اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

مداحی که ۷ بار دچار عوارض شیمیایی و جراحت شد اما بنیاد، او را شهید ندانست + عکس و فیلم

یونس حبیبی جانباز و مداح اهل بیت(ع)، ۷ بار در دفاع مقدس دچار عوارض شیمیایی شد و بارها حتی در دوران دفاع مقدس خبر شهادتش منتشر شد تا در نهایت بامداد۷ اردیبهشت‌ماه ۹۹ به همرزمان شهیدش پیوست، اما نهایتاً بنیاد او را شهید ندانست.

مداحی که ۷ بار دچار عوارض شیمیایی و جراحت شد اما بنیاد، او را شهید ندانست + عکس و فیلم

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: سحرگاه هفتم اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ مصادف با دومین روز ماه رمضان بود که خبر شهادت یونس حبیبی مداح اهل بیت(ع) مخابره شد. خبری که در ابتدا شاید بسیاری تصور می‌کنند مانند تمامی دفعات گذشته اشتباه باشد او حال نامساعدی داشته باشد یا به کما رفته اما این بار خبر صحیح بود.


تصویری از حاج یونس حبیبی در بیمارستان

حبیبی ۷ اردیبهشت‌ماه ۹۹ پر کشید

حبیبی مداح، نوحه‌خوان و جانباز شیمیایی دفاع مقدس، ۷ بار در جبهه‌های جنوب دچار عوارض بمباران‌های شیمیایی دشمن شد. او در ۲۱ خردادماه ۹۸ مجدداً به کما رفت و بعد از چندماه، بخشی از هوشیاری خود را به دست ‌آورد اما در نهایت بامداد آن روز ۷ اردیبهشت‌ماه ۹۹ مصادف با دومین روز از ماه رمضان به همرزمان شهیدش پیوست.

پیکر یونس حبیبی جانباز و مداح اهل بیت (ع) ۹ اردیبهشت‌ماه ۹۹ در روستای سیمت محل زادگاهش به خاک سپرده شد. «سیمت»، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران که در دامنه کوه ارفع ده و در مسیر راه آهن سراسری (تهران-گرگان) قرار دارد.


تصویری از تشییع پیکر یونس حبیبی در روستای سمیت

او متولد سال ۴۷ در روستای سمیت از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران بود که ستایشگری را از سال ۵۳ در مرکز عترت و قرآن در حوالی میدان خراسان در حضور حاج مرتضی و حاج محسن طاهری آموخت. حبیبی که در خردسالی با پدرش پای منبر مرحوم شیخ احمد کافی و مداحی حاج محسن طاهری حاضر می‌شد، آرزو داشت تا خودش به عنوان مداح مهدیه پشت میکروفون قرار بگیرد. این اتفاق، اوایل دهه ۶۰ می‌افتد و یونس نوجوان که برای دفاع از مرزهای میهن راهی جنوب کشور شده، در خلال آمد و رفت‌هایش به تهران، در مهدیه دعا می‌خواند و مداحی می‌کند.


تصویری از یونس حبیبی در دوران دفاع مقدس

سال ۶۲ به عضویت سپاه پاسداران درآمد. او در نوجوانی به جبهه‌های جنگ اعزام شده و تا یک سال پس از پایان دفاع مقدس در منطقه حضور داشت. نوحه‌های او را رزمندگان جنگ از یاد نمی‌برند، وقتی می‌خواند: رزمندگان عازم به میدان/ بهر دفاع از دین و قرآن.

او در خصوص دوران حضورش در جبهه‌ها گفته بود: «من از سال ۶۲ به عضویت سپاه درآمدم. همان اول به تیپ آموزش لشکر ۲۷ محمد رسول الله رفتم. آموزش نظامی لشکر را به بنده واگذار کردند.در گردان میثم لشکر، محمدرضا طاهری هم جزئی از رزمندگان بود و من با او مراوده هیأتی داشتم. آن سال‌ها محمدرضا مرثیه‌ها و نوحه‌های زیبایی را ارائه می‌داد.» 


حصور محمدرضا طاهری در بیمارستان زمان بستری بودن یونس حبیبی

حاج یونس که ۷ بار در جبهه‌های جنوب دچار عوارض بمباران‌های شیمیایی دشمن شده، پس از سه بار سکته مغزی،  حدود ۷۲ ساعت را در حالت کما به سر برد و حتی در بهمن‌ماه سال ۹۵ خبر درگذشت او در فضای مجازی منتشر شد؛ اما پس از ۳ روز از اغما خارج شد و به زندگی بازگشت؛ هرچند دیگر نه توانست بخواند و نه امور جاری زندگی‌اش را سامان دهد.

او در خصوص مجروحیتش گفته بود: « عملیات کربلای ۸ بود؛ رفته بودیم تا کانال را ثبت کنیم. بچه‌های گردان میثم لشکر ۲۷ هم با ما آمده بودند. باید این خط را تا شب صاف می‌کردیم. نگاه کردم عراق خیلی جلوتر است. اینجا تانک‌های عراقی در روبرویمان قرار گرفته‌اند. ۷، ۸ نفر از بچه‌های تیرانداز را هماهنگ کردم و با خودم بردم. از سر کانال آمدیم بیرون به خاکریز رسیدیم اولین نفر جلوی پا افتاد یک عراقی بود که به رگبار گرفتم، دومین و سومین نفر بچه‌ها رسیدند و کمک کردند. تا نزدیک تانک ها شدیم سینکی فریاد زد عراقی‌ها پشت سر ما هستند. چراغ‌های تانک‌ها روشن شد و با کالیبر شروع به تیراندازی کردند. یک خمپاره به پشت ما خورد و از فرط خستگی، افتادیم. فهمیدم ترکش خوردم. با خودم گفتم بحمدالله دارم شهید می‌شوم. سینکی پلاکم را برداشت و گفت ما را هم شفاعت کن حاج یونس! ۴۵ روز در خاکریز کانال ماندم و بالاخره بچه‌های اطلاعات عملیات لشکر ۱۴ امام حسین (ع) برای شناسایی منطقه آمده بودند و من را کمک کردند.

این ۴۵ روز خیلی سخت گذشت؛ برای رفع تشنگی و گرسنگی آب گندیده و بیسکویتی که در جاده مانده بود را می‌خوردم تا زنده بمانم. اما در همین حال برای بنده در لشکر مراسم ختم گرفته بودند. همه فکر می‌کردند من شهید شده‌ام. من را داخل پی‌ام پی گذاشته بودند یک ترکش از همان جا به شکم من اصابت کرد. یک دفعه کاملاً بیهوش شدم در راه جا به جایی به اهواز متوجه این مجروحیت شدم. به خاطر شدت این مجروحیت بنده را به تهران و بیمارستان بهارلو انتقال دادند. وقتی که به اتاق عمل می‌رفتم تازه به هوش آمدم.»

 

فیلمی از مصاحبه خبرگزاری فارس با این مداح اهل بیت در سال ۹۷

وقتی نام حاج یونس می‌آید ناخودآگاه آن نوحه زیبای «یا اباعبدالله‌الحسین» در ذهن هیأتی‌ها تداعی می‌شود؛ چقدر زنان و مردانی با آن نوحه بر سر و سینه زدند و کماکان هم در نوحه‌های ماندگار مرور می‌شود. او همچنین روضه‌خوانی‌های مثال زدنی هم برای حضرت رقیه (س) داشت که در خصوص ارادتش به حضرت رقیه (س) گفته بود: «سند نوکری همه ما را حضرت رقیه (س) امضاء کرده است. من به سه‌ساله اباعبدالله (ع) خیلی ارادت دارم و بارها شده که مشکلات مرا همین دردانه سیدالشهدا (ع) حل کرده‌اند.»

 

نوحه «یا اباعبدالله‌الحسین» با نوای یونس حبیبی

بنیاد شهید علت فوت را جراحات دفاع مقدس ندانست!

حاج یونس نهایتاً ۷ اردیبهشت‌ماه امسال به جمع یاران شهیدش پیوست. روند ثبت نام او به عنوان شهید نیز در بنیاد شهید پروسه خاص خود را داشت. مجتبی حبیبی فرزندش می‌گوید: «متاسفانه کمیسیون اول در بنیاد شهید اسلامشهر برای بررسی شهادت حاج یونس علی‌رغم مشکلات مشهود ریوی و تنفسی برایش که سال‌ها بدون کپسول اکسیژن توان نفس کشیدن نداشت، رای منفی داد. این درحالی است که علت پیشرفت بیماری و زمین گیر شدن حاج یونس عوارض شیمیایی بود که پزشکان بیمارستان ساسان و نورافشان نیز به همین علت از او قطع امید کردند. در نهایت هم او به دلیل نارسایی تنفسی از دنیا رفت.»

حبیبی می‌گوید: «چطور ممکن است فردی تا ۵۰ سالگی بارها دچار سکته شود؟ پزشکان می‌گفتند فشار خون او بالاست که دلیلش عوارض شیمایی است و ریه به همین دلیل خوب کار نمی‌کند و عدم اکسیژن رسانی به مغر موجب سکته‌های فراوان مغزی شده است. ما اعتراض نسبت به تصمیم بنیاد شهید داریم اما خواستار دیداری با مهندس اوحدی رئیس بنیاد شهید برای رفع این مشکل هستیم.»

خانواده این مداح اهل بیت (ع) بعد از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص رزمایش همدلی و کمک به نیازمندان در آستانه ماه رمضان، قرارگاه شهید حاج یونس حبیبی را راه‌اندازی کردند تا بتوانند به برکت خون این شهید، به خانواده‌های نیازمندان با تهیه بسته ارزاق و جمع‌آوری کمک‌های نقدی کمک‌رسانی کنند.

مجتبی حبیبی در این خصوص می‌گوید: این قرارگاه جهادی با نام «قرارگاه جهادی شهید حاج یونس حبیبی» در مدت حدود ۴۰ روز، بسته‌های ارزاق با کمک‌های مردمی برای ۶۹ خانواده نیازمند تهیه کرد و برای یک بیمار نیز دستگاه تنفسی تهیه شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول