اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

بحران جدی آب برای کشاورزان صومعه‌سرایی در سال 1400

فرماندار شهرستان صومعه‌سرا با اشاره به خزانه‌گیری 90 درصد از اراضی شالیکاری در این شهرستان گفت: 10 درصد مزارع این شهرستان هنوز در انتظار آب کشاورزی هستند زیرا بحران آب کشاورزی بسیار جدی است.

بحران جدی آب برای کشاورزان صومعه‌سرایی در سال 1400

به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، سید جلال سید محمدی ظهر امروز در تخصیص آب صومعه‌سرا در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان با ابراز نگرانی از کاهش نزولات جوی در و کمبود بارندگی‌ها در فروردین‌ماه سال جاری، اظهار کرد: مطابق آمار میزان باران باریده شده در گیلان به نسبت سال گذشته با کاهش مواجه شده که ادامه داشتن این شرایط بسیار نگران‌کننده است.

وی مستأصل بودن  کشاورزان در خصوص کاهش آب زراعی را بسیار نگران‌کننده دانست و گفت: هنوز کشاورزان سراسیمه و مستأصل شکایت از نبود آب، برای آماده‌سازی خزانه برنج دارند و اینکه زنگ خطر بحران آب در نخستین روزهای ورود به سال زراعی جدید است.

نماینده دولت در شهرستان صومعه‌سرا  با تأکید بر لزوم توجه به مدیریت زمان در مواقع بحرانی بیان کرد: به دلیل نبود زمان و با توجه به آغاز فصل زراعی از مدیران سازمان‌های جهاد کشاورزی، محیط‌زیست، منابع طبیعی  انتظار می‌رود که بر تعهدات خود در تأمین آب زراعی پایبند باشند.

سید محمدی با بیان اینکه هر چقدر به پیک گرما و اواسط بهار نزدیک شویم کنترل اوضاع دشوارتر می‌شود، تصریح کرد: در شرایط کنونی کشاورزانی  را داریم  که خزانه خود را به عمل‌آورده ولی  به دلیل خشکی  و نبود آب در اراضی شالی‌کاری خزانه آن‌ها سوخته و امکان خزانه گیری مجدد مقدور نیست و این باید موردتوجه ویژه مدیران ذی‌ربط در هر چه سریع‌تر انجام دادن اقدامات به نفع کشاورزان باشد.

وی با تأکید بر لزوم استفاده بهینه و بهره‌وری درست منابع آبی در مواقع بحران باید موردتوجه مسؤولان و کشاورزان گفت: هم‌افزایی وهم پوشانی همه دستگاه‌های مرتبط، بخشداران، دهیاران، میراب‌ها برای جلوگیری از هدر رفت و پرتی آب در کانال‌ها زهکش‌ها و انهار باید در رأس امور قرار گیرد و همه جلسات و مصوبات به رفع مشکلات موجود جامه عمل بپوشاند.

فرماندار شهرستان صومعه‌سرا از ارائه تسهیلات حمایتی به کشاورزان خبر داد و افزود: تسهیلات لازم جهت تأمین انواع موتورپمپ آب به کشاورزان باید اختصاص یابد که مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان متولی این امور بوده و باید در تجهیز و نوسازی پمپاژهای آب روستاهای سیاه درویشان، شیخ محله، نوخاله اکبری هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.

سید محمدی با اشاره به اینکه در شرایط بحران آبی مزارع موانع سازی  و دغدغه‌اند کردن کشاورز از دستگاه‌های اجرایی پذیرفتنی نیست، بیان کرد: اداره برق و شرکت نفت باید  در جهت تأمین سوخت  شرایط کنونی را به نحو احسن مدیریت کنند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول