اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

حرکت اهالی ۹ هزار محله برای حل مشکلات در «مهرواره محله همدل»

دبیر مهرواره محله همدل از برگزاری این مهرواره برای ایجاد وحدت در محله‌ها برای حل مسائل و مشکلات و ایجاد روحیه و نشاط خبر داد.

حرکت اهالی ۹ هزار محله برای حل مشکلات در «مهرواره محله همدل»

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نشست خبری مهرواره محله همدل با حضور حجت‌الاسلام رضا غلامی دبیر مهرواره در محل معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

راه‌اندازی مهرواره برای ایجاد روحیه و حل مشکلات مردم

در این نشست غلامی طی سخنانی با اشاره تلاش دشمن برای ایجاد فضای یأس و نا امیدی در جامعه گفت: یکی از مسأله‌های جدی که ما را برای برگزاری مهرواره ترغیب کرد موضوع کرونا بود. بیش از یکسال است که کسب و کار و معیشت و اقتصاد و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ما را کرونا تحت تأثیر قرار داد. و این اتفاقات تلخ دستاویزی شد تا دشمنان در جامعه ایجاد یأس و ناامیدی کنند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی یکی اقدامات لازم و ضروری ایجاد نشاط و همدلی بین مردم برای حل مشکلات بود تا به این وسیله هم در جامعه وحدت ایجاد شود و مردم برای حل مشکلات گام بردارند و هم توطعه دشمن برای ایجاد یأس و ناامیدی برطرف شود.

طراحی مهرواره همدلی پس از منویات رهبر انقلاب

دبیر مهرواره همدلی منویات رهبر معظم انقلاب در این زمینه را سبب ایجاد مهرواره همدلی دانست و گفت: سال گذشته رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان فرمانی برای مواسات و همدلی دادند تا مردم برای حل مشکلات بسیج شوند. با این اتفاق مساجد ما که به دلیل کرونا اغلب تعطیل بودند کارکردشان تغییر کرد و بیشتر به سمت همدلی و کمک مؤمنانه پیش رفتند و در واقع مساجد وارد مسائل اجتماعی شدند.

غلامی افزود: پس از فرمان کمک مؤمنانه و همدلی رهبر معظم انقلاب موضوع تواصی به صبر و حق را برای غلبه بر مشکلات بیان کردند و در مجموع این اتفاقات ما را بر آن داشت تا در این زمینه‌ها یک طراحی داشته باشیم و این تواصی به حق و صبر را در قالب یک پویش رقم بزنیم.

طراحی مهرواره با محوریت مردم

وی با اشاره به طراحی مهرواره همدل توسط بنیاد هدایت گفت: بنیاد هدایت این طراحی را به صورت کاملاً مردمی انجام داد تا مردم خودشان پای کار بیایند و مشکلات را اولاً شناسایی و ثانیاً حل کنند. به این صورت که هر کدام از مردم نوع دوست ما بر اساس فرهنگ دیرینه‌ای که بر اساس شعری از سعدی داریم نسبت به مشکلات یکدیگر احساس مسئولیت کنند و برای حل آن وارد عمل شوند. «چو عضوی به درد آورد روزگار * دگر عضو‌ها را نماند قرار» این کار در مقیاس محله طراحی شد و برای آن سامانه‌ای هم راه‌اندازی شد.

نحوه شرکت در مهرواره محله همدل

دبیر مهرواره همدلی درباره نحوه شرکت در این مهرواره گفت: هرکس بخواهد در این برنامه شرکت کند باید عدد ۱ را به شماره ۵۰۰۰۱۷۵ ارسال کند و لینک ثبت‌نام برای آن داوطلب ارسال می‌شود و آن عزیز می‌توند ضمن اعلام آمادگی برای حل مشکلات محله‌اش نوع مشارکت خود را هم اعلام و اگر نیاز به پاسخگویی بود به او مشاوره هم داده می‌شود.

غلامی ادامه داد: در این اینجا فقط موضوع جمع‌آوری و توزیع سبد معیشتی مدنظر نیست نیست بلکه به جز مشکلات اقتصادی اهالی موضوعاتی چون حل اختلافات، حل مشکلات محله، جهیزیه و هر نوع مشکلات فردی و جمعی که در محله‌ها وجود دارد مدنظر این مهرواره است.

برگزاری مسابقه ذیل مهرواره محله همدل

وی از انتخاب نفرات برتر فعال در مهرواره و پویش محله همدل خبر داد و گفت: در این پویش پس از ثبت‌نام بحث طرح مسأله را داریم و از افرادی که در پویش شرکت‌کنند عده‌ای به عنوان نفرات برتر انتخاب می‌شوند. برای انتخاب قرار است در هر شهرستان کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شود و آنها سه برابر ظرفیت هر شهرستان را انتخاب و به هیأت داوران معرفی می‌کنند، هیأت داوران هم مستندات را از افراد دریافت و ۷۰ امتیاز به این افراد می‌دهند. ۳۰ امتیاز باقی‌مانده هم با رأی مردم در شهرستان ارائه و اینگونه نفرات برتر معرفی و تجلیل می‌شوند. همچنین افراد برای جمع‌آوری آرای مردم می‌توانند کارشان را ایده را تبلیغ کنند و رأی مردم را جمع کنند. در لایه استانی به نفرات برتر استان جوایزی اهدا می‌شود در سطح کشور هم به سه ایده برتر هدایای ارزنده‌ای تقدیم می‌شود.

دبیر مهرواره محله همدل درباره نحوه حل مشکلات ثبت شده گفت: در فرایند این پویش یک مرحله ثبت مسأله است و یک مرحله حل مساله است. در این زمینه مردم یک محله باید مسائل محله را اولاً تشخیص بدهند و اولیویت‌بندی کنند و بر اساس اولویت نقشه‌ای را ترسیم کنند و در راستای آن گام بردارند.

کمک ستاد محله همدل و تسهیل روند حل مشکلات

حال نقش ما در مرکز این پویش محله همدل این است که علاوه بر توانمند‌سازی محله برای حل مشکلات این حرکت مردمی کمک می‌کنیم. مثلاً محله‌ای ظرفیت تولید محصولی را دارد و بازار فروش ندارد اینجا ما می‌آییم به کمک محله و ظرفیت‌های مختلف در فضای کارآفرینی را در این موضوع بکار می‌گیریم و از مشاوره دادن تا انجام کار میدانی به یاری محله‌ها می‌آییم تا مشکل را برطرف کنیم.

غلامی در خصوص ثبت‌نام  در این مهرواره اظهار داشت: برنامه‌های مهرواره محله همدل از دو روز مانده به ماه مبارک رمضان شروع ‌شده و روند ثبت مسأله توسط شرکت‌کنندگان تا عید سعید فطر، همچنین حل مسئله و بارگذاری آن در سایت «www.ham-del.ir» تا ۲۰ خرداد جاری ادامه دارد.

ثبت ۱۲ هزار مسأله از ۹ هزار محله

دبیر مهرواره محله همدل با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲ هزار ۳۲۱ مسئله از ۹ هزار و ۳۶۳ محله در سراسر کشور در سایت محله همدل به ثبت رسیده‌اند عنوان داشت: از میان استان‌های شرکت‌کننده در این طرح، استان فارس با ثبت ۱۰۵۱ مسئله به‌عنوان به اولین استان، استان اصفهان با ثبت ۱۰۳۵ مسئله به‌عنوان استان دوم و استان کرمان با ثبت ۱۰۱۲ مسئله، رتبه سوم را دارند، همچنین استان البرز با ۳۴ مسئله ثبت‌شده و استان‌های بوشهر و قم به ترتیب با ۶۲ و ۳۷ مسئله، کمترین درصد مشارکت را در این طرح داشته‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول