اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

کشاورزان مالک بیش از 70 هکتار زمین می توانند کشت وصنعت تاسیس کنند

مدیر کل دفتر نظام‌های بهره برداری گفت: متقاضیانی که دارای آب وحد اقل ۷۰ هکتار اراضی کشاورزی بوده می توانند جهت طی مراحل اخذ مجوز تأسیس کشت و صنعت به مدیریتهای تعاون روستایی استان خود مراجعه نمایند.

کشاورزان مالک بیش از 70 هکتار زمین می توانند کشت وصنعت تاسیس کنند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان مرکزی تعاون روستایی، حمید زارع قنات نوی مدیر کل دفتر نظام‌های بهره برداری گفت: یکی از روش‌های نوین کشاورزی ، توسعه کشت و صنعت است. مفهوم کشت و صنعت یعنی ادغام کشاورزی با صنایع وابسته که با این ترتیب ارزش افزوده مواد خام کشاورزی از طریق تبدیل، بسته بندی، عمل‌آوری، نگهداری و عرضه مستقیم به بازار ، موجبات درآمد بیشتر برای بهره برداران به عنوان تولید کننده و صرفه بیشتر برای مصرف کننده می باشد.

بنا به اظهارات مدیر کل دفتر نظام‌های بهره برداری، تشکیل واحدهای کشاورزی بزرگ با عنوان کشت و صنعت با تصویب " قانون تأسیس شرکت‌های بهره برداری در اراضی زیر سدها " در سال ۱۳۴۷ توسط مجلسین رسمیت یافت و در همان زمان در منطقه دزفول " اراضی آبخور سد دز " به اجرا گذارده شد. در نتیجه اجرای این قانون شاهد تشکیل ۱۶شرکت کشت و صنعت بزرگ مقیاس و معروف نظیر شرکت های کشت و صنعت نیشکرکارون، جیرفت، مغان، پارس ، کشاورزی و دامپروری سفیدرود، شهید رجایی و شهید بهشتی که به صورت دولتی اداره می شدند بودیم . در گذر زمان و با تصویب و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی موضوع واگذار شدن آنها به بخش خصوصی مطرح و برخی از آنها واگذار شدند .

حمید زارع قنات نوی اظهار داشت:  با توجه به کوچک شدن اراضی کشاورزی و محدود شدن منابع آب در سطح کشور و همچنین ضرورت پرداختن به تشکیل زنجیره های تولید در سطح شرکتها ، از سال ۹۴، تشکیل شرکتهای کشت و صنعت خصوصی کوچک مقیاس به عنوان یکی از الگوهای نظام بهره برداری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و سازمان تعاون روستایی، موظف به تشکیل شرکت های کشت و صنعت خصوصی گردید. و از سال ۹۴ تاکنون ۶ شرکت کشت و صنعت کوچک مقیاس و مطابق با شاخص های یک الگوی نظام بهره برداری با سطحی معادل ۳۶۵۸ هکتار به ثبت رسیده که در مجموع موجب ایجاد اشتغال برای بالغ بر ۱۵۰۰ نفر شده است .

 وی ادامه داد: در این شرکتها انواع محصولات زراعی، باغی ،دام و محصولات گلخانه ای تولید شده و در همان مجموعه فراوری و بسته بندی می شوند. 

زارع قنات نوی افزود: بر اساس فرایند تعریف شده ، متقاضیانی که دارای آب وحد اقل ۷۰ هکتار اراضی کشاورزی بوده و متقاضی تشکیل شرکت کشت و صنعت هستند می توانند جهت طی مراحل اخذ مجوز تأسیس کشت و صنعت به مدیریتهای تعاون روستایی استان خود مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول