اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

ایزدی: باید برای مذاکرات تاریخ مشخص کنیم تا فرسایشی نشود/ تجربه برجام نباید تکرار شود

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: بحث فرسایشی نشدن مذاکرات باید پیگیری شود و باید به طرف مقابل بگوئیم اگر تا فلان تاریخ به توافق نرسیم دیگر ادامه نخواهیم داد.

ایزدی: باید برای مذاکرات تاریخ مشخص کنیم تا فرسایشی نشود/ تجربه برجام نباید تکرار شود

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا در نشست انجمن علمی انقلاب اسلامی که با موضوع " تحولات آمریکا و تاثیر آن بر انتخابات ایران " برگزار شد، گفت: آمریکایی ها به دنبال این هستند که در بحث موشکی و مباحث دیگر کشور ما هم ورود کنند و به دنبال این هستند با فرسایشی کردن مذاکرات دیپلمات های ما را وادار به پذیرش خواسته هایشان کنند. 

ایزدی تصریح کرد: بار آخری که ظریف به نیویورک سفر کرد خبرنگاری از او پرسید آیا شما در بحث موشکی هم حاضر به مذاکره هستید؟ آقای ظریف باید قاطعانه می گفت نه، چون شما ما را تهدید می کنید و ما نیاز داریم با موشک هایمان از خود دفاع کنیم. 

وی تصریح کرد: آمریکایی ها به دنبال این هستند از ایران امتیاز بیشتری بگیرند؛ از طرفی می دانند باید امتیاز هم بدهند؛ اینجاست که می گویند ما امتیازات را بعد مذاکرات می دهیم و این است که مذاکرات فرسایشی و طولانی بودن آن برای آمریکا مفید است. 

این استاد دانشگاه گفت: با توجه به نگاهی که آمریکایی ها به مسائل داخلی ما دارند به دنبال این هستند در انتخابات ما تاثیرگذار باشند برای همین بدشان نمی آید یک امتیاز اندکی به ما به بهانه مذاکرات بدهند تا بتوانند تاثیری در انتخابات ایران داشته باشند. که البته بعدش هم چندین برابر آن را خسارت می زنند. 

ایزدی تاکید کرد: آمریکایی ها معتقدند ادامه سبکی که ترامپ داشت، جمهوری اسلامی ایران را قوی تر می کند. قبل از آمدن بایدن همه در کشور به این نتیجه رسیده بودند آمریکایی ها به تعهدات خود پایبند نیستند، ولی الان دارند دوباره این دوقطبی را ایجاد می کنند که با آمدن بایدن اوضاع تفاوت کرده است. 

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: دولت فعلی آمریکا رسما اعلام کرده سیاست فشار حداکثری جواب نداده و این یک نکته مثبت برای ماست‌. در منطقه هم اتفاقاتی که رخ داده و می دهد به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهار داشت: آمریکایی ها ادعا می‌کردند اقتصاد ایران فرو می ریزد ولی امروز مشخص شده علیرغم همه مشکلاتی که هست که بخشی از آن هم از ناکارآمدی مسئولان است؛ به خواسته شان نرسیدند. 

ایزدی گفت: نکته مثبت دیگری که وجود دارد، نگاهی بود که در ابتدا به برجام وجود داشت که این نگاه امروز تغییر کرده و توهماتی که نسبت به برجام وجود داشت امروز اصلاح شده است. این مسائل نشان می دهد ما امروز نسبت به گذشته اوضاع بهتری داریم. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم سرعت گرفتن برنامه های هسته‌ای گفت: اقدامی که اخیرا برای غنی سازی ۶۰ درصدی صورت گرفت؛ اقدام خوبی بود. ما امروز متوجه شدیم هر چقدر توانمندی ما بالاتر باشد در مقابل طرف مقابل دست پرتری داریم و راحت تر می توانیم خواسته خود را پیگیری کنیم. 

وی افزود: مجلس قانون خوبی را برای لغو تحریم‌ها تصویب کرد و اینکه می بینیم طرف مقابل مقداری کوتاه آمده برای همین قانون بوده است؛ البته در یک دوره با خواسته دولت سه ماه این زمان تمدید شد که دیگر نباید مجددا زمان اجرای قانون تمدید شود. 

ایزدی تاکید کرد: بحث فرسایشی شدن مذاکرات باید تبیین شود و بگوئیم اگر تا فلان تاریخ به توافق نرسیم دیگر ادامه نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه خطوط قرمزی هم که رهبری برای مذاکرات فعلی مشخص کردند نباید نادیده گرفته شود؛ گفت: تجربه برجام نباید مجددا تکرار شود. حرف رهبری این است تحریم ها لغو شود و راستی آزمایی صورت گیرد؛ آن وقت ما هم به تعهدات خود عمل می کنیم.

ایزدی اظهار داشت: البته آمریکایی ها تا الان این را نپذیرفتند و به جای لغو حرف از تعلیق تحریم ها می زنند؛ آن هم نه برای همه تحریم ها. آمریکا اگر می گوید می خواهیم به تعهدات خود برگردیم منظورشان همین هاست؛ یعنی تعلیق تحریم نه لغو؛ آن هم تحریم هایی که خودشان دلشلن می‌خواهد نه همه تحریم‌ها. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول