اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

تقاضا برای جوجه‌ریزی به شدت بالا رفت/ معمای گم شدن یک میلیون جوجه حل شد

در حالی که معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی افزایش قیمت جوجه یک روزه را تخلف می داند دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: قیمت جوجه یک روزه باید به حدود پنج هزار و ۲۰۰ تومان برسد، در این صورت همه جوجه‌ها در اختیار مرغداران قرار می گیرد.

تقاضا برای جوجه‌ریزی به شدت بالا رفت/ معمای گم شدن یک میلیون جوجه حل شد

به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی رضایی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: نهاده‌های ذرت و سویا در چند ماه گذشته به طور کامل در اختیار همه تولیدکنندگان مرغ‌های اجداد، مادر و گوشتی قرار گرفته و مشکلی در زمینه تامین نهاده‌ها و تولید جوجه‌های یک روزه وجود نداشته است.

وی گفت: پس از ایام عید، 124 میلیون قطعه جوجه تولید کردیم و از این تعداد، حدود 114 میلیون جوجه ریزی ثبت شده داریم و این به معنای آن نیست که 10 میلیون جوجه، گم شده است، زیرا در برخی موارد، بیشتر از ظرفیت، جوجه ریزی می‌کنند و به آن‌ها اجازه ثبت آن تعداد بیش از ظرفیت را نمی‌دهیم؛ آن‌ها به اندازه پروانه جواز خود اجازه دارند نهاده تحویل بگیرند و جوجه ریزی کنند.

وی ادامه داد: تقاضا در زمینه جوجه ریزی به شدت بالا رفته و این علامت بسیار خوبی برای آینده گوشت مرغ کشور است.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: اگر قیمت جوجه، افت کند، نگران کننده است، زیرا در این صورت ممکن است تخم مرغ یا جوجه را معدوم کنند یا گله‌های مادر را حذف کنند، اما اکنون در چنین شرایطی نیستیم.

رضایی گفت: مشکلاتی در تامین اجداد و مادر وجود داشته است، ولی با مدیریتی که در سامانه‌ها انجام شده است، مشکلی در زمینه تولید جوجه نداریم.

وی افزود: فهرست همه مرغداران گوشتی که مرغشان را پیش از عید تحویل ندادند مشخص است و همه بازارگاه آن‌ها را خواهیم بست.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در فروردین سال 1398، صد و هجده میلیون و در فروردین امسال 124 میلیون جوجه یک روزه داشتیم.

 رضایی افزود: حدود 24 هزار واحد مرغداری گوشتی در کشور داریم که از این تعداد 19 هزار واحد فعال هستند و در حالت عادی ماهیانه 6 هزار جوجه ریزی می‌کنند.


وی اضافه کرد: آمار دقیقی از میزان قاچاق جوجه‌های یک روزه وجود ندارد.

* مرغداران مجبورند جوجه‌ها را به هر قیمتی بخرند تا تولیدشان کاهش نیابد

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور نیز با حضور در این برنامه با اشاره به مشکلات تولید کنندگان مرغ گفت: مرغداران مجبورند جوجه‌ها را به هر قیمتی بخرند تا تولیدشان کاهش نیابد.

 پرویز فروغی افزود: جوجه‌ها حتی به قیمت هفت تا هشت هزار تومان به تولید کننده می‌رسد در حالی که قیمت مصوب آن، چهار هزار و 200 تومان است و قیمت 17 هزار و 100 تومان مرغ تولید کننده هم بر اساس جوجه چهار هزار و 200 تومانی تعیین شده است.

وی اضافه کرد: مرغداران، ساز و کار نظارتی ندارند و وظیفه نظارت بر عهده دستگاه‌های دیگر است.

 فروغی تاکید کرد: سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه‌های نظارتی باید با گران فروشی جوجه یک روزه و متخلفان برخورد کنند.

 فروغی دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور هم گفت: خیلی از مرغداران، جوجه‌ها را از دلال می‌گیرند و دستشان زیر ساطور دلالان است بنابراین نمی‌توانند دلالان را معرفی کنند، زیرا به جوجه‌های آن‌ها نیاز دارند.

*قیمت جوجه یک روزه باید اصلاح شود

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: قیمت جوجه یک روزه باید اصلاح شود و به حدود پنج هزار و 200 تومان برسد، در این صورت همه جوجه‌ها در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.

 محمدرضا صدیق پور افزود: دو سایت قیمت گذاری داریم که اکنون جوجه یک روزه را از پنج هزار و 800 تا 6 هزار تومان قیمت گذاری می‌کنند و بقیه افزایش قیمت مربوط به واسطه‌هاست.

وی ادامه داد: به طور متوسط قیمت جوجه یک روزه در 9 ماه پارسال حدود هزار تومان بوده است و با احتساب قیمت 6 هزار تومانی کنونی، قیمت میانگین آن در این مدت، دو هزار و 912 تومان بوده است.

صدیق پور افزود: نهاده‌های دامی و دستمزد کارگران ما گران شده است و قیمت هر مرغ مادر از 25 هزار تومان به 60 هزار تومان رسیده است.

*پایین‌ترین جوجه ریزی مادر در سال 1399

استاد دانشگاه تهران و کارشناس حوزه دام و طیور نیز در ارتباط تصویری با این برنامه با بیان اینکه در 10 سال گذشته پایین‌ترین جوجه ریزی مادر در سال 1399 اتفاق افتاده است، گفت: در سال 1390, ماهیانه 880 هزار جوجه مادر ریختیم، اما در سال 1399 ماهیانه 800 هزار قطعه جوجه ریختیم.

حسن مهربانی یگانه افزود: به همین علت امسال با کمبود مرغ و جوجه رو به رو هستیم.

وی اضافه کرد: در سال 1390، نُه میلیون و 746 هزار جوجه؛ سال 1398 برابر 11 میلیون و 863 هزار قطعه جوجه ریخته شده است و درسال 1399 نسبت به سال 1398 حدود 20 درصد جوجه کمتری ریخته شده است.

*باید نهاده‌ها را بر اساس محصول نهایی تحویل دهیم نه جوجه ریزی

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: قاچاق جوجه‌های یک روزه با توجه به شرایطی که وجود دارد و صدایی که جوجه‌ها ایجاد می‌کنند به میزانی که برخی‌ها ادعا می‌کنند، نیست.

حمیدرضا دهقانی نیا با بیان اینکه کل کشفیات قاچاق در مدت دو سال گذشته به سه میلیون قطعه جوجه نمی‌رسد، افزود: این که بخواهیم قاچاق را برای افزایش قیمت جوجه‌ها بهانه کنیم فرار رو به جلو است.

وی با اشاره به اینکه ماهانه 110 تا 125 میلیون جوجه ریزی داریم، اضافه کرد: حتی اگر میانگین جوجه ریزی یک ماهه را 100 میلیون قطعه در نظر بگیریم، این رقم در مدت دو سال، حدود دو میلیارد و 400 میلیون قطعه جوجه می‌شود.

دهقانی نیا افزود: باید نهاده‌ها را بر اساس محصول نهایی تحویل دهیم نه جوجه ریزی.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول