در بخش سلاح‌های زرهی فارغ‌التحصیل شد.

او خدمات زیادی در ارتش یمن انجام داد که به موجب آنها به طور مستمر ترفیع درجه‌ یافت.

وی در سال ۱۹۸۵ به عنوان استاندار «صعده» انتخاب شد. سپس برای تکمیل تحصیلات دانشگاهی عازم قاهره شد. پس از بازگشت از مصر، مدیر دایره نظامی در دفتر فرماندهی کل ارتش در سال ۱۹۸۹ شد. در سال ۱۹۹۰ نیز استاندار «مارب» و در سال ۱۹۹۷استاندار «بیضاء» شد و برای ۹ سال در این پست خدمت کرد و سپس بار دیگر استاندار صعده شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول