اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

خلبان شهید شیرودی نابعه‌ای که از ۳۶۰ خطر مرگ در عملیات پروازی نجات پیدا کرده بود

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به‌مناسبت چهلمین سالروز شهادت خلبان شهید علی‌اکبر قربان شیرودی طی بیانیه‌ای اعلام کرد؛ خلبان شهید شیرودی نابعه‌ای که از ۳۶۰ خطر مرگ در عملیات پروازی نجات پیدا کرده بود.

خلبان شهید شیرودی نابعه‌ای که از ۳۶۰ خطر مرگ در عملیات پروازی نجات پیدا کرده بود

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران به‌مناسبت چهلمین سالروز شهادت خلبان شهید علی‌اکبر قربان شیرودی بیانیه‌ای به شرح زیر منتشر کرد؛ هشتم اردیبهشت‌ماه یادآور شهادت عقاب تیزپرواز آسمان عشق و حماسه، امیر سرلشکر خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی قهرمانی از خطه تنکابن مازندران است که در دفاع مقدس از خود رشادت‌ها و دلاوری‌های بی‌بدیل نشان داد و همواره ثابت کرد یک خلبان شجاع و دلیر است.

شهید شیرودی که نامش در کتاب پرافتخار تاریخ دفاع مقدس می‌درخشد به گفته کارشناسان نظامی از جمله خلبانان صاحب سبک و نامدارترین خلبان جهان بود که با بیش از یک‌‌هزار ساعت پرواز در جنگ، نامش برای همیشه به‌‌عنوان ابرمرد حماسه، ماندگار و جاودانه شد. 

این خلبان شجاع نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت جنگ در جبهه‌های کردستان، گردنه‌های سر پل‌ذهاب، آزادسازی پاوه، ارتفاعات بازی دراز، پادگان ابوذر و... داشت و اقدامات شایسته‌اش در کنار دیگر همرزمان شهیدش باعث شد که سرلشکر شهید فلاحی رئیس سابق ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، او را ستاره غرب کشور نامید و درباره‌اش گفت: ناجی غرب و فاتح گردنه‌ها و ارتفاعات آریا، بازی دراز، میمک، دشت‌ذهاب و پادگان ابوذر بود. او غیرممکن‌ها را ممکن ساخت.

خلبان شهید شیرودی که به گفته شهید چمران "ستاره درخشان جنگ کردستان" بود شجاعانه در رویارویی با دشمن جنایت‌کار و عقب راندن بعثیون حماسه‌ها آفرید و در حمایت از اسلام، ولایت فقیه و مردم انقلابی تا پای جان ایستادگی کرد و به دل دشمن زد و صحنه نبرد را ترک نکرد.

او سرباز دلیر انقلاب و نظام بود و برای حفظ آرمان‌های امام و شهدا دل به طوفان خطر داد و قله به قله، کوه به کوه و ارتفاع به ارتفاع پرواز کرد و در مدت کوتاه حضورش در دفاع مقدس با عملیات‌های پروازی که داشت تلفات سنگینی را بر دشمن وارد کرد و توانست یکی از بالاترین پروازهای جنگ با بالگرد کبرا را در دنیا به نام خود ثبت کند.

شهید شیرودی در ماموریت‌های پروازی بارها از خطر گلوله‌های دشمن جان سالم به در برد و بالگردش بیش از ۴۰‌ بار سانحه دید اما همچنان مردانه بر روی عهد و پیمان خود با ولایت ایستاد و ثابت کرد مرد میدان است.

خلبان شهید شیرودی نابعه‌ای که از ۳۶۰ خطر مرگ در عملیات پروازی نجات پیدا کرده بود سرانجام هشتم اردیبهشت ۱۳۶۰ در منطقه بازی دراز هنگامی که عراق لشکری زرهی با ۲۵۰ تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپاره‌انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای باز پس گیری ارتفاعات بازی دراز به طرف سرپل‌ذهاب گسیل داشته بود، پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.

امروز با گذشت ۴۰ سال از شهادت این خلبان شجاع، هنوز نامش بر بلندای آسمان پرستاره ایران اسلامی می‌درخشد و این ستاره درخشان پرفروغ‌تر شده است.

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امیر سرلشکر خلبان شهید "علی‌اکبر شیرودی" اعلام می‌دارد راه مردان پرحماسه و جاودید تا ابد در دل تاریخ زنده است و زندگی روی محور نگاه مردانی می‌چرخد که امروز آرامش و آسایش کشور مرهون دلیری و شجاعت آنها است و باید قدردان این نعمت شهدا باشیم و هیچ‌گاه اجازه ندهیم خون این عزیزان پایمال شود.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول