اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

نیازمندان چگونه درخواست کمک کنند؟/یاری رساندن به 135 هزار مددجو در استان تهران

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه 135 هزار مددجو در قالب 80 هزار خانوار تحت پوشش این نهاد در استان تهران هستند، چگونگی اعلام نیاز به کمک توسط افراد نیازمند را اعلام کرد.

نیازمندان چگونه درخواست کمک کنند؟/یاری رساندن به 135 هزار مددجو در استان تهران

گروه جامعه خبرگزاری فارس-محمد تاجیک:کمیته امداد به عنوان یکی از مهمترین نهادهای حمایتی از نیازمندان جامعه خدمات مختلفی به مددجویان خود ارائه می‌دهد. این نهاد در استان تهران نیز به عنوان استان مهم کشور در راستای خدمات رسانی به نیازمندان اقدامات مختلفی را انجام می‌دهد. برای بررسی وضعیت حمایت از نیازمندان در حوز‌های مختلف در سطح استان تهران با سید ابوالفضل پرپنچی، مدیرکل کمیته امداد استان تهران به گفت‌وگو نشستیم تا در جریان آخرین اقدامات صورت گرفته و در حال انجام قرار گیریم.

وی در این گپ‌وگفت اعلام کرد:  80 هزار خانوار با جمعیت 135 هزار نفریتحت پوشش هستند، 80 درصد افراد تحت پوشش زنان سرپرست خانوار هستند، وجود 5527 ایتام و بیش از 15 هزار محسنین و فعالیت بیش از 82 هزار حامی در کل استان تهران نیز از جمله مطالب بیان شده بود. آنچه در ادامه از نظرتان می‌گذرد مشروح این گفت‌وگو است.

*135 هزار نیازمند تحت پوشش کمیته امداد استان تهران

به عنوان اولین پرسش توضیح دهید در استان تهران چه تعداد نیازمند به عنوان مددجوی کمیته امداد اسکان دارند؟

در استان تهران 80 هزار و 138 خانوار را تحت پوشش داریم؛ یعنی 135 هزار نفر که این تعداد افرادی هستند که دائم مراجعه کرده و خدمات دریافت می‌کنند. برابر این تعداد، مراجعات موردی نیز داریم؛یعنی افراد نیازمندی که تحت پوشش نیستند و اما به مراکز ما مراجعه کردند. در سال گذشته حدود 30 هزار فقره وام دادیم که شامل وام ودیعه، اشتغال و کارگشایی بوده است.

بعضا بین افرادی که مراجعه می‌کنند؛ مثلا فردی است که 10 میلیون تومان نیاز دارد تا صاحبخانه اثاث خانه‌اش را بیرون نریزد. برخی اوقات ودیعه امانی مسکن می‌دهیم؛ یعنی خودمان منزل اجاره می‌کنیم. سال گذشته حدود 800 میلیون تومان فقط خودمان مبلغ بابت اجاره خانه برای نیازمندان هزینه کردیم .

* فرآیند دریافت وام توسط مددجویان چگونه است؟ 

مددجو می‌تواند برای دریافت وام در هر جا که ساکن است به کمیته امداد همان شهر یا منطقه مراجعه کند.

به این شکل که درخواست می‌دهد، بررسی انجام می‌شود. آنها که وضعیت اورژانسی دارند را سعی می‌کنیم 24 ساعت مشکلشان را حل کنیم. برخی هم  نمی‌توانند وام بگیرند؛ به خاطر اینکه نمی‌توانند ضمانت تهیه کنند؟

پرداخت وام قرض الحسنه به مددجویان

*اتفاقا یکی از مشکلات مددجویان در خصوص دریافت وام  تامین ضامن است؛ شما مشکل تهیه ضامن را چگونه حل می‌کنید؟

 سال گذشته برای زنان سرپرست خانوار دستور داده شد مبلغی به عنوان ضمانت که از خیرین گرفته شده بود به عنوان ضمانت وام اشتغال زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شد؛ به طوری که در استان تهران حدود 7 میلیارد تومان در این زمینه کمک کردیم؛ یعنی کسی که ضامن نداشته، خودمان اقدام به ضمانت می‌کردیم.

بعضا وام‌هایی که مددجویان می‌گیرند مستمری آنها به عنوان ضمانت وام در نظر گرفته می‌شود. این در نظر گرفتن ضمانت بیشتر در خصوص نیازمندان غیر تحت پوشش مصطلح است. الان تا مبلغ 10 میلیون تومان وام بدون هیچ کارمزد پرداخت می‌کنیم و از مبلغ 10 میلیون تومان به بالا یکبار کارمزد گرفته می‌شود اما دنبال آن هستیم همین مقدار نیز حذف شود.

پرداخت وام 15 میلیون تومانی کارگشایی

* در خصوص میزان وام‌های اعطایی به مددجویان بیشتر توضیح دهید؟

 میزان پرداخت وام‌ها فرق می‌کند. در اشتغال تا 50 میلیون تومان پرداخت می‌کنیم. باز پرداخت ماهانه وام اشتغال 60 تا 80 ماهه است. برای وام کارگشایی تا 15 میلیون تومان و به صورت 36 ماهه به نیازمندان پرداخت می‌شود و برای مددجویان تحت پوشش نیز باز پرداخت 50 تا 60 ماهه است.

ساخت 352 واحد مسکونی برای مددجویان

همچنین سبد کالا داده می‌شود؛البته بیشتر روی توانمند سازی مددجویان کار می‌کنیم. سه الگوی توانمند سازی داریم. یک الگوی مسکن است؛ سال گذشته 503 مورد خرید و احداث مسکن داشتیم؛ 352 واحد را در پیشوا از مسکن و شهرسازی خریدیم و در 14 اسفند، سالروز تاسیس کمیته امداد شروع به ساخت کرده و 128 واحد را تحویل دادیم و بقیه نیز تا پایان اردیبهشت تکمیل می‌شود.

30 میلیون وام و 35 میلیون تومان به صورت بلا عوض داده می‌شود. از طریق خیرین نیز کمک‌هایی می‌گیریم. سال گذشته 1905 واحد را تعمیر کردیم؛به طوری که یکسری توسط گروه‌های جهادی و یکسری را خودمان انجام دادیم.

در خصوص حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی چه فعالیت‌هایی دارید؛ برای نمونه چه تعداد دانش‌آموز تحت پوشش دارید و با توجه به شیوع کرونا در تهیه مایحتاج آموزشی چه کارهایی انجام داده‌اید؟

در حوزه فرهنگی نخبه‌های خوبی داریم و در سال گذشته چند نفر در دانشگاه در رشته پزشکی و بهترین دانشگاه‌های کشور قبول شدند. ما  11 رتبه زیر 2 هزار داشتیم. مددجویان تحت پوشش ما در 

 

دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلف در تهران و همچنین در دانشگاه‌های امیرکبیر و علم و صنعت پذیرفته شدند. 23 هزار و 300 دانش‌آموز را تحت پوشش داریم. 3700 دانش‌آموز تبلت نداشتند و به لطف خیرین و کمک‌های صورت گرفته مشکل مرتفع حدود 600 در استان تهران ندارند. 

 بالغ بر 72 هزار مشاوره فردی داشتیم که مراجعه کردند. الان مجوز 6 مرکز را از نظام روانشناسی گرفتیم و در ادارات نیز کارشناس مشاوره‌ هم مستقر هستند. البته این تعداد مشاوره دادن فقط به مددجو نبوده بلکه  غیر مددجو هم بودند.

مشاوره‌های گروهی در حوزه ازدواج و تربیت فرزند هم داریم که حدود 33 هزار و 500 مورد مشاوره گروهی داشتیم. غربالگری روانشناسی را انجام داده‌ایم و حدود 13 هزار مورد را غربالگری کردیم. 9 کانون در استان فعال هستند و به نوجوانان و جوانان در خصوص بحث‌های مشاوره‌ای و تربیتی خدمات ارائه می‌شود.

پایین بودن میزان طلاق نوعروسان مددجو نسبت به میزان جامعه

* در خصوص وضعیت آسیب‌های اجتماعی بین مددجویان توضیح دهید؟

مددجویان ما نیز در جامعه زندگی می‌کنند و فقر هم می‌تواند آسیب‌ها را افزایش دهد، اما بعضا اینها در خانواده‌های مذهبی هستند و اعتقادات خیلی از خانواده‌های تحت پوشش ما قوی است. ما با ارائه مشاوره‌ها در خصوص آسیبهای اجتماعی مختلف پیشگیری می‌کنیم؛به طوری که درصد طلاق بین نوعروسان که مشاوره می‌شوند، نسبت به نُرم جامعه بسیار پایین است.

در حوزه توانمند سازی به اشتغال اهمیت زیادی می‌دهیم. افراد را آموزش می‌دهیم. یکسری مهارت دارند که به آنها بر اساس مهارت وام می‌دهیم. یکسری راهبران شغلی داریم که این راهبران نیروها را بکار می‌گیرند و با یک هزینه مختصر در خانه فعالیت می‌کنند. بیش از 80 درصد افراد تحت پوشش ما زنان سرپرست خانوار هستند.

80 درصد تحت پوشش ما زنان سرپرست خانوار هستند

  * بین مددجویان تحت پوشش چه تعداد سرپرست خانوار دارید؟

80 درصد تحت پوشش ما زنان سرپرست خانوار هستند.

 طرح اکرام چگونه اجرا می‌شود؟

  5527 ایتام داریم و تعداد محسنین 15 هزارو 608 نفر هستند. محسنین فرزندانی هستند که سرپرست دارند اما سرپرست بیمار زمینه‌ای دارد یا  زندانی بوده یا طلاق گرفته است. الان بیش از 3 هزار بیمار زمینه‌ایی داریم یعنی در اصل خانواده محسنین هستند.

174 حامی در خارج کشور داریم که از کودکان حمایت کرده و ماهانه مبالغی را پرداخت می‌کنند. 82هزار و 50 حامی در طرح اکرام و محسنین داریم؛ضمن اینکه در طرح ایران مهربان که از سال گذشته شروع شده 10 هزار نفر  جذب شدند.

ممکن است یک فرزند 10 حامی داشته باشد. اینها را براساس نیاز ، به حامی ارجاع می‌دهیم.حفظ کرامت و عزت نفس شعار ماست تا خدای نکرده خدمتی ندهیم تا کرامت فرد پایین بیاید و آبرویش در خطر باشد. عدالت در توزیع مدنظر ماست و با تولید نرم افزارهایی سعی می‌کنیم عدالت در توزیع وجود داشته باشد. در سال گذشته حدود هزار و 29 میلیارد تومان حامیان و جاهای مختلف به ما کمک کردند.

در بحث اکرام 132.5 میلیارد تومان کمک شده؛ ضمن اینکه میزان کمک به صندوق صدقات در خانه‌ها نیز 60 میلیارد تومان بوده است. ما برای حقوق تشکیلاتی و پرسنل کمیته امداد  از دولت بودجه می‌گیریم و کمک‌ها کاملا همه در اختیار مددجو قرار می‌گیرد.

فعالیت 313 مرکز نیکوکاری در مساجد

از طریق مراکز نیکوکاری سیصدو شصت و هفت و نیم میلیارد تومان کمک شده؛البته این مراکز فقط به  ما کمک نمی‌کنند بلکه  به نیازمندانی که خودشان دارند هم کمک می‌کنند. در ۳۱۳ مسجد مرکز نیکوکاری داریم  و بیشتر بر اساس مسجد محوری فعالیت می‌کنیم.469 میلیارد تومان هم مبتنی به نیازها به ما کمک کرده اند مانند زکات و غیره.

طرح ایران همدل از سال پیش که رهبری معظم انقلاب در نیمه شعبان آن را مطرح کردند راه افتاد و اطعام حسینی هم به آن متصل شد. در ماه رمضان یک میلیون و 60 هزار پرس غذا توزیع شد و الان هم در حال توزیع هستیم؛ضمن اینکه  442 هزار سبد کالا بین نیازمندان توزیع کردیم. 

150 آشپزخانه در مساجد و مراکز نیکوکاری فعالیت کرده و غذا تهیه شده و برای افطار بسته بندی و پخش می‌شود. حدود 10 هزار نفر نیز در این مسیر به ما کمک کردند.

جمع آوری 68 میلیارد تومان زکات

بحث‌های زکات نیز یکی از اقداماتی است که کمیته امداد برعهده دارد.شاید سال گذشته میزان زکات نقدی  نسبت به سال قبل کمتر بوده و افت داشته است، اما از نظر زکات ثبتی رشد خیلی خوبی داشته ایم؛ به طوری که بالغ بر ۶۸میلیارد تومان زکات در سال قبل جمع آوری شد.

وجود بیش از 300 هزار صندوق صدقات

*در حال حاضر چه تعداد صندوق صدقات کوچک در استان تهران دارید؟
بیش از 300 هزار صندوق صدقات داریم.البته روی روش‌های الکترونیکی اکنون تلفن 7355 -021  می تواند برای این کار راهگشا باشد. دنبال تولید QR هستیم.یا از طریق یا کد دستوری  تهران برای شهر تهران است که میشه جمع‌آوری صداقت انجام داد میتونم افراد صدقه را هر روز از این طریق پرداخت کنم غ سقفی ندارد و هر چقدر افراد بتوانند می‌توانند صدقه بدهند می‌توانند.

 یا شماره کارت 6037997900002008 یا دفاتر کمیته امداد و مراکز نیکوکاری می‌توانند کمک خود را و همچنین سایت emdad.ir نیز می‌تواند مد نظر داشته باشند.

در برنامه داریم صندوق‌های معابری که اکنون در خیابان داریم کاهش داده و فقط در جاهای خاص  بگذاریم و روی مسیر الکترونیکی کردن دریافت صدقات حرکت می‌کنیم و بحث صندوق‌های خانگی را  بیشتر می‌کنیم. در اماکن بسته مثل بانک‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و مجتمع‌های آپارتمانی و مسکونی سرمایه گذاری در خصوص ایجاد صندوق صدقات اقدام می‌کنیم. 

۳۳۴ هزار و ۹۱۷ صندوق صدقه  خانگی داریم. 12هزار و ۴۵۵ صندوق اماکن و معابرداریم و ۲۶ هزار و ۶۴۹ صندوق در اماکن بزرگ داریم.صندوق صدقات خیابان‌ها و معابر را کم می‌کنیم، اما اماکن بزرگ را افزایش می‌دهیم. الان  ۷۵۰ مرکز نیکوکاری در استان تهران داریم که بالغ بر  بر ۵۰۰ مرکز نیکوکاری فعال هستند و بقیه نیز غیرفعال نیستند اما فعالیت آنها کمتر است. در این مراکز همه خدمات مربوط به کمیته امداد انجام شده و قصد داریم امور را به مردم واگذار کنیم.

همچنین سالی حدود 1200 جهیزیه می‌دهیم. مثلا 6 میلیون تومان کمک بلاعوض و 10 میلیون تومان وام پرداخت می‌شود.

البته با هم افزایی که صورت میگیرد نیز  مبلغ تغییر کرده و  مبلغ 15 میلیون تومان بلاعوض و 10 میلیون وام داده می‌شود.

* در بحث حقوقی و ارائه خدمات حقوقی و قضایی به مددجویان و نیازمندان چه اقداماتی را انجام می‌دهید؟

بحث‌های معاضدت قضایی داریم که خیرین و نیکوکاران حقوقی رایگان خدمات مشاوره ارائه می‌دهند و این خدمات به افراد تحت پوشش و غیر پوشش  ارائه می‌شود.

خدمات از سوی 750  وکیل ارائه شده و 3900 مورد معاضدت قضایی در سال گذشته داشتیم. نمایندگان استان تهران نیز مکاتباتی دارند و تاکنون حدود 1500 مکاتبه داشتند.

* مددجویان در بحث بیمه چه خدماتی دریافت می‌کنند؟

وقتی موضوع خدمات درمانی و بیمه ایرانیان مطرح شد دیگر هیج دخل و تصرفی برای بیمه مددجو نداریم و فقط در خصوص پرداخت فرانشیز و بیمه تکمیلی بر اساس توان مالی خود به مددجو کمک می‌کنیم.

*یعنی مددجو اگر پوشش بیمه نداشته باشد بیمه نمی‌کنید؟ 

ما شخصا بیمه گر نیستیم،بلکه مددجویان نیازمند به بیمه شدن را  به مراکز بیمه ایرانیان معرفی می‌کنیم. 

* در خصوص پرداخت مستمری چه برنامه‌ای دارید؟ آیا مستمری‌ها افزایش پیدا می‌کند؟

هنوز چیزی ابلاغ نشده است. سال گذشته میزان مستمری از 100 هزار تومان تا 700 هزار تومان بوده است اما امسال میزانش اعلام نشده و گفتند رشد خوبی خواهد کرد.

* افراد مختلفی را در نقاط مختلف مثلا در مترو یا اتوبوس ملاحظه می‌کنیم که احساس نیاز داشته و درخواست کمک دارند، برای این افراد چه برنامه ریزی شده است؟

شماره تلفن 7355 -021آیتمی دارد که اگر فردی نیازی داشته باشد می‌تواند با این شماره اعلام نیاز کند. 

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول