اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

اصرار آموزش و پرورش به برگزاری حضوری برخی امتحانات/ گلایه‌های بی تأثیر دانش‌آموزان!

در شرایطی که دانش‌آموزان زیادی درخواست دارند که در شرایط کرونا، امتحانات نهایی پایه دوازدهم و پایه نهم حضوری برگزار نشود، وزارت آموزش و پرورش بر برگزاری حضوری امتحانات اصرار دارد.

اصرار آموزش و پرورش به برگزاری حضوری برخی امتحانات/ گلایه‌های بی تأثیر دانش‌آموزان!

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: این روزها با نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی 1400ـ1399، بحث امتحانات دانش‌‌آموزان مطرح است؛ همواره آموزش تا پایان اردیبهشت ادامه دارد و از خرداد امتحانات پایان سال آغاز می‌شود و بعد از آن، دانش‌آموزان به تعطیلات تابستانی می‌روند.

اما این روزها شرایط کرونا بسیار وخیم شده است و موج کرونا چنان می‌تازد که انگار در موج اول قرار داریم؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ظهر روز گذشته اعلام کرد که از ششم تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۹۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که 3386 نفر از آنها بستری شدند.

همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۳۸ هزار و ۱۹۳ نفر رسید و متأسفانه در طول این مدت، ۴۶۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۰ هزار و ۵۳۲ نفر رسید. همچنین در حال حاضر ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

* فشار روانی مضاعف بر دانش‌آموزان پایه دوازدهم

در چنین شرایطی، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار خواهد شد؛ هر چند که قبلا وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده بود که در صورت عدم اخذ مجوز توسط ستاد مدیریت بیماری کرونا، امتحانات به صورت مجازی برگزار می‌شود اما حالا می‌گوید اگر ستاد کرونا مجوز ندهد، زمان امتحانات جابجا می‌شود ولی امتحان برگزار خواهد شد.

آقای «م» که پدر دو دانش‌آموز یکی پایه دوازدهم و دیگری پایه هفتم است، به خبرنگار فارس گفت: شرایط کرونا بسیار بد شده است و شاهد مبتلا شدن افراد زیادی در جامعه هستیم، آموزش و پرورش به چه حقی می خواهد بچه‌ها را سر امتحان بکشاند. با این وضع درس خواندن مجازی که معلوم نیست چیز زیادی یاد گرفته باشند، حالا باید امتحان حضوری هم بدهند.

وی ادامه داد: فرزند ما در کنار دغدغه کنکور، باید دغدغه امتحان نهایی را داشته باشند، آخر این چه تصمیمی است که آموزش و پرورش گرفته است؟ چرا فشار روانی بچه ها را چند برابر کرده است؟

مادر یک دانش‌آموزان پایه دوازدهم نیز به خبرنگار فارس اظهار کرد: در حال حاضر شاهدیم که داوطلبان کنکور درخواست دارند که کنکور در موعد مقرر که آن هم چند ماه دیگر است، برگزار نشود، چرا آموزش و پرورش اصرار به برگزاری امتحانات دارد؟

وی اضافه کرد: به نظر ما بهتر است که آموزش و پرورش به جای خطر انداختن جان دانش آموزان، فکر دیگری کند و شرایط کنکور را به کمک سازمان سنجش و وزارت علوم تغییر دهد.

* نگرانی مجلسی‌ها از برگزاری امتحانات حضوری

تعدادی از نمایندگان مجلس هم نسبت به برگزاری حضوری امتحانات در شرایط کرونا، گلایه کردند و حتی به وزیر آموزش و پرورش نامه هم نوشته شده است اما هنوز این اعتراض‌ها پاسخی نداشته است.

مهدی اسماعیلی رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: اگر شیوع بیماری کرونا تنزل پیدا نکند قطعا اجتماع دانش‌آموزان برای حضور در آزمون، خطرات جانی به همراه خواهد داشت، بنابراین ما با برگزاری آزمون مدارس در این وضعیت مخالف هستیم.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ستاد مقابله با کرونا باید این وضعیت را پایش کند و اگر احساس کرد که اجتماعات دانش آموزی برای برگزاری آزمون خطرناک است باید از اجرای این روش خودداری کند.

علی کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس هم در نامه به وزیر آموزش و پرورش نوشت: «بی‌شک اختلاط حدود ۲ میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور در مقاطع نهم و دوازدهم در انتقال ویروس به ۲ میلیون خانواده می‌تواند فاجعه‌ای جدید و احتمالاً موج پنجم کرونا را در کشور رقم بزند و در صورت بروز این فاجعه، مسؤولیت آن نه صرفاً با ستاد کرونا بلکه با تمامی پیشنهاد دهندگان و کارشناسان، مدیران و مسؤولان آن وزارتخانه خواهد بود».

* وزیر آموزش و پرورش: امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری است

 اما به رغم تمام اظهارنظرها و نگرانی‌ها، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش،  تأکید کردیم امتحانات پایه «نهم» و «دوازدهم» حضوری باشد؛ علت این موضوع هم «حیاتی بودن امتحانات این دو پایه تحصیلی» است؛ در این دو پایه، همه دانش آموزان باید در یک شرایط برابر با هم سنجیده شوند و نباید در این حق دانش آموزان، تعدّی کنیم.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: البته اگر ستاد کرونا در روزهای آینده با محدودیت‌هایی مواجه شده و محدودیت‌هایی را به ما توصیه کند، ممکن است زمان برگزاری امتحانات را جابجا کنیم اما ارزشیابی سایر پایه‌های تحصیلی، در اختیار شورای مدرسه است تا به هر روشی که صلاح می‌دانند، عمل کنند و امتحانات را برگزار کنند و پایان مناسب و دلپذیری را برای سال تحصیلی رقم بزنند.

به گزارش فارس، تعداد زیادی از دانش‌آموزان در سامانه فارس من با ثبت کمپین «لغو امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم» خواستار پیگیری هستند اما آموزش و پرورش همچنان بر برگزاری حضوری امتحانات تأکید دارد و اصرارها تا این لحظه تأثیری نداشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول