اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

پیاز ارزان دزفول غذای گوسفندان شد/جهاد کشاورزی در دسترس نیست

کشاورزان شهرستان دزفول با ارسال فیلمی به خبرگزاری فارس از تبدیل مزارع پیاز خود به چراگاه دام‌ها بر اثر کاهش شدید قیمت این محصول خبر دادند.

پیاز ارزان دزفول غذای گوسفندان شد/جهاد کشاورزی در دسترس نیست

به‌گزارش خبرگزاری فارس از دزفول، در روزهای گذشته فیلمی برای خبرنگار خبرگزاری فارس ارسال شد که در آن عنوان‌شده بود کشاورزان شهرستان دزفول به‌علت کاهش شدید نرخ پیاز در بازار و نبود صرفه اقتصادی در برداشت، مزارع خود را تبدیل به چراگاه دام‌ها نموده‌اند.

هزینه برداشت پیاز دو برابر هزینه کاشت آن است

امیر کیارسی یکی از کشاورزان شهرستان دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این رابطه می‌گوید: متأسفانه عدم تامین بازار فروش با سودآوری معقولانه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کشاورزان است و سالیانه این مسئله برای چند نوع محصول به وجود می‌آید که امسال نیز بازار فروش پیاز در شهرستان دزفول نه‌تنها هیچ سودی برای کشاورزان نداشته بلکه موجب ضرر و زیان شده‌است.

 

وی با اشاره به قیمت این محصول که در حال حاضر زیر یک‌هزار تومان است، ادامه می‌دهد: با توجه به نرخ فعلی این محصول تقریباً هزینه برداشت دو برابر هزینه کاشت می‌شود که بر این اساس سود برداشت نکردن بیشتر از برداشت و طی کردن فرآیند فروش است.

او می‌گوید: با این حجم از زیان متأسفانه هیچ نوع تسهیلات و یا هزینه‌ای به‌عنوان جبران خسارت به کشاورزان پرداخت نمی‌شود این در حالی است که از زمان شیوع کرونا هم به‌علت بسته بودن مرزها و ایجاد محدودیت‌هایی در صادرات محصولات، کشاورزان دچار زیان شدند.

کیارسی ادامه می‌دهد: در طول سال‌های اخیر علاوه‌بر افزایش چند برابری قیمت بذر، نرخ سم و کودهای شیمیایی به‌شدت افزایش‌یافته که در برابر این مسئله انتظار تامین بازار بهتری برای کشاورزان وجود دارد.

جهاد کشاورزی در دسترس نیست

برای پیگیری این مسئله، خبرنگار فارس علت بروز این آشفتگی را از جهاد کشاورزی شهرستان دزفول جویا شد که در کمال ناباوری علی‌رغم آگاهی کامل از وضعیت پیش‌آمده حاضر به پاسخ‌گویی نبودند و توپ را در زمین سازمان جهاد کشاورزی استان انداختند که تا به این لحظه موفق به مصاحبه با مسوولین آن هم نشدیم.

خرید تضمینی پیاز به زیان کشاورز است

اما تعاونی روستایی استان خوزستان که بازاریابی و بازار رسانی محصولات کشاورزی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی از وظایفش بشمار می‌آید از دیگر مراجع پاسخ‌گویی بود که محمدامین چلداوی سرپرست تعاونی روستایی استان خوزستان در خصوص نقش این سازمان در فراهم کردن بازار فروش محصولات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در حال حاضر قیمت پیاز در بازار حدود ۱۰ هزار ریال است اما قیمت تضمینی آن ۶ هزار ریال است که بر این اساس ورود سازمان تعاونی برای خرید تضمینی در این شرایط به ضرر کشاورزان خواهد بود.

وی افزود: برای ورود به خرید تضمینی باید میان سازمان مرکزی تعاونی و جهاد کشاورزی هماهنگی‌هایی صورت گیرد که تا به امروز این ضرورت واصل نشده‌است.

سرپرست سازمان تعاونی روستایی استان خوزستان در خصوص تامین بازار فروش محصولات کشاورزی گفت: پیدا کردن بازار فروش به‌عهده خود کشاورز است که به دلخواه مشتری محصول خود را می‌یابد در این بین شرکت‌های تعاونی روستایی هم بصورت توافقی با کشاورزان، اقدام به خریداری می‌کنند.

 

به‌گزارش خبرگزاری فارس، شهرستان دزفول به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی کشور نیاز به برنامه‌ریزی بهتر مسوولان ذی‌ربط حوزه کشاورزی دارد تا علاوه‌بر ایجاد انگیزه در کشاورزان و افزایش درآمدهای ناشی از این فعالیت، از خسارت به کشاورزان جلوگیری شود.

همچنین با توجه به تعیین الگوی کشت و مشخص شدن سهمیه کشت هر محصول در هر یک از استان‌ها، لازم است تدابیر بهتری در جهت اجرایی شدن این برنامه‌ریزی صورت گیرد تا از کمبود محصول که موجب افزایش شدید قیمت و یا وفور محصول که اینگونه موجب کاهش قیمت و وارد شدن خسارت به کشاورزان می‌شود، جلوگیری بعمل آید.

 

 

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول