اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

دیپلمات روس: ایده گسترش برجام به برنامه موشکی ایران، غیرواقعی و مخرب است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با غیرواقعی و مخرب توصیف کردن برخی ایده‌ها برای گسترش توافق هسته‌ای به دیگر حوزه‌ها، گفت روز پنجشنبه هیأت‌های آمریکایی و روسی برای گفت‌وگو درباره برجام دیدار می‌کنند.

دیپلمات روس: ایده گسترش برجام به برنامه موشکی ایران، غیرواقعی و مخرب است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز سه‌شنبه گفت ایده گسترش دادن توافق هسته‌ای ایران به برنامه موشکی این کشور، «غیرواقعی و مخرب» است.

اولیانوف در مصاحبه با نشریه آلمانی «اشپیگل» گفت: «مهار کردن برنامه هسته‌ای ایران، چیز متفاوتی از مسئله امنیت منطقه و تولید موشک است. در پایان دو دور از مذاکرات [در وین برای احیای برجام]، به این برداشت رسیدم که برای همه مشارکت‌کنندگان مشخص شده که فقط با احیای توافق اصلی می‌توانیم به اهداف خود برسیم. بدون هرگونه شرط یا بند جدید».

بر این اساس، وی بهترین امری که ممکن است رخ دهد را تکمیل مذاکرات وین تا تاریخ ۲۱ می توصیف کرده و توضیح داد: «البته هیچکسی نمی‌تواند با دقت پیش‌بینی کند. در تاریخ ۲۲ می، دوره توافق موفقت بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی به پایان می‌رسد، که سطح دسترسی و راستی‌آزمایی قابل قبولی به آژانس اتمی می‌داد».

به نوشته خبرگزاری «تاس» به نقل از این مصاحبه، نماینده روسیه ادامه داد: «بعلاوه، در ماه ژوئن یک رئیس‌جمهور جدید در ایران انتخاب می‌شود. هیچ دلیل و منطق جایگزینی برای تکمیل موفقیت آمیز مذاکرات وجود ندارد. در هر حال، ما شاهد روند مثبتی است که نشان می‌دهد در مسیر درست حرکت می‌کنیم».

اولیانوف با «تقریبا غیرممکن» دانستن هرگونه تماس مستقیم بین نمایندگان ایران و آمریکا در این مرحله از مذاکرات وین، اظهار داشت: «البته تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات بدون این مسئله نیز ممکن است. بعد از احیای برجام و به محض اینکه آمریکا دوباره عضوی از آن شود، دو طرف به‌صورت خودکار گفت‌وگوهای مستقیم با هم را شروع می‌کنند؛ زیرا باید در نشست‌های معمول کشورهای امضاکننده توافق شرکت کنند».

وی سپس خرابکاری‌های اخیر علیه ایران از جمله در تأسیسات غنی‌سازی نطنز را «بسیار مخرب» دانسته و ضمن اظهار تأسف از موضع رژیم صهیونیستی در خصوص توافق هسته‌ای، تاکید کرد: «در جریان اولین دیدار در وین بعد از حادثه نطنز، مباحثات تندی بین ایران و کشورهای اروپایی انجام شد».

اولیانوف همچنین خبر داد که نمایندگان روسیه و آمریکا روز پنجشنبه برای گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای ایران دیدار می‌کنند.

نشست کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین)‌ و نماینده اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار شد.

با این حال «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه مذاکرات وین سازنده بود، اما مدعی شد که این مذاکرات تعیین کننده نبود و منتظر ادامه آن هستند.  (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول