به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، خبرگزاری حوزه گفتوگویی با معصومه نصیری، مدرس و پژوهشگر رسانه انجام داده است که بخشهای مهم آن در ادامه از نظرتان میگذرد.
رسانه بازوی دیپلماسی عمومی و سیاسی جوامع است
- رسانه همانگونه که بارها عنوان شده، بازوان جدی دیپلماسی عمومی و سیاسی جوامع است.
- همین رسانهها میتوانند منابع پمپاژ یأس و نااُمیدی اجتماعی بوده یا برعکس، منعکسکننده نقاطی باشند که ضمن نقد و مطالبه گری، امیدزا بوده و مردم را به این مهم که آنها هستند که سرنوشت خود را تعیین خواهند کرد، امیدوار کرده و به کنشگری صحیح رهنمون سازند.
مهمترین کارویژههای رسانهها در انتخابات
- تبیین ویژگیهای اصلح، توجه دادن مردم به «برنامه» و «کارنامه» بهجای شعار و وعدههای بیپشتوانه و سخنانی که تنها برای جذب رأی است از مهمترین کارویژههای رسانهها در زمان انتخابات است.
- این که رسانهها خود یکی از اضلاع پروپاگاندای کاندیداها نبوده و تمام تلاششان این باشد که به تبیین درست مسایل اهتمام ورزند و به سنجش نسبت آنچه گفته میشود با آنچه برای بهبود وضعیت کشور ضروری است، بپردازند، اصل مهمی است که اگر رسانه از آن فاصله گرفت باید منتظر فریب افکار عمومی و حرکت به سمت انتخابی باشیم که ممکن است کشور را در شرایط سخت قرار دهد.
اهم اقدامات رسانههای معاند در زمینه انتخابات ۱۴۰۰
- رسانههای فارسیزبان خارج از کشور به دنبال مهندسی انتخابات، دمیدن بر شیپور تحریم انتخابات و تحقق کلان روایت کاهش مشارکت و متعاقب آن اعتبارزدایی و مشروعیت زدایی از جمهوری اسلامی هستند.
- اگر ما به بهانه دفاع از کاندیدای مورد قبول خود و تخریب کاندیدای رقیب، اقدامات رسانهای داشته باشیم که آن اقدامات در سبد رسانههای معاند قرار گرفته و منتهی به موفقیت همان کلان روایت رسانههای جبهه معارض ایران یعنی القای ناکارآمدی و ناامیدی عمومی شود که سرریز این حس عدم حضور پای صندوقهای رأی است، عملاً یعنی بصیرت و فهم سیاسی دقیقی نداشتهایم و فقط پشت عناوین، خارج از مسیر درست حرکت کردهایم.
رسانهها به افزایش مشارکت در انتخابات کمک کنند
- اصل اساسی برای همه رسانهها باید افزایش مشارکت در انتخابات بهعنوان عامل بازدارنده بینالمللی و البته منجر به تحقق انتخاب اصلح، باشد که این مهم نیازمند رفتار هوشمندانه رسانههاست.
- بسیار مهم است که ما تفاوت میان نقد و مطالبه را با تخریب و القای ناکارآمدی بدانیم، به ویژه این که گاهی اوقات، عدم فهم دقیق مرز میان این مفاهیم سبب انحرافات جدی میشود.
نهادهای نظارتی هزینه سخنان تضعیفکننده اعتماد عمومی را بالا ببرند
- متأسفانه امروز با این رویه مواجه هستیم که برخی جریانات میگویند اگر این میز برای آنها آراسته نشده باشد، همان بهتر که قاعده برهم بخورد و از این روست که هنوز وارد فضای جدی انتخاباتی نشدهایم، برخی حملات ساختارشکنانه را آغاز کرده اند تا ذیل آن یا امتیاز بگیرند یا آب را گلآلود کنند.
- از نهادهای نظارتی و مدعیالعموم انتظار می رود اگر در این دوره انتخابات فردی در منظر افکار عمومی اتهامی را علیه شخص، نهاد یا سازمانی مطرح کرد آن اتهام را بررسی کنند که در صورت صحت برخورد لازم انجام شود.
- نهاد نظارتی هزینه سخنان تضعیف کننده اعتماد عمومی را بهقدری بالا ببرد که فرد بهراحتی و بدون دغدغه با بیاخلاقی و بداخلاقی انتخاباتی، نسبت به مخدوش و مشوش سازی افکار عمومی اقدام نکند.
انتهای پیام/