اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

از سایه بلند بسیجیان بر سر یک میلیون ایتام تا افزایش 67 درصدی مستمری «مددجویان»

در ماه مبارک رمضان یک میلیون بسته غذایی بین نیازمندان توزیع می‌شود؛ضمن اینکه امسال مستمری مددجویان کمیته امداد نیز 67 درصد رشد خواهد داشت.

از سایه بلند بسیجیان بر سر یک میلیون ایتام تا افزایش 67 درصدی مستمری «مددجویان»

گروه جامعه خبرگزاری فارس: در ماه مبارک رمضان قرار داریم و دستگیری از نیازمندان و کمک به مددجویان به اشکال مختلف مورد تأکید و تصریح دین مبین اسلام و ائمه اطهار (ع) قرار دارد و کمک به هموطنان و نوعدوستی، قدر و منزلتی بسیار بالا دارد.

امسال با توجه به شیوع کرونا در کشور و آسیب دیدگی بسیاری از اقشار کم برخوردار و کم توان، وضعیت اقتصادی این افراد هموطن دستخوش تغییرات زیادی شده و بسیاری توان تأمین مایحتاج خود را ندارند.

کمیته امداد به عنوان یکی از نهادهای مهم حمایتی از نیازمندان جامعه در قالب پویش ایران همدل به ارائه بسته‌های معیشتی در قالب پویش ایران همدل به کمک و نوعدوستی هموطنان نیازمند همت گماشته و خیرین و نوعدوستان در اقصی نقاط کشور هرکس به وُسع و توان خود، یاری‌گر خانواده‌های مددجو بوده‌اند.همچنیین این نهاد در سال جاری به طور میانگین میزان مستمری مددجویان را 67 درصد افزایش داده است.

*رشد 67 درصدی مستمری مددجویان

سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰، افزایش ۲۵ مستمری مددجویان پیشنهاد شده بود که با پیگیری سازمان‌های حمایتی و نمایندگان، پس از بررسی‌های کارشناسی، در نهایت با تخصیص بودجه از محل تبصره ۱۴، افزایش ۶۷ درصدی مستمری خانواده‌های تحت حمایت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

 وی با تشریح جزئیات ارقام مستمری پرداختی به خانواده‌های تحت حمایت در سال جاری، عنوان کرد: خانواده مددجوی تک نفره سال گذشته مبلغ ۱۹۸ هزار تومان مستمری دریافت می‌کرد که این رقم در سال جاری به ۳۵۰ هزار تومان می‌رسد. همچنین رقم پرداختی برای خانواده دو نفره از ۳۳۱ هزار تومان به۵۰۰ هزار تومان و برای خانواده سه نفره از ۴۳۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.
 

بختیاری اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ خانواده چهار نفره تحت حمایت ۹۰۰ هزار تومان و خانواده پنج نفر به بالا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مستمری دریافت خواهد کرد.

 رئیس کمیته امداد گفت: بی‌شک پرداخت این ارقام پاسخگوی تمام نیازهای خانواده‌های تحت حمایت نیست اما امیدواریم با کمک مردم نیکوکار بتوانیم در حد توان مشکلات جامعه هدف را برطرف کنیم.

*افزایش 31 درصدی میزان صدقات

علیرضا عسگریان، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس‌ درباره اینکه «میزان صدقات پرداختی از سوی مردم در سال گذشته به چه میزان بوده است؟»، اظهار داشت:ملت بزرگ ایران در سال ۱۳۹۹ با وجود شرایط سخت کرونائی و مشکلات عدیده اقتصادی نسبت به زمان مشابه سال قبل ۳۱ درصد بیشتر صدقه پرداخت کرده‌اند.

وی ادامه داد: کمیته امداد امام مصمم است با توجه به شرایط امروز جامعه با استفاده از روش‌های نوین و گسترش آن نظیر صدقه پیامکی روزانه و کد دستوری #۸۸۷۷* ( USSD )، روش پرداخت صدقه را آسان و در نتیجه میزان سرانه پرداخت صدقه ملت بزرگ ایران را افزایش دهد. 
 
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در باره اینکه «میزان زکات پرداختی چگونه بوده است؟»،افزود: همانطور که می‌دانید سال گذشته برای اولین بار زکات کشور با جهشی ۱۰۴ درصدی نسبت به سال قبل از مرز  ۱۳۰۰ میلیارد تومان عبور کرد. 

*پرداخت 6 هزار میلیارد تومان زکات در پایان 1401

عسگریان ابراز داشت: برنامه ریزی اولیه برای رسیدن به این هدف با رشد ۳۰ درصدی ۷ الی ۸ سال کاری در نظر گرفته شده بود؛ در حالی که این مهم با شکل گرفتن زیرساخت‌ها و با کمک تمامی عوامل دست اندرکار این فریضه الهی، ظرف مدت کمتر از سه سال محقق شد. این عملکرد موید آن است که در صورت تکمیل زیرساخت‌ها و تجمیع تمام ظرفیت‌ها ما می‌توانیم در انتهای سال ۱۴۰۱  از مرز ۶۰۰۰ میلیارد تومان عبور کنیم. 
 
وی متذکر شد: زکات برای اولین بار در تاریخ شورای عالی زکات کشور از مرز هزار و سیصد میلیارد تومان عبور کرد. رشد زکات در سه سال گذشته هر ساله تقریبا ۱.۵ تا ۲ برابر بوده است. این تغییر از سال ۱۳۹۷ تاکنون تقریبا رشد ۵ تا ۶ برابری را نشان می‌دهد و این در نوع خود جهش محسوب می‌شود که جای شکر خداوند بزرگ و تشکر ویژه از تمامی دست اندرکاران حوزه زکات من جمله نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور دارد. 

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد بیان داشت: این افتخار در تاریخ جمهوری اسلامی اگر چه با اهداف ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب فاصله دارد اما در نوع خود پاسخ و لبیک به پیام ایشان است.

*عبور زکات از مرز 1300 میلیارد تومان

عسگریان تصریح کرد: بسیار پرافتخار و غرورآفرین است که به صورت رسمی به ملت بزرگ ایران اسلامی  اعلام کنیم که به فضل الهی حکم زکات به عنوان یکی از فرامین بسیار مهم الهی در سال ۱۳۹۹ در سطح مناسبی اقامه شد و از جهش بسیار خوبی برخوردار شد و برای اولین بار از مرز ۱۳۰۰ میلیارد تومان عبور کرد. 

وی یادآور شد: افزایش منابع و تعداد مودیان و زیرساخت‌های فراهم شده  نشان دهنده آن است که به واقع ما قادر خواهیم بود تا در سال ۱۴۰۱ رشد جهش گونه و چند برابری داشته باشیم. 
 

*فعالیت 6500 مرکز نیکوکاری 

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد درباره «فعالیت مراکز نیکوکاری»،افزود: با همت کمیته امداد تعداد مراکز نیکوکاری در سطح کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ به بیش از ۶۵۰۰ مرکز رسید. این مراکز در نقاط مختلف شهر و روستا توسط عموم مردم و نیز صنوف مختلف جامعه نظیر مراکز دانشگاهی، حوزوی، مدارس و سایر مراکز تاسیس شده‌اند که به نیازمندان و فقراء خدمات عمومی و تخصصی از جمله ساخت مسکن، اهداء جهیزیه، سبد کالا، خدمات درمانی و بهداشتی ارائه می‌کند.

عسگریان اضافه کرد:کمیته امداد امام(ره) مصمم است با استفاده از زیرساخت‌های فراهم شده در سال جاری تعداد مراکز نیکوکاری را تا 10هزار مرکز افزایش دهد.

حجت‌الله عبدالملکی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه توسعه مشاغل خرد و خانگی از مهمترین راهکارها برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی است، گفت: حمایت از کسب و کارهای خانگی در اولویت برنامه‎‌های کمیته امداد در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه مشاغل خانگی، درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌های نیازمند را به همراه دارد، تاکید کرد: فرش‌بافی از رایج‌ترین مشاغل خانگی در ایران به شمار می‌رود و همه‌ساله  قالی‌بافان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی سهم به‌ سزایی در صادرات و ایجاد اشتغال کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

 معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از فعالیت بیش از ۵۰ هزار طرح اشتغال مددجویان در حوزه فرش دستباف در سراسر کشور خبر داد و افزود: سال گذشته ۱۰۴۸ میلیارد ریال تسهیلات برای راه‌اندازی ۱۷۵۹ طرح اشتغال‌زایی در حوزه فرش‌بافی به مددجویان اختصاص یافت.

*تولید ۱۵۰ هزار متر مربع فرش دستباف 

عبدالملکی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار متر مربع فرش دستباف توسط قالی‌بافان تحت حمایت کمیته امداد بافته شد، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از سوی کارشناسان، قرار است در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف توسط مددجویان تولید شود.

وی با تاکید بر اینکه استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، اردبیل، اصفهان و کرمان بیشترین تعداد طرح‌های اشتغال مددجویان در حوزه فرش‌بافی را به خود اختصاص داده‌اند، اضافه کرد: فرش‌های تولیدی مددجویان در خراسان جنوبی به لحاظ برخورداری از کیفیت، طراحی، نوع نخ و تنوع، برای فروش در بازارهای جهانی از قابلیت بیشتری برخوردار است.

*اروپایی و آمریکایی مشتری فرش‌های مددجویان 

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی جزو مهمترین خریداران فرش‌های کمیته امداد با برند «احسان» هستند، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از فرش‌های تولید شده مددجویان راهی بازار های  فروش در خارج کشور می‌شود.

 مایت بسیج از یک میلیون نفر از ایتام تحت حمایت امداد در پویش ایران مهربان 

سردار محمد زهرایی، مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: تعامل سپاه، بسیج و کمیته امداد یک همکاری سازنده و مثال زدنی است. 

وی با بیان اینکه تعهد بسیج حمایت از یک میلیون نفر از ایتام تحت حمایت امداد در پویش ایران مهربان است، افزود: امیدواریم در پایان ماه مبارک رمضان، جشن بزرگ موفقیت ایران مهربان را با مشارکت همه اقشار و اصناف بسیجیان برگزار کنیم.

*توزیع یک میلیون بسته معیشتی بین نیازمندان

سردار زهرایی با اشاره به همکاری بسیج با کمیته امداد در برگزاری پویش اطعام مهدوی، تاکید کرد: بسیج تا پایان ماه مبارک رمضان یک میلیون بسته معیشتی میان خانواده‌های نیازمند توزیع خواهد کرد.
 
مجید باجلان، رئیس ستاد مرکزی طرح اطعام مهدوی با اشاره به اجرای پویش ایران همدل در پی بیانات مقام معظم رهبری در نیمه شعبان سال گذشته گفت: بزرگترین پویش مردمی پس از انقلاب با لبیک مردم و نهادها به فرمایشات رهبر معظم انقلاب به وجود آمد.
 
باجلان با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد بسیج در سطح کشور تاکید کرد: برای رسیدن به اهداف پویش ایران همدل در کمک به محرومان، نیازمند همکاری همه نهادها از جمله بسیج هستیم.

 

وی از فعالیت سه هزار آشپزخانه در سراسر کشور تاکنون خبر داد و گفت: مشارکت فعال گروه‌های جهادی و مردم نیکوکار نشان داد، مردم ایران همیشه در صحنه هستند و در مواقع نیاز از هیچ تلاشی فروگزار نیستند.*فعالیت سه هزار آشپزخانه در سراسر کشور

بیاییم در ماه میهمانی خدا همت کنیم با کمک به نیازمندان در قالب کمک مالی یا تهیه بسته‌های معیشتی و همچنین طرح اطعام مهدوی، دستان گرم خود را بر سر کمک‌ خواهان و مددجویان بکشیم و بدانیم دستگیری از نیازمندان خود ضامنی برای یاری رساندن خداوند در سخترین برهه‌های زندگی‌مان خواهد بود.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول