اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

توصیه سازمان ملل متحد به ترکیه و قبرس در حل اختلافات دیرینه

دبیر کل سازمان ملل از مقام‌های قبرس و ترکیه خواسته در مذاکرات پیش رو رویکرد سازنده اتخاذ کنند و به اختلافات دیرینه پایان دهند.

توصیه  سازمان ملل متحد به ترکیه و قبرس در حل اختلافات دیرینه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دبیرکل سازمان ملل متحد به ترکیه و قبرس توصیه کرده تا گفت‌وگوهای سازنده‌ای انجام دهند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد سه شنبه ساعاتی قبل از برگزاری مذاکرات غیررسمی بین ترکیه و قرس به طرفین توصیه کرد تا رویکرد سازنده اتخاذ کنند. دبیرکل سازمان ملل مقام‌هایی از قبرس و وزرای خارجه ترکیه، یونان وانگلیس را به ژنو دعوت کرده تا مذاکرات صلح شکست خورده در سال 2017 را از سرگیرند.

سخنگوی سازمان ملل متحد نیز در این زمینه گفت: «طرف‌های درگیر به استفاده از رویکرد خلاقانه در مذاکرات دعوت شده‌اند و دبیرکل سازمان ملل نیز  از آن‌ها خواسته از زبان دیپلماتیک در مذاکرات استفاده کنند.»

در همین زمینه یک مقام قبرس ترک نشین نیز گفته که نسبت به مذاکرات امیدوار است و راه حل ایجاد دو کشور برای طرفین همراه با دسترسی به حریم هوایی و بنادر ترکیه مناسب است.

این مقام قبرس ترک نشین به رویترز گفت: «ما همسایگان یونانی خود را به عنوان شریک زندگی خود می‌بینیم و آنها را دشمن خود نمی دانیم.تمام آنچه ما می‌خواهیم یک راه حل برای این جزیره است که به نفع هر دو جامعه باشد.»

این در حالی است که سخنگوی دولت قبرس از هرگونه اظهار نظر در این زمینه و خواسته‌های نیکوزیا در این مذاکرات خودداری کرد.

 ترکیه در سال 1974 وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد و این بحش را به اشغال خود در آورد. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد.

همین مسئله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و در حقیقت ترک نشین و یونانی نشین شد. هم اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی ترین بحرانهای میان دو طرف محسوب می‌شود. حتی برگزاری نشستهای متعدد در سازمان ملل نیز تاکنون نتوانسته تاثیری در حل بحران قبرس داشته باشد . معضل تاثیرگذار دیگر در مذاکرات میان دو قبرس به نحوه تقسیم قدرت سیاسی باز می گردد. در این میان دو بخش یونانی نشین و ترک نشین بر سر نحوه تقسیم قدرت در پارلمان د دولت با یکدیگر اختلاف دارند. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول