اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نگرانی محافل امنیتی رژیم صهیونیستی از پیامدهای لغو انتخابات فلسطین

منابع صهیونیستی گزارش دادند که محافل امنیتی این رژیم نگران هستند که با لغو انتخابات فلسطین، اوضاع امنیتی در قدس اشغالی بر هم بریزد و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) قدرت خود را در این بازه تقویت کند.

نگرانی محافل امنیتی رژیم صهیونیستی از پیامدهای لغو انتخابات فلسطین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارانوت»، امروز (چهارشنبه)، گزارش داد که محافل صهیونیستی نگران هستند که با لغو انتخابات فلسطین، اوضاع قدس اشغالی نیز بر هم بریزد.

وبگاه خبری «عربی۲۱»، به نقل از روزنامه یدیعوت آحارانوت در این خصوص نوشت:‌ «اسرائیل خود را برای اقدام محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در لغو انتخابات فلسطین و همچنین امکان تنش امنیتی که صدر آن حماس قرار دارد، آماده می‌کند».

این روزنامه صهیونیستی می‌افزاید: «عباس تعویق انتخابات را اعلام خواهد کرد آن هم به این امید که این گام او بعدها باعث لغو آن شود و تصمیم خود را با این ادعا که اسرائیل اجازه برگزاری انتخابات را در قدس نمی‌دهد، توجیه خواهد کرد؛ اما این تعویق عملا از این فهم ناشی خواهد شد که او در تصمیم خود مبنی بر حرکت سوی انتخابات پارلمانی اشتباه کرده است چراکه حماس قدرت خودش را تقویت می‌کند و [نوعی] جدایی ایجاد خواهد شد».

منابع حماس در همین زمینه به تازگی خبر دادند که سران جنبش فتح طی هفته گذشته سعی کرده‌اند به بهانه ممانعت رژیم صهیونیستی از برگزاری انتخابات در قدس، حماس را به تعویق برگزاری انتخابات فلسطین قانع کنند؛ اما حماس خواستار اتخاذ یک سازوکار برای برگزاری انتخابات در قدس اشغالی و ایستادن در برابر رژیم صهیونیستی است (جزئیات بیشتر).

یدیعوت آحارانوت می‌گوید که حماس «قدرت شگفت‌انگیزی» تا این لحظه برای خود جمع کرده است و انتظار می‌رود در پارلمان برای خود یک جای پا ایجاد کند زیرا اعلام تعویق انتخابات فرصتی خواهد بود تا این جنبش برای اثرگذاری عملی به نفع موضوع انتخابات درگیری ایجاد کند».

این روزنامه عبری‌زبان به در ادامه خبر داد که در محافل مقامات بلندپایه امنیتی رژیم صهیونیستی این باور وجود دارد که حماس و فتح هر دو به یک اندازه بر قدس متمرکز خواهد شد نه برکرانه باختری و از طرفی، انتظار می‌رود که حماس، محمود عباس را به چالش بکشاند و نشان دهد که او تسلیم فشارهای آمریکایی-اسرائیلی شده است و گزینه تعویق انتخابات را برگزیده است.

در این گزارش با اشاره به اینکه تلاش‌های حماس در گام اول اشتیاق مردان مسجد الاقصی در قدس را برانگیخه خواهد کرد، این پرسش مطرح شده است:‌ «آیا افکار در قدس برانگیخه خواهد شد؟ در ارتباط با این موضوع، در دستگاه امنیتی اسرائیل اختلاف نظر وجود دارد؛ اما عمده نظرات این است که حوادثی در سطح محلی ایجاد خواهد شد نه بیشتر؛ اما با وجود این برآورد، نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که این حادثه محلی از کنترل خارج شود و آتش را در منطقه شعله‌ور کند».

آحارانوت با اشاره به این احتمال که حماس شاید از اجازه موشک‌پراکنی به سمت شهرک‌های صهیونیستی را بدهد، ادامه می‌دهد: «همچنان در فرماندهی ارتش و اطلاعات اسرائیل اجماعی وجود دارد که می‌گوید یحیی السنوار فرمانده حماس در نوار غزه به تنش یا یک مرحله درگیری با اسرائیل اهتمامی ندارد و می‌خواهد رو حل و فصل را در پیش بگیرد».

عربی ۲۱ به نقل از یدیعوت آحارانوت همچنین می‌نویسد: «برخی محافل امنیتی رده‌بالا بر این باورند که بهتر بود ارتش اسرائیل در قبال ۳۶ موشکی که هفته گذشته و در یک شب به سمت [شهرک‌‌های] اطراف غزه شلیک شد، با قدرت بیشتری اقدام کند».

یدیعوت آحارانوت اشاره می‌کند که این محافل خواهان حمله به حماس و ضربه زدن به قدرت روزافزون این جنبش در آستانه انتخابات بودند و می‌افزاید که برخی از مقامات بلندپایه ارتش و سازمان استخبارات این رژیم در گفت‌و‌گوهای پشت درهای بسته «از رفتار پلیس در قدس در جریان درگیری‌های اخیر ابراز ناامیدی کرده بودند چراکه آمادگی کافی در کار نبود و تعامل با حوادث اولیه افکار را برانگیخت».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول