اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ارتش یمن خط دفاعی دوم ائتلاف سعودی در مأرب را شکافت

پس از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت مرکز استان مأرب، نیروهای ائتلاف و دولت مستعفی یمن اقدام به ساخت خطوط دفاعی جدیدی کرده‌اند که این گام آن‌ها نیز با شکست مواجه شده است.

ارتش یمن خط دفاعی دوم ائتلاف سعودی در مأرب را شکافت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری، امروز (چهارشنبه)، گزارش دادند که پس از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت شهر مأرب، نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی اقدام به ساخت خطوط دفاعی جدید در اطراف این شهر کرده‌اند.

ایجاد خطوط دفاعی جدید

روزنامه «الاخبار» در این خصوص گزارش داد که پس از سقوط خط دفاعی اول نیروهای ائتلاف که حدود دو هفته پیش رخ داد، نیروهای «عبدربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن خط دفاعی دیگری در اطراف شهر ایجاد کردند که این خط از بلندی‌های «البس» و اطراف «المصاریه» در غرب شهر مأرب تا منطقه «المیل» در شمال شرق کشیده شده‌ است.

با این حال، این روزنامه لبنانی خبر داد که خط دفاعی جدید نیروهای هادی در برابر حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بسیار دوام نیاورده است و نیروهای صنعاء توانسته‌اند بلندی‌های البس را که «الحرضه» نیز نامیده می‌شود، احاطه کنند و در عین حال، بر «التومه العلیا» کاملا مسلط شوند.

بر اساس این گزارش، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین توانسته‌اند خط دفاعی جدید نیروهای ائتلاف و هادی را در چند منطقه بشکافند تا جایی که این تحولات باعث شد نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی-اماراتی خط دفاعی دیگری ایجاد کنند که این خط دفاعی، دومین خط دفاعی آن‌ها طی دو هفته گذشته بوده است.

الاخبار در این ارتباط به نقل از منابع محلی گزارش داد که نیروهای ائتلاف سعودی برای ساخت یک خط دفاعی در اطراف محله‌های غربی و شمال غربی مأرب بولدوزرهای نظامی به منطقه آوردند و در امتداد مناطق نزدیک به المیل، در اطراف هتل «اسطنبول» در سه کیلومتری محله‌های شمال غربی مأرب و مقر فرماندهی منطقه نظامی سوم خندق‌های بزرگی حفر کردند.

بر اساس این گزارش، خط دفاعی سوم تا غرب بیمارستان «الهیئه» در نزدیکی محله‌های «الجفینه» در غرب شهر مأرب کشیده شده است و نیروهای هادی در غرب منطقه فرماندهی سوم به صورت دایره‌ای از سمت شمال غرب شهر مأرب خاکریز‌های بزرگی نیز ایجاد کرده‌اند.

این روزنامه لبنانی  با اشاره به اینکه ساخت خط سوم دفاعی پس از ساخت خط دوم به معنای کشیده شدن نبرد به سمت شهر است، می‌افزاید که نیروهای صنعاء تجهیزات نظامی به جبهه «البلق القبلی» آورده‌اند و از دو محور به مواضع نیروهای منصورهادی که از حمایت شبه‌نظامیان حزب اصلاح و عناصر سازمان القاعده در منطقه «الاریالات» برخوردارند، حمله کرده‌اند.

الاخبار همچنین گزارش داد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن حمله‌ای دیگر به طرف جاده اصلی که شهر مأرب را به صرواح متصل می‌کنند، انجام داده‌اند و به‌رغم تلاش بسزای نیروهای هادی برای ایستادگی در برابر این حمله، نیروهای صنعاء در مناطق باقی‌مانده در رشته‌های کوه‌های البلق القبلی پیشروی محدودی داشته‌اند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد که درگیری‌ها در طول خط تماس در امتداد دو جبهه غربی و شمال غربی تشدید شده است بطوریکه نیروهای رئیس دولت مستعفی یمن سعی کرده‌اند به مواضع ارتش یمن در «التومه العلیا» در غرب مأرب حمله کنند و روز سه‌شنبه بدین منظور با پشتیبانی هوایی نیروهای سعودی تجهیزات نظامی زیادی به مناطق شرقی «الطلعه الحمراء» آورده‌اند تا بخشی از خسارت‌های خود در منطقه راهبردی الطلعه را جبران کنند.

برخی منابع در قبایل مأرب به الاخبار گزارش دادند که نیروهای با انواع مختلفی از تسلیحات به مناطق شرق الطلعه الحمراء حمله کرده‌اند تا جایی که این حملات چند ساعت به طول انجامیده است؛ اما در پایان این ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بوده که توانسته با ایجاد کمین برای دشمن در خط صرواح ده‌ها تن از مهاجمان را از پای درآورد و پنج خودروی نظامی آن‌ها را منهدم کند.

از دست دادن فرماندهان نظامی

طبق گزارش روزنامه الاخبار، دو طرف در منطقه حائل میان المیل و منطقه «الوایت» بشدت درگیر شده‌اند و نیروهای منصورهادی در تلاش بوده‌اند تا ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را از خط دفاعی دوم که یک هفته پیش آن را ایجاد کردند، دور کنند.

الاخبار در ادامه می‌افزاید که نیروهای تحت فرمان منصور هادی همزمان با خسارت‌های مادی بسیار زیادی که در چند روز گذشته متحمل شده‌اند، تعداد زیادی از فرماندهان نظامی عالی‌رتبه خود را نیز از دست داده‌اند. 

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه در این خصوص می‌نویسد که پس از اذعان نیروهای هادی به کشته شدن سرلشکر «عبدالله الحاضری» دست راست سپهبد «علی محسن الاحمر» فرمانده فعلی نیروهای هادی در تمام جبهه‌های مأرب، سرلشکر «عادل القمیری» یکی دیگر از مهم‌ترین فرماندهان نظامی نیروهای منصورهادی در درگیری‌های اطراف شهر مأرب کشته‌ شده است.

منابع نظامی در صنعاء برآورد می‌کنند که بیش از ۳۰  فرمانده نظامی بلندپایه از نیروهای عبدربه منصور هادی از جمله فرمانده یکی از مناطق نظامی، فرماندهان ۹ تیپ و جبهه، ۱۱ فرمانده سطح دوم، ۱۷ فرمانده گردان  در درگیری‌های مأرب کشته شده‌اند.

برخی ناظران بر این باورند که بالارفتن تلفات انسانی در میان فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای رئیس دولت مستعفی یمن بازتابی از درگیری فیمابین است.

الاخبار همچنین اشاره می‌کند که دستگاه اطلاعات صنعاء با نفوذ به نیروهای تحت فرمان منصورهادی توانسته با حملات موشکی، راه را برای از میان برداشتن فرماندهان نظامی نیروهای تحت فرمان منصور هموار کنند.

در ادامه این گزارش همچنین اشاره شده است که فرماندهان نظامی وابسته به ائتلاف معترفند که جبهه‌های اطراف شهر مأرب به میدانی برای تسویه حساب میان گروه وابسته به امارات و حزب اصلاح تبدیل شده است.

این روزنامه لبنانی در ادامه می‌گوید، در این وضعیت که صدها تن از افراد مسلح جنوب در جبهه‌های مأرب در مقابل پیشنهادهای وسوسه‌کننده مالی سعودی‌ها در جبهه‌های مأرب کشته شده‌اند، بسیاری از افراد قبایل مأرب  از شرکت در جبهه‌های درگیری در اطراف مأرب طی روزهای گذشته خودداری کرده‌اند.

الاخبار اشاره می‌کند که طی چند روز گذشته، تعداد زیادی از نیروهای هادی در دو جبهه غربی و شمال غرب مأرب کشته شده‌اند که در میان آن‌ها نیروی قبایل به چشم نخورده است.

طبق این گزارش، پس از درگیری‌های متعددی که از اواخر هفته گذشته از منطقه نفتی صافر در شمال شهر مأرب تا مرکز آن میان شاخه‌های مختلفی از قبایل عبیده (یکی از قبایل بزرگ مأرب) و نیروهای منصور هادی ایجاد شد، وزارت دفاع دولت مستعفی یمن سعی کرد که با تعیین یک فرمانده از میان قبایل عبیده برای منطقه نظامی سوم (سرلشکر حسن فرحان بن جلال) این مسئله را جبران کند که ناظران این گام را به منزله تحویل پرونده نظامی به قبایل در نظر گرفتند؛ گامی که باعث می‌شود نیروی قبایل برای پشتیبانی از نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی وارد بار دیگر وارد نبرد شوند.

این در حالی است که منابع خبری، روز گذشته گزارش دادند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در ادامه پیشروی‌های خود به سمت شهر مأرب توانسته‌اند بر «الطلعه الحمراء» بزرگترین و مهم‌ترین مقر نیروهای دولت مستعفی یمن تسلط پیدا کنند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول