اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مسؤولان نجابت کشاورزان را با وعده پاسخ ندهند/ دولت با قانون‌گرایی به نگرانی‌ها درباره آب شرب اصفهان پایان دهد

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: شیرازه خانواده کشاورزان در کل استان به دلیل معضل خشکسالی و سوءتدبیر مدیریتی در حال فروپاشی است، باید همان گونه که دولت پای احیا کردن دریاچه ارومیه ایستاد، به فکر تالاب گاوخونی هم باشند.

مسؤولان نجابت کشاورزان را با وعده پاسخ ندهند/ دولت با قانون‌گرایی به نگرانی‌ها درباره آب شرب اصفهان پایان دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، خشکسالی معضلی است که نزدیک به دو دهه دامنگیر استان شده و بارها منجر به توقف جریان آب در رودخانه زاینده‌رود شده است. از طرفی رشد جمعیت و انتقال آب در کنار کاهش نزولات جوی باعث شده تا منابع آبی محدود زاینده‌رود نتواند پاسخگوی نیاز همه متقاضیان به‌ویژه بخش کشاورزی باشد و کشاورزان استان به ویژه در شرق نتوانند حق به موردنیازشان برای کشت را دریافت کنند.

این امر به معیشت این قشر زحمت‌کش ضربه سختی را وارد آورده است و در روزهای اخیر تجمع کشاورزان شرق استان برای مطالبه حق آبه و اعتراض به شروع پروژه بن-بروجن باعث شده این معضل چندساله دوباره در معرض توجه قرار گیرد.

در همین رابطه با حجت الاسلام احمد سالک کاشانی، نماینده پنج دوره مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: خدا را بابت توفیق درک ماه رمضان شکر می‌کنم و امیدوارم طاعات و عبادات همه مورد قبول خداوند واقع شود؛ همچنین از خدا می‌خواهم باران رحمتش را بر ما نازل کند مردم ما را مورد عنایت ویژه خود قرار دهد تا شاهد خشکسالی نباشیم، از استاندار و سایر مقامات استان که جهت تأمین آب اصفهان زحمات شبانه‌روزی می‌کشند تشکر می‌کنم و امیدوارم این مطالبه برحق مردم، آب و حق آبه ها با مدیریت قوی تأمین شود.

وی در ادامه بیان داشت: نکته مهم دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم پیش‌کسوتی استان اصفهان در تمامی زمینه‌ها در دوران انقلاب و پس از پیروزی آن بوده و در طول دوران دفاع مقدس با تقدیم ۲۳ هزار شهید والامقام امتحان خود را در میدان خدمت به اسلام و انقلاب پس داده است و به همین دلیل از مسؤولان می‌خواهم با اصفهان‌ستیزی که ریشه استعماری دارد به‌ صورت عقلانی و منطقی مقابله کنند و به داد مردم مظلوم اصفهان به‌ ویژه کشاورزان برسند.

کشاورزان اجازه نمی‌دهند خواسته دشمن محقق شود

سالک با بیان این که امروز به این نتیجه رسیدم که مانند گذشته از اصفهان مظلوم در حد توان خودم دفاع کنم و مطالبات مردم در زمینه آب شرب کشاورزی و صنعت را بیان کنم، گفت: در شرایطی که شاهدیم کشاورزان جهت مطالبه برحقشان تجمع صورت داده‌اند نباید اجازه داده شود فضای انتخابات ۱۴۰۰ تحت شعاع قرار بگیرند و کشاورزان هم قطعا اجازه نمی‌دهند این خواسته دشمن محقق شود.

نماینده ادوار مجلس در ادامه اظهار داشت: با توجه به نکاتی که در ادامه عرض می‌کنم اصفهان مظلوم واقع شده و مسؤولان باید مطالبه مردم این استان را مورد توجه قرار دهند؛ بر اساس آمار ۴ اردیبهشت امسال حجم ذخیره آب پشت مخزن سد زاینده‌رود ۳۷۷ میلیون مترمکعب بوده که ورودی ۵۵ مترمکعب بر ثانیه و خروجی ۱۹ مترمکعب بر ثانیه است که امیدوارم با بارش بیشتر رحمت الهی به ۱.۴ میلیارد مترمکعب مطلوب برسد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که جمعیت حدود ۶ میلیون نفری تحت پوشش سد است که باید برای رفع نیازشان حدود ۴۲۰ میلیون مترمکعب آب تامین شود و نیاز مردم استان اصفهان را مرتفع کند که اکنون با کاهش فوق‌العاده‌ای نسبت به این میزان رو به‌ رو هستیم؛ برداشت عزیزانمان در استان چهارمحال‌ و بختیاری پس از سد هم معادل ۶ مترمکعب در ثانیه است که حدود ۳۲ درصد از خروجی سد بوده و با گرمی هوا افزایش می‌یابد، به همین میزان در بالادست هم برداشت می‌شود.

از آب ورودی به خلیج فارس می‌توان در فلات مرکزی استفاده بهینه شود

سالک در ادامه تصریح کرد: کل حجم منابع آب ذخیره شده پشت سدهای منتهی به خوزستان مانند کارون ۴ ،کارون ۳، شهید عباس‌پور، گتوند، دز، مارون و کرخه حدود ۱۸ میلیارد مترمکعب آب است؛ مردم استان اصفهان، خوزستان، یزد و چهارمحال بختیاری همه اهل این کشورند باید از این آب که انفال است و خدا می‌فرماید مایع حیات هر چیزی است، بهره‌مند شوند. از طرفی میزان سیلاب ورودی به خلیج‌فارس از سوی حوضه کارون است که معادل رقم سنگین از ۶ تا ۴۰ میلیارد مترمکعب در سال متغیر است و می‌تواند با ذخیره‌سازی در فلات مرکزی و دیگر نقاط استفاده بهینه شود.

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرورت توجه به مصوبات شورای‌عالی آب هم موضوعی است که اجرایی نمی‌شود مانند جلوگیری از برداشت بی‌رویه از آب رودخانه، تشکیل صندوق پرداخت خسارت که از مطالبات جدی کشاورزان است و طرح بهشت‌آباد که با مطالعات ۱۶ ساله داخلی و خارجی تونلی در عمق ۵۰۰ متری زمین قرار داد و هیچ منبع آبی را خشک نمی‌کند ولی دولت آن را علی‌رغم مصوب بودن هنوز اجرایی نکرده است.

وی اضافه کرد: مصوبات ۹ ماده‌ای شورای‌عالی آب درباره حق آبه ها باید تبیین و عملی شود که در سفر رئیس قوه قضاییه به اصفهان، ایشان حجت الاسلام محسنی اژه‌ای را مأمور پیگیری شکایت‌های کشاورزان در زمینه حق‌آبه‌ها کردند ولی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

میزان مصوب با آبی که در اختیار اصفهان گذاشته می‌شود فاصله بسیاری دارد

سالک با بیان این که امسال کاهش ۵۰ درصدی در بارندگی داشتیم، اظهار داشت: مطابق مصوبات شورای‌عالی آب از مجموع  هزار و ۱۳۸ میلیون مترمکعب آبدهی تونل اول کوهرنگ و اضافه کنم با کسری آب شرب و آورده طبیعی زاینده‌رود که هرکدام مطلب جداگانه‌ای دارد آنچه از این مجموعه  هزار و ۱۳۸ میلیون مترمکعب مطرح است ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب است که با آبی که در اختیار اصفهان گذاشته می‌شود فاصله بسیاری دارد.

عضو شورای عالی مجمع نیروهای انقلاب اصفهان تصریح کرد: با توجه به نکات قبلی نگرانی شدیدی درباره تأمین آب شرب مردم استان از اردیبهشت تا مهر ماه دارم که طبق برخی شنیده‌ها قرار است آب جیره‌بندی شود و علاوه بر کاهش ذخایر آبی باعث مشکلات عدیده بهداشتی در وضع کرونایی فعلی می‌شود لازم است هرچه سریع‌تر سامانه گلاب دوم را جهت تأمین آب شرب مردم اصفهان وزارت نیرو پیگیری و عملیاتی کند.

وی با اشاره به این که انتقال آب به فلات مرکزی سال‌هاست پیگیری شده و من دو زونکن از نامه‌نگاری‌ها و مصوبات در این زمینه دارم، تأکید کرد: تاکنون هیچ‌گونه اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است مانند پروژه بهشت‌آباد که هیچ ضربه‌ای به منابع آبی منطقه وارد نمی‌کند و می‌تواند نیاز شرب و کشاورزی را تأمین کند؛ البته در جلسه‌ای که با وزیر نیرو و استاندار و دوستان بنیاد نصف‌جهان حدود یک ماه قبل داشتیم وزیر نیرو بحث انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان را مطرح کردند که به دلیل نیاز به پمپاژ و طول مسیر هم‌زمان بر است وهم اینکه هر لیتر آب حدود ۴۰ هزار تومان تمام می‌شود که بسیار رقم گزافی است و توجیه اقتصادی ندارد.

مردم اصفهان نیاز فوری به آب شرب دارند

سالک در ادامه بیان داشت: آنچه مقرون‌ به‌ صرفه است و نیازی به پمپاژ ندارد پروژه بهشت‌آباد است که به‌ صورت ثقلی و با هزینه کم با ۶۵ کیلومتر تونل آب را تأمین می‌کند منطقی نیست آب‌شور خلیج‌فارس را به اصفهان بیاوریم و از طرف دیگر آب شیرین کارون به خلیج‌فارس بریزد، من به وزیر گفتم مردم اصفهان نیاز فوری به آب شرب دارند و پروژه‌های زمان‌بر جواب آن‌ها نیست و بیشتر شعاری است؛ تعجب من از سازمان محیط‌زیست است که پروژه بهشت‌آباد را که سال‌ها مطالعات داخلی و خارجی بر روی آن صورت‌گرفته دچار چالش کرده‌اند و برای اجرایش شروطی را مطرح می‌کنند که عملاً قابل تحقق نیست و واقعاً مایه تأسف و تعجب است.

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم اصفهان با سابقه ایثارگری و شهیدپروری برای جلوگیری از سوءاستفاده دشمن و حمایت از انقلاب صبر و سکوت کرده‌اند ولی ممکن است روزی صبرشان به پایان برسد که علت آن هم سوءعملکرد برخی مسؤولان است که صرفاً وعده می‌دهند و دچار خودتحریمی مدیریتی در مورد آب و سایر زمینه‌ها هستیم.

وی با بیان این که آب انفال است و باید کشاورزان از آن بهره‌مند شوند، تشریح کرد: مدیریت توزیع عادلانه آب بر اساس قانون توزیع عادلانه دقیقاً منطبق بر مصوبات شورای‌عالی آب صورت گیرد ولی اکنون خلاف این است، مثلاً آب یزد که قرار بود از تونل سوم تأمین شود ولی زمان دولت اصلاحات از تونل دوم آب تأمین شد و یا پروژه بن-بروجن حدود ۴۵-۴۹ میلیون مترمکعب آب را از زاینده‌رود منتقل می‌کند که در صورت اجرا مردم استان را در مظلومیت قرار می‌دهد و تمام مسئولان از وزارت نیرو و محیط‌زیست گرفته تا حتی شخص رئیس‌جمهور باید برای حل مشکل تدبیر کافی را به عمل آورند.

عضو شورای عالی مجمع نیروهای انقلاب اصفهان اظهار کرد: دولت باید برای مقابله با اصفهان‌ستیزی در اجرایی کردن مصوبات قانونی شورای‌ عالی آب اقدام جدی کنند و تعجب می‌کنم که دولت در اجرای مصوبات خود کوتاهی می‌کند و با بهانه‌تراشی این مصوبات اجرایی نمی‌شود؛ شیرازه خانواده کشاورزان در کل استان به دلیل معضل خشکسالی و سوءتدبیر مدیریتی در حال فروپاشی است و صبرشان تمام شده است باید همان گونه که دولت پای احیا کردن دریاچه ارومیه ایستاد و خدا را شکر مردم آذربایجان از آن بهره‌مند شده‌اند باید به فکر تالاب گاوخونی باشند تا مشکلاتی مانند ریزگردها و بیماری‌ها به وجود نیاید.

مسؤولان نجابت کشاورزان را با وعده پاسخ ندهند

وی با بیان این که خانواده کشاورزان اکثراً خانواده شهدا و ایثارگران و دوستدار انقلاب‌اند و شهدای زیادی در همین گلستان شهدا از این قشر هستند، تأکید کرد: کشاورزان حفظ انقلاب و اسلام و اجرایی کردن منویات رهبری را اولویت خود می‌دانند و برای آزاد سازی خرمشهر و آبادان شهید داده‌اند بنابراین نباید برای تأمین معاش دچار مشکل باشند و باید توجه ویژه به آن‌ها شود.

سالک در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور هم بیان داشت: قولی که در میدان امام اصفهان برای احیای زاینده‌رود دادید را در روزهای پایانی دولت اجرا کنید؛ در دولت آقایان روحانی و احمدی‌نژاد صرفاً وعده‌ داده‌ شده و به بهانه جلوگیری از تشنج اجرای مصوبات قانونی به‌ تعویق‌ افتاده است در حالی که با وجود دستگاه‌های انتظامی مانند وزارت کشور، ناجا  و سپاه جای نگرانی وجود ندارد و نمی‌شود با وعده‌ و وعید این دولت به پایان برسد و کار به دولت بعدی واگذار شود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که مقام معظم رهبری فرموده‌اند مشکلات آب را با تدبیر حل کنید و نگذارید این موضوع به مردم کشیده شود، تأکید کرد: برای ان کار نیاز به عمل و نه وعده است در حالی‌ که آقای روحانی شما در در دوره مجلس نهم مجمع نمایندگان انقلابی استان را برای حل موضوع آب به نهاد ریاست‌جمهوری راه ندادید و هیچ‌گاه در این ۸ سال حاضر به ملاقات با نمایندگان نشدید.

وی افزود: اعتصاب نمایندگان استان در مجلس دهم هم تنها باعث شد ردیف آب برای سامانه دوم و ردیف دیگری برای سامان‌دهی زاینده‌رود تعیین شود که تاکنون به نقطه مطلوب نرسیده و دولت اراده‌ای برای انتقال آب به فلات مرکزی ندارد و باید بعد از بیست سال دادن وعده به آن‌ها عمل کرد.

بگذارند مسأله آب شرب با گفت‌وگوی کارشناسی حل شود

سالک خطاب به مسؤولان استان چهارمحال و خوزستان هم بیان داشت: بهتر است بگذارند مسأله آب شرب با گفت‌وگوی کارشناسی حل شود، بالغ بر یک میلیون نفر از اهالی چهار محال و بختیاری  در اصفهان ساکن هستند و نیاز به آب شرب دارند؛ هر چند می‌دانیم برخی از مناطق چهار محال و بختیاری مشکلاتی در زمینه آب دارند و دولت باید به مشکلاتشان توجه کنند ولی باید با نگاه ملی به مسأله آب و تامین آب شرب،کشاورزان را از این وضعیت نجات دهند.

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ما با مردم چهارمحال و بختیاری برادریم و با هم هیچ مشکلی نداریم، گفت: توصیه‌ام به مسؤولان اصفهان و مقامات عالی کشور این است که به فکر حل معضلات استان مانند حاشیه‌نشینی، آلودگی هوا و بی‌آبی باشند و نگذارند بیش از این به این مردم شریف با بی‌تدبیری ستم شود و از مظلومیت نجات دهند.

انتهای پیام/۶۳۰۶۲/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول