اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

وزارت کشاورزی باید برای کشت محصولات برنامه‌ریزی کند

استاد حوزه و‌ دانشگاه گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید برای محصولات کشاورزی برنامه داشته باشند و این‌گونه نباشد که یک سال پیاز و یک سال هندوانه فاسد شود و سال دیگر همین پیاز و هندوانه کمیاب و گران شود.

وزارت کشاورزی باید برای کشت محصولات برنامه‌ریزی کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم،حجت‌الاسلام ‌والمسلمین ناصر رفیعی طی سخنانی در روز میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام در حرم بانوی کرامت اظهار کرد: یکی از ابعاد مهم زندگی امام حسن(ع) فقرزدایی و رسیدگی به امور مستمندان و فقرا بود که امر بسیار مهمی است.

وی افزود: بسیاری از خانواده‌ها دچار بحران مالی هستند و بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل‌شده‌اند و حتی هتل‌ها و مسافرخانه‌ها با تعطیلی روبرو هستند و با آسیب‌های جدی مواجه شده‌اند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در کشور ایران آسیب‌ها به خاطر تحریم و گرانی و… مضاعف است و اجناس گران شده و کاسبی‌ها نیز تعطیل‌شده است.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: احسان و نیکی جزو سیره همه اهل‌بیت(ع) بوده است اما امام حسن(ع) به کریم بودن شهرت دارند.

رفیعی یادآور شد: دین اسلام بر فقرزدایی و تأمین زندگی دنیوی تأکید دارد و از طرفی با تکدی گری و بیکار تربیت کردن افراد و دست‌درازی مقابل دیگران مخالف است و برای فقرزدایی در دین توصیه‌هایی شده است.

وی افزود: تشویق به کار در راستای فقرزدایی از اولین توصیه‌های دین اسلام است، انسان نباید کار را عار بداند و انبیاء هم شغل چوپانی داشتند، کارکردن عقل و خرد انسان را افزایش می‌دهد در حالی‌که بی‌کاری مایه کسالت است.

رفیعی در ادامه گفت: فقر پوشی در دین اسلام توصیه‌شده است و باید انسان قناعت‌ پیشه کند و برای هر چیزی اظهار فقر نکند چرا اظهار فقر در حقیقت نشانه از بین رفتن عزت‌نفس انسان است.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: برنامه‌ریزی در امور اقتصادی و معیشتی سومین توصیه دین اسلام در راستای فقرزدایی در زندگی است چراکه فقر و غنا همواره در تاریخ بوده است و نباید چشم و هم‌چشمی رواج پیدا کند و مشکل اینجاست که همه انسان‌ها می‌خواهند همه‌چیزشان مثل همدیگر باشد.

وی تأکید کرد: بر اساس روایت، بی‌برنامگی در امورات اقتصادی و معیشتی بدتر از فقر است و خانمان‌سوز است و عده‌ای با سوء تدبیر در هزینه‌ها باعث فقر و بدبختی خود می‌شوند.

عضو هیأت‌علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: اعتدال در مصرف و اجتناب از اسراف یکی از موانع بزرگ فقر است چراکه با اسراف و خروج از مسیر اعتدال تمام اموال انسان به هدر خواهد رفت.

رفیعی افزود: منابع مالی اهل‌بیت(ع) و فقرزدایی در سیره خاندان عصمت و طهارت و همچنین شیوه انفاق اهل‌بیت(ع) در زندگی به‌درستی در کتب تبیین شده است که دارای الگو بخشی در جامعه اسلامی است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید برای محصولات کشاورزی برنامه داشته باشند و این‌گونه نباشد یک سال پیاز و یک سال هندوانه فاسد شود و سال دیگر همین پیاز و هندوانه کمیاب و گران شود.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: منابع مالی امام حسن(ع)، مزارع، باغات، موقوفات پدر گرامی‌شان، هدایای مردم و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت و وجوهات شرعیِ بود که امام حسن(ع) از همین منابع مالی انفاق می‌کردند.

وی در پایان گفت: مواسات، مساوات و ایثار سه عمل بسیار مهمی هستند که با هم فرق می‌کند چراکه مواسات یعنی بخشش بخشی از اموال به دیگران، مساوات یعنی تقسیم‌بندی مساوی بین خود و دیگران و ایثار یعنی اعطای تمام آن چیزی که خود احتیاج داریم که امام حسن(ع) مواسات را به‌صورت دائمی و دو بار در زندگی مساوات و در زمان‌های مختلفی نیز ایثار می‌نمودند و باید این نوع کمک کردن‌ها در جامعه فرهنگ‌سازی شود.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول