اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

احتمال گرفته‌شدن مأموریت تشکیل کابینه از نتانیاهو

رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند رئیس این رژیم قصد دارد در صورت شکست خوردن نخست‌وزیر کنونی در تشکیل کابینه، بجای محول کردن این مأموریت به کنست، آن را به رقبای او بسپرد.

احتمال گرفته‌شدن مأموریت تشکیل کابینه از نتانیاهو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با نزدیک شدن به انتهای فرصت چهار هفته‌ای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه، رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند «رووین ریولین» رئیس این رژیم در فکر محول کردن مأموریت تشکیل کابینه به رقبای نتانیاهو است.

شبکه تلویزیونی «کان» بامداد امروز (چهارشنبه) گزارش داد ریولین در حال حرکت کردن به سمت این است که بجای سپردن وظیفه انتخاب نخست‌وزیر بعدی به پارلمان اسرائیل (کنست)، «یائیر لاپید» رئیس حزب یش‌عتید یا «نفتالی بنت» رئیس حزب یامینا را به عنوان مأمور بعدی تشکیل کابینه انتخاب کند.

بر این اساس، ریولین که شاهد ناتوانی نتانیاهو در تشکیل کابینه بعد از سه هفته است، در حال بررسی گزینه‌های مختلف از جمله محول کردن این مأموریت به نامزدی دیگر یا سپردن آن به نمایندگان کنست است.

به نوشته وبگاه «عاروتص شوع» به نقل از این گزارش، با اینکه ریولین ابتدا قصد داشت مأموریت انتخاب نخست‌وزیر را به کنست بسپرد و در صورت ناتوانی آنها دوباره انتخابات سراسری مجدد در فلسطین اشغالی برگزار شود اما بعد از مشورت با سران احزاب کنست، متقاعد شده لاپید یا بنت را انتخاب کند.

رسانه‌های صهیونیستی تحلیل می‌کنند، اگر بنت - که پیشتر عهده‌دار سمت وزارت جنگ اسرائیل بوده - مأمور تشکیل کابینه شود، باید با احزاب یش‌عتید، امید جدید، کارگر، مرتص، اسرائیل بیتُنا و لیست مشترک اعراب به توافق ائتلاف برسد تا حائز ۶۲ کرسی کنست و اکثریت تشکیل کابینه شود.

شبکه کان نیز به نقل از منابع مطلع گزارش داد، بنت در روزهای اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در ائتلاف با دیگر احزاب از جمله یش‌عتید به ریاست لاپید (که دارای بیشترین کرسی‌های کنست بعد از حزب نتانیاهو است) رسیده و احتمالا می‌توانند به توافق نخست‌وزیر چرخشی برسند.

رئیس رژیم صهیونیستی پیشتر گفته بود در جریان جلسه مشورتی با احزاب سیاسی اسرائیل، ۵۲ نماینده کنست نتانیاهو را برای نخست‌وزیری پیشنهاد داده و ۴۵ نفر نیز لاپید را معرفی کردند، اما از نظر او نتانیاهو شانس بیشتری برای تشکیل کابینه داشت و این مأموریت را به او سپرد.

پیش از آن نیز شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که لاپید و بنت درباره نخست‌وزیری چرخشی به توافق رسیده‌اند؛ به‌گونه‌ای که بنت ابتدا نخست‌وزیر خواهد بود و بعد از طی کردن نیمی از دوره کابینه، لاپید نخست‌وزیر بعدی می‌شود.

با این حال شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه گزارش داد حزب لیکود به ریاست نتانیاهو به «بنی گانتز» وزیر جنگ خود پیشنهاد داده که دوباره توافق چرخشی برای تشکیل کابینه امضا کنند اما این بار گانتز در دوره اول نخست‌وزیر باشد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول