اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

استقبال علمای اهل سنت از تولید نرم افزار تفسیر طبری

مدیر گروه علمی قرآن، اخلاق و دعای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: با توجه به اینکه نرم افزار تفسیر طبری به دور از تعصب تولید شده و در آن از منابع اهل سنت نیز استفاده شده است بیش از پیش مورد استقبال علمای اهل سنت قرار گرفته است.

استقبال علمای اهل سنت از تولید نرم افزار تفسیر طبری

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام عزت مرتضایی در نشست خبری که در حاشیه رونمایی از دو نرم افزار «دانشنامه تفسیر طبری» و «دانشنامه تفسیر صافی» که در مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری نور برگزار شد، اظهار کرد: این مرکز از سال ۷۵ تا کنون توانسته است ۲۰ اثر نرم افزاری در عرصه قرآن به تولید برساند.

وی با بیان اینکه «دانشنامه تفسیر طبری» و «دانشنامه تفسیر صافی» نوزدهمین و بیستمین اثری است که در ارتباط با قرآن به تولید رسیده است، تصریح کرد: ۲۰ روش مختلف در تفاسیر قرآن وجود دارد که مهمترین آنها تفسیر روایی و تفسیر مأثور است.

مدیر گروه علمی قرآن، اخلاق و دعای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تفسیر روایی در میان مفسران شیعه و تفسیر مأثور در میان علمای اهل سنت جریان دارد، گفت: مبنای تفسیر روایی، کلام معصوم و مبنای تفسیر مأثور اعم از معصوم و غیر معصوم است که سخنان صحابه را نیز شامل می شود.

وی با بیان اینکه از دیدگاه شیعه در سخن صحابه، امکان اشتباه وجود دارد اما در تفسیر معصوم، غلط و اشتباه وجود ندارد، گفت: نرم افزارهای نورالانوار ۲ و نورالانوار ۳، کتب و احادیث تفسیری شیعه را پوشش داده است؛ اما تفسیر صافی و تفسیر طبری به صورت ویژه در دستور کار این مرکز پژوهشی قرار گرفته است.

مرتضایی درباره خصوصیات دانشنامه تفسیر صافی بیان کرد: این تفسیر یک تفسیر روایی کامل است که توسط ملا محسن فیض کاشانی به نگارش در آمده است و همچنین ایشان محدث، فقیه، حکیم، شاعر و علامه بوده است.

وی اضافه کرد:تفسیر صافی تفسیر روایی مسندی است و می طلبید که کار گسترده تری روی آن انجام شود. محتوای این تفسیر در نرم افزار، بصورت دانشواره و درختواره ارائه شده است.

مدیر گروه علمی قرآن، اخلاق و دعای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی درباره ویژگی های دانشنامه تفسیر طبری خاطرنشان کرد: تفسیر طبری یا جامع البیان عن تاویل القرآن، تفسیری از قرآن نوشته محمد بن جریر طبری از علمای اهل سنت متوفای ۳۱۰ است. که این تفسیر قوی ترین تفسیر مأثور اهل سنت است. همچنین تفسیر طبری را ام التفاسیر می نامند. به همین دلیل برای تهیه نرم افزار تفسیر طبری روی بهترین نسخه کار کرده و ۷۲ هزار نسخه فیش تهیه کردیم.

مدیر گروه علمی قرآن، اخلاق و دعای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در پایان درباره استقبال علمای اهل سنت از نرم افزار تفسیر طبری اظهار داشت: علمای اهل سنت از تولید تفسیر طبری  به دلیل اینکه کار خارق العاده و بزرگی است و  در تولید این اثر، بدون تعصب از منابع اهل سنت در آن بهره برده شده است بیش از پیش استقبال قرار گرفته است.

انتهای پیام/۷۸۰۰۵

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول