اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

جوانان جهادی که تعطیل و غیرتعطیل نمی‌شناسند؛ از ساخت خانه برای پدری معلول تا اجرای برنامه‌های فرهنگی

جوانند و عاشق خدمت به مردم، صبح و شب، گرما و سرما و تعطیل و غیرتعطیل هم برایشان معنا ندارد، تعطیلی دانشگاه‌ها و شیوع بیماری کرونا باعث نشده تا دست از کار بکشند، اقدامات مختلف عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و ... برای رفع بخشی از مشکلات مردم مهم‌ترین دغدغه این جوانان در گروه‌ جهادی شهید حججی است.

جوانان جهادی که تعطیل و غیرتعطیل نمی‌شناسند؛ از ساخت خانه برای پدری معلول تا اجرای برنامه‌های فرهنگی

خبرگزاری فارس ـ اردبیل؛ حامدقادری: جوانند و عاشق خدمت به مردم، صبح و شب، گرما و سرما و تعطیل و غیرتعطیل هم برایشان معنا ندارد. هر جا که احساس کنند مردم نیازی دارند بر سر صحنه حاضرند.

تعطیلی دانشگاه‌ها و شیوع بیماری کرونا باعث نشده تا دست از کار بکشند، از همان روزهای شیوع ویروس کرونا پای کار بوده و از ضدعفونی معابر، کمک به کادر درمان و حضور در بیمارستان‌ها گرفته تا توزیع بسته‌های معیشتی همراه  مردم هستند.

شیوع ویروس کرونا باعث نشده تا نیازمندان در روستاها و حاشیه شهرها را فراموش کنند، ساخت خانه برای نیازمندان در مناطق مختلف همانند سال‌های گذشته هنوز هم ادامه دارد و گروه‌های جهادی برای رفع بخشی از مشکلات نیازمندان پای کار هستند.

 

یکی از این گروه‌های جهادی که جانانه پای کار بوده و در سطح استان اردبیل و حتی کشور به مردم خدمت کرده گروه جهادی، فرهنگی، تربیتی و ورزشی شهید حججی نیارق شهرستان نمین است که در طی دوسال گذشته با این نام به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

این گروه جهادی در آغاز سال ۹۸ که سیل در شمال و جنوب کشور باعث تخریب منازل و ایجاد مشکلات بسیاری برای هموطنانمان شد، با حضور در استان گلستان به کمک سیل‌زدگان شتافتند.

بهنام ذبیحی جهادگر و مسؤول این گروه جهادی است؛ برای شنیدن اقدامات و خاطرات تلخ و شیرین این گروه جهادی گفت‌وگویی با این جوان بسیجی و جهادگر ترتیب داده‌ایم.

فعالیت گسترده در حوزه عمران و آبادانی

فارس:چه مدت در گروه‌های جهادی عضویت دارید؟

ذبیحی: ۱۰ سال است که در گروه جهادی شهید حججی مشغول فعالیت هستم که قبلا نام آن، گروه جهادی شهید سکایی بود؛ در طی دو سال گذشته به گروه جهادی شهید حججی تغییر نام داده و جوانان تحصیل کرده بسیاری در این گروه جهادی عضو هستند و همچنین ۶۰ کودک و نوجوان تحت نظر این گروه جهادی فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند.

گروه جهادی شهید حججی در زمینه‌های مختلف عمرانی، آبادانی، ساخت و ساز، کمک‌های مومنانه، مذهبی، فرهنگی، ورزشی و... فعالیت می‌کند.

 

توزیع مستمر بسته‌های معیشتی و حمایت از نیازمندان

فارس: در حوزه نیکوکاری نیز فعالیت دارید؟

ذبیحی: این گروه جهادی تحت عنوان مرکز نیکوکاری، فعالیت‌های خیریه نیز انجام می‌دهد، به‌طوری‌که در زمینه‌ کمک‌های معیشتی، رفع مشکلات معیشتی، حمایت از ازدواج آسان، تهیه جهیزیه و ... وارد عمل شده و با استفاده از پتانسیل خیرین اقدامات متعددی را انجام می‌دهد که به طور مثال در یک سال گذشته ۵ بار اقدام به توزیع بسته غذایی در «نیارق» کرده است، این فعالیت‌ها در ماه مبارک رمضان از سوی این گروه جهادی تشدید شده است.

تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی با مشارکت خیرین و همچنین برپایی ایستگاه‌های سلامت از جمله اقدامات مستمر این مرکز نیکوکاری است.

 

تکمیل المان شهدای نیارق از اقدامات به یادماندنی جهادگران شهید حججی

فارس: مهم‌ترین اقدامات عمرانی گروه جهادی شما چیست؟

ذبیحی: بی شک ساخت المان «شهدای نیارق» یکی از بی‌نظیرترین و پرزحمت‌ترین کارهای عمرانی گروه جهادی نیارق بود که این المان کشوری توسط جهادگران شهید حججی در عرض ۶ ماه تکمیل و در حضور مسؤولان ارشد استانی و نماینده ولی فقیه در استان رونمایی شد.

 

بازسازی و ترمیم ۲۰ منزل مسکونی در طی ۶ ماه

فارس: فعالیت گروه جهادی شهید حججی در حوزه ساخت و ترمیم منازل مسکونی برای نیازمندان را تشریح کنید.

ذبیحی: در طی ۶ ماه گذشته گروه جهادی شهید حججی موفق شده در بخش نیارق شهرستان نمین حدود ۲۰ منزل مسکونی را به عنوان‌های مختلف ترمیم یا بازسازی کند، همچنین جهادگران به شکل کاملا رایگان در زمینه‌های کاشی کاری، لوله کشی، برق کاری و... نیز در خانه‌های محروم مشغول خدمت‌رسانی هستند.

جهادگران از نزدیک درد مردم منطقه را حس می‌کنند و با تمام وجود در خدمت نیازمندان بوده و برای رفع مشکلات مختلف مردم تلاش می‌کنند. وقتی می‌بینیم خانواده‌ای محلی برای سکونت ندارد و یا منزل مسکونیش تخریب شده و قادر به تعمیر و بازسازی آن نیست، قلب‌هایمان به درد می‌آید و با تمام وجود نسبت به ساخت سکونتگاه‌های حداقلی و یا ترمیم منازل اقدام می‌کنند.

 

ساخت منزل برای زوجین جوان

فارس: در بحث ساخت مسکن برای زوجین نیز فعالیت دارید؟

ذبیحی: گروه جهادی شهید حججی برای هر زوج تازه ازدواج کرده که قصد ساخت مسکن برای خود را دارد به شکل رایگان نیروی کار متخصص در زمینه‌های مختلف ساختمانی در اختیارشان قرار می‌دهد و در ساخت و ساز منازل برای زوجین مساعدت می‌کند.

فارس: همکاری شما با سایر گروه‌های جهادی چگونه است؟

ذبیحی: مقام معظم رهبری فرمانی را مبنی بر همکاری گروه‌های جهادی با یکدیگر صادر کرده بودند که در همین راستا گروه جهادی شهید حججی سایر گروه‌های جهادی را جهت همکاری دعوت می‌کند و از پتانسیل سایر گروه‌ها در راستای عمران و آبادانی منطقه بهره می‌برد.

فعالیت‌های گروه‌های جهادی یک ظرفیت کم‌نظیر برای حل مشکلات مردم است که هم جلوه تربیتی دارد و هم رویکرد علمی و تربیتی در آن دیده می‌شود که همکاری بین گروه‌های جهادی می‌تواند در بحث حل مشکلات مردم بسیار موثر واقع شود.

 

فعالیت فرهنگی و ورزشی متعدد در گروه جهادی شهید حججی

فارس: در زمینه‌های فرهنگی و ورزشی هم فعالیت دارید؟

ذبیحی: در رشته فوتسال در سه رده سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان و در رشته والیبال در رده نواجوانان و بزرگسالان تیم‌های فعال داریم که به شکل مستمر و حرفه‌ای مشغول فعالیت ورزشی هستند، به‌طوری که در دهه فجر سال گذشته چند مقام قهرمانی به نام شهید حججی به دست آمد.

علاوه بر بحث‌های ورزشی در زمینه کلاس‌های قرآنی و آموزشی و تربیتی نیز فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده به‌طوری‌که ۶ معلم در راستای رفع اشکالات دانش آموزان در ایام کرونا فعالیت‌های بسیار مطلوبی را انجام داده‌اند.

علاوه بر فضای حقیقی، گروه جهادی شهید حججی فعالیت گسترده‌ای را با ایجاد گروه‌ها و کانال‌های مجازی انجام می‌دهد که مخاطبین متعددی را نیز در طی مدت زمان کوتاه جذب کرده است.

 

ساخت خانه برای پدری معلول و مادری نابینا با دو فرزند

فارس: یک خاطره از دوران فعالیت خود در این گروه جهادی بیان کنید.

ذبیحی: در گروه جهادی همواره مشغول تحقیق هستیم تا خانواده‌های نیازمند و بی‌خانمان را شناسایی و براساس اولویت‌بندی نسبت به ساخت خانه برای آن‌ها اقدام کنیم که یک روز در راستای انجام همین تحقیقات به یک خانواده برخوردیم در محلی زندگی می‌کردند که به‌هیچ وجه قابل سکونت نبود و حتی سقف مناسبی هم نداشت و شرایط بسیار سختی را تحمل می‌کردند.

پس از انجام تحقیقات متوجه شدیم که پدر خانواده معلول است و مشکلات جسمی دارد که شخصا وارد عمل شده و اقدام به درمان او کردیم اما متاسفانه درمان موثری صورت نگرفت و این شخص هر دو پایش از کار افتاد.

با توجه به اینکه مادر خانواده نیز نابینا بود و دو کودک نیز در خانه داشتند، نبود منزل مسکونی مناسب سختی زندگی را برای این خانواده دو چندان کرده بود.

با بچه‌های جهادی وارد عمل شدیم و پس از هماهنگی‌های لازم، پدر را به منزل برادرش در اردبیل و مادر را به همراه کودکانش به منزل یکی از بستگان در تهران فرستادیم اما این پایان ماجرا نبود.

با دوستان مصمم شدیم تا خانه‌ای امن و سالم برای این خانواده بسازیم و به شکل واقعا جهادی‌ وارد عمل شدیم و اکنون ساخت خانه برای این خانواده درزمراحل آخر خود قرار دارد که به‌زودی تحویل این خانوده خواهد شد.

انتهای پیام/3463/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول