اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لاوروف: لندن در پی تخریب روابط روسیه و اروپا است/ موضع کی‌یف شرم‌آور است

وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی درباره مسائل مختلفی از جمله تنش‌های اخیر اوکراین، اختلافات دیپلماتیک با کشورهای غربی و همچنین شیطنت‌های انگلیس در روابط مسکو-اتحادیه اروپا صحبت کرد.

لاوروف: لندن در پی تخریب روابط روسیه و اروپا است/ موضع کی‌یف شرم‌آور است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) به تشریح مواضع مسکو درخصوص تنش‌های اخیر با کشورهای غربی و اوکراین پرداخت.

لاوروف در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» درباره تقابل نظامی با کی‌یف توضیح داد، از جنگ با اوکراین می‌توان اجتناب کرد و باید این کار انجام شود.

وی با انتقاد از گرایش «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به سمت کشورهای غربی مخصوصا آمریکا، گفت: «طبق نشانه‌های خارجی، مهمترین چیز برای او (زلنسکی) باقی‌ماندن در قدرت است و او حاضر است برای این موضوع هر بهایی را پرداخت کند که شامل مخالفت نکردن با نئو-نازی‌ها و افراطی‌هایی است که همچنان شبه‌نظامیان دونباس را تروریست می‌خوانند».

وزیر خارجه روسیه با «شرم‌آور و بی‌ارزش» خواندن موضع کی‌یف درخصوص آتش‌بس در منطقه دونباس، اظهار داشت: «با توجه به چیزی که در خط تماس [در دونباس] رخ می‌دهد و مردم در حال از دست دادن جان خود هستند، کی‌یف اما طی هفته‌های اخیر با شدت بسیار زیادی سعی در القای نیاز برای برقراری مجدد آتش‌بس داشته است. تمام حامیان غربی آن نیز شروع به شکایت از ما کرده‌اند تا برای ایجاد آتش‌بس نهایی بر دونباس اعمال نفوذ کنیم».

به نوشته ریانووستی، لاوروف درباره محتوای تماس‌های «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی هفته‌های گذشته با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان توضیح داد:‌ «او به آنها این حقیقت را یادآوری کرد که در جولای ۲۰۲۰، جدی‌ترین و مؤثرترین توافق آتش‌بس در منطقه بین گروه‌های مرتبط برقرار شد».

وی با اعلام آمادگی مسکو برای گفت‌وگو با کی‌یف جهت عادی‌سازی روابط، افزود: «اگر همکاران ما از جمله رئیس‌جمهور زلنسکی بخواهند برای عادی‌سازی روابط دوجانبه گفت‌وگو کنند، ما هم استقبال کرده و همیشه آماده گفت‌وگو هستیم».

بر اساس این گزارش، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ضمن اشاره به درخواست‌های زلنسکی و «دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین برای گفت‌وگو با مسکو درخصوص آتش‌بس در دونباس، تاکید کرد: «دوستان عزیز، این مسئله‌ای نیست که با ما گفت‌وگو کنید بلکه باید در چارچوب توافق‌های مینسک با دونتسک و لوهانسک به مباحثه بنشینید».

لاوروف در ادامه این مصاحبه با انتقاد از تلاش‌های انگلیس جهت تخریب روابط روسیه با اتحادیه اروپا، گفت: «تا جایی که به روابط بین روسیه و اروپا مربوط می‌شود، بنظرم بریتانیا نقش بسیار منفی فعالانه‌ای ایفا می‌کند. آنها اتحادیه اروپا را ترک کردند اما در این خصوص هیچ کاهشی در فعالیت‌های آنها ایجاد نشد. بالعکس، آنها تلاش می‌کنند تا نفوذ خود بر مواضع اعضای اتحادیه اروپا در رابطه با مسکو را افزایش دهند».

به نوشته ریانووستی، وی با بیان اینکه لندن از یک سو دیگران را از گفت‌وگو با روسیه بازمی‌دارد و از سوی دیگر سعی در برقراری تماس‌هایی با مسکو دارد، تصریح کرد: «دلیل نیز این است که آنها می‌خواهند انحصار خود در این تماس‌ها را حفظ کرده و خودشان را بالاتر از بقیه نشان دهند».

این مقام روسی در ادامه ادعای «ریچارد مور» رئیس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس (SIS) مبنی بر اینکه مسکو یک «قدرت رو به اضمحلال» است را استکبار ذاتی انگلیسی‌ها توصیف کرده و اظهار داشت: «شاهد هستیم که آنها چطور به خط ضد روسی دامن می‌زنند. لازم است که مراقب اظهارات اخیر رئیس ام‌آی‌۶ و رئیس سرویس اطلاعاتی آنها باشیم. زیرا چنین کشوری می‌تواند برخی تحرکات ناگهانی انجام دهد. این استکبار و اعتقاد ذاتی آنهاست که فکر می‌کنند هنوز در حال حکومت بر جهان هستند».

لاوروف در بخش دیگری از صحبت‌هایش احتمال پیوستن روسیه به «گروه ۷» را رد کرده و گفت گروه ۸ هرگز دوباره با حضور مسکو تشکیل نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، وی در این باره افزود: «ما بارها گفته‌ایم که دوباره به آنجا بازنمی‌گردیم. گروه ۸ دیگر وجود نخواهد داشت. اظهارات کشورهای عضو گروه ۷ درباره بی‌رغبتی‌شان برای دعوت از روسیه برای بازگشت، فقط برای این است که خودشان را در جهان تصمیم‌گیر نشان دهند».

طی روزهای اخیر کشورهای غربی از جمله آمریکا، لهستان، جمهوری چک، استونی، لیتوانی و لتونی، با تحریک واشنگتن، تعدادی از دیپلمات‌های روس را از کشور خود اخراج کردند.

با این حال، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه تنش‌های اخیر با روسیه را کشورهای غربی آغاز کردند، از آنها خواست که آرام باشند و تفکرات ضد روسی را کنار بگذارند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول