اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

آخرین جزئیات پرونده قطع درختان باغدار سنندجی/ پیگیری‌ها با جدیت ادامه دارد

چندی پیش انتشار خبر قطع بیش از 2 هزار درخت مثمر ثمر باغ یک باغدار کردستانی، موجی از واکنش‌های منفی در فضای مجازی را ایجاد کرد و بسیاری از کاربران خواستار پیگیری قضایی این موضوع شدند.

آخرین جزئیات پرونده قطع درختان باغدار سنندجی/ پیگیری‌ها با جدیت ادامه دارد

گروه حقوقی خبرگزاری فارس- چندی پیش انتشار خبر قطع بیش از 2 هزار درخت مثمر ثمر باغ یک باغدار کردستانی، موجی از واکنش‌های منفی در فضای مجازی را ایجاد کرد و بسیاری از کاربران خواستار پیگیری قضایی این موضوع شدند.

در کلیپ مذکور که توسط خبرگزاری فارس منتشر شد، خدامراد زارعی باغدار کُرد اهل روستای سو از توابع شهرستان کامیاران کردستان در کنار درختان قطع شده‌اش با صدایی لرزان و چشمانی پر اشک خواستار پیگیری مسئولین برای تعقیب مرتکبین این جرم هولناک می‌شود. (کلیپ کامل را از اینجا ببینید)

بنا بر اخبار اولیه ۲۳۰۰ اصله درخت مثمر ثمر ۸ ساله باغ این باغدار کامیارانی توسط افرادی نامعلوم قطع شده و مرتکبین متواری شدند و به گفته صاحب باغ، کارشناسان ارزش درختان قطع شده را پانصد و نود میلیون تومان برآورد کردند.

پس از این حادثه مسئولین پلیس آگاهی از شروع تحقیقات این پرونده در پلیس آگاهی محل وقوع حادثه خبر داد و تأکید کردند که متخلفین و مرتکبین این حادثه را شناسایی و تحویل قانون خواهد داد.

محمدصالح احمدی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: این سازمان برای اختصاص ۵۰۰ اصله نهال هلو به باغدار سنندجی که درختان باغش قطع شده اعلام آمادگی کرده ولی این باغدار آن‌ را نپذیرفته است.

به هر حال به نظر می‌رسد که مطالبه باغدار کامیارانی شناسایی و مجازات مرتکبین است. در فارس من نیز مطالبه‌ای مردمی با عنوان «درخواست بازداشت عاملان قطع درختان باغدار سنندجی» در روزهای گذشت ثبت شد که نشان از درخواست عموم مردم برای شناسایی و مجازات عاملان این حادثه بود.

به جهت پیگیری این موضوع روز گذشته خبرنگار فارس طی پرسشی از سخنگوی قوه قضاییه آخرین وضعیت این پرونده و اقدامات قوه قضایی برای تعقیب و مجازات عاملان این حادثه را جویا شد.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس اظهار کرد: حادثه‌ای که در سنندج اتفاق افتاده حادثه‌ای تلخ بود. قطع اشجار به عنوان یک موجود زنده و دسترنج یک ایرانی مسلمان، خاطر همه علاقه‌مندان به همنوع و طبیعت را آزرده گردانید. به محض وقوع این حادثه پیگیری‌های جدی و فنی از سوی همکاران ما در استان کردستان و شهر سنندج انجام شد. گمانه‌هایی در مورد مقصر یا مقصرین این حادثه وجود دارد که در حال بررسی است و به محض حصول نتیجه، اعلام می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص جزئیات این پرونده نیز تشریح کرد: البته میزان اشجار قطع شده ۲ هزار اصله نبوده و حضور و بررسی بازپرس ما در محل حادثه نشان می‌دهد که اعداد اشجار خیلی کمتر از این رقم است؛ البته یک درخت هم یک درخت است و ما با قطع اشجار تحت هر عنوانی مخالف هستیم.

اسماعیلی افزود: موضوع قطع اشجار به قدری برای ما اهمیت دارد که ریاست قوه قضاییه تأکید کرده‌اند در پرونده‌های قضایی به هیچ عنوان نباید حکم به قطع و قلع و قمع اشجار صادر شود و حتی اگر عدوانا زمین دیگری تصرف شده است و در آن عرصه اشجار ایجاد شده، اگرچه باید رفع تصرف و مجازات متجاوز صورت گیرد، اما دلیلی ندارد که درختان را قطع کنیم و می‌توان در این زمینه از مصالحه و راهکار‌های قانونی جایگزین استفاده کرد. باید تلاش کرد اجرای حق و عدالت شود بدون آنکه درختی قطع شود. علی ای حال نسبت به کسانی اقدام به قطع درخت می‌کنند به هیچ عنوان اغماض نمی‌شود.

با این حساب به نظر می‌رسد که عزمی جدی برای تعقیب و مجازات عاملین این حادثه در قوه قضاییه وجود دارد و زمانی که مرتکبین این اقدام هولناک توسط قوه قضاییه به سزای اعمال خود برسند؛ چندان دور نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول