اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

خلق یک تکنولوژی جدید با استفاده از فناوری نانو برای نخستین بار در ایران/ پتانسیل صادرات به کشورهای اروپایی

فردا پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهری ساری به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور و به صورت حضوری با حضور وزیر نیرو افتتاح می‌شود که در آن برای نخستین بار یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی از فناوری نانو برای تصفیه خانه فاضلاب شهری بهره گرفته است.

خلق یک تکنولوژی جدید با استفاده از فناوری نانو برای نخستین بار در ایران/  پتانسیل صادرات به کشورهای اروپایی

سید مجتبی مداح، مدیر پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهری ساری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس درباره جزئیات این  پروژه عظیم گفت: فردا پنج شنبه یک پروژه با مضمون تصفیه خانه فاضلاب شهری ساری به صورت ویدئو کنفرانس با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور و به صورت حضوری با حضور رضا اردکانیان، وزیر نیرو و معاونانش افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه تصفیه خانه آب فاضلاب شهر ساری که از سال ۹۲ آغاز به کار کرد به دلیل لزوم تهیه تجهیزات خارجی با توجه به اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران فشردگی زیادی حاصل شد و درنهایت عمده تجهیزات به کمک فناوری‌ها و تجهیزات کاملا ایرانی مهیا و پروژه به سرانجام رسید.

مداح با بیان اینکه ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب شهری ساری، تصفیه ۵۰ هزار متر مکعب در شبانه روز است افزود: یک شرکت ایرانی که پیمانکار این پروژه است طراحی، تامین کالا و اجرای کارهای ساختمانی و راه‌اندازی و بهره‌برداری صفر تا صد این پروژه را با بهره‌گیری از مهندسان داخلی و تجهیزات  تماما داخلی با کیفیت بسیار بالا به سرانجام رسانده است.

* خلق یک تکنولوژی جدید با استفاده از فناوری نانو برای نخستین بار در ایران

مدیر پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهری ساری اظهار داشت: در گذشته دولت زمین‌هایی را برای تصفیه خانه فاضلاب شهری درنظر می‌گرفت که از شهر دور باشند و علت این ماجرا هم این است که فرآیند تصفیه فاضلاب و خود فاضلاب فرآیندی است که بوی نامطبوع متساعد می‌کند و برای ساکنان اطراف آزاردهنده است؛ با توجه به اینکه در حال حاضر زمین‌های اطراف دیگر به نوعی به شهرها اضافه شده و با سکنه‌ها مملو شده‌اند، فرآیند فاضلاب برای ساکنان ایجاد آسیب می‌کند و همه اینها درنهایت یافتن راه‌حل برای مسئله از بین بردن بوی نامطبوع را الزامی می‌کند؛ با توجه به اینکه تجهیزات حذف بوی نامطبوع تجهیزات بسیار گران قیمتی هستند که در اختیار چند شرکت محدود اروپایی و آمریکایی هستند، برای نخستین بار در ایران با استفاده از فناوری نانو، تکنولوژی خلق شد که منجر به این شد تا سیستم بوگیر این تصفیه خانه براساس فناوری نانو طراحی، ساخته و نصب شود که فردا این بخش هم که شرح وظیفه‌اش ساماندهی به بوی نامطبوع فاضلاب است، همزمان با تصفیه خانه فاضلاب شهری ساری افتتاح می‌شود.

مداح ادامه داد: بهره‌گیری از فناوری نانو برای از بین بردن بوی نامطبوع فاضلاب منجر به ادامه جریان زندگی در منطقه شده است.

مدیر پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهر ساری تأکید کرد: این نخستین بار است که یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی از فناوری نانو برای تصفیه خانه فاضلاب شهری با این ابعاد تکنولوژی خلق کرده و وارد لیست معدود شرکت‌هایی شده که در دنیا برای این عملیات صاحب فناوری هستند که از قضا از موفق‌ترین این فناوری‌ها استفاده از نانوتکنولوژی است که با ساخت فیلترهای خاص آلاینده‌هایی که اطراف تصفیه خانه فضلاب است را حذف می‌کند.

مداح افزود: هزینه‌ سیستم‌های حذف بو که تماما توسط شرکت‌های خارجی صورت می‌گرفته بالغ بر ۱۵ تا ۲۰درصد هزینه‌های ساخت تصفیه خانه فاضلاب را شامل می‌شده که ایران با دستیابی به این فناوری، بخش زیادی از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد؛ به عنوان مثال تصفیه خانه فاضلاب شهر ساری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه برداشته که ۲۰ درصد آن توسط فناوری نانو کاهش یافته و دست کم در هر پروژه بالغ بر چند ده میلیارد تومان به کاهش خروج ارز از کشور کمک می‌کند.

مدیر پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهر ساری در پایان گفت: فناوری ایرانی در دو بعد مهم قیمت و کیفیت با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کند و پتانسیل صادرات آن به کشورهای اطراف و حتی اروپایی وجود دارد؛ ضمن اینکه قیمت محصول ایرانی حدااقل ۵۰ درصد کمتر از نمونه خارجی آن است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول