اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مقام ارشد حزب وطن ترکیه: بایدن نمی‌تواند اتحاد ترکیه با ایران و روسیه را تهدید کند

به دنبال تظاهرات مقابل مقر ناتو در شهر ازمیر ، یکی از مقام‌های ارشد این حزب با دفاع از روابط آنکارا با تهران گفت، پایگاه‌های اینجیرلیک و ایستگاه راداری کوره‌جیک باید بلافاصله تحت کنترل کامل ارتش ترکیه قرار گیرند.

مقام ارشد حزب وطن ترکیه: بایدن نمی‌تواند اتحاد ترکیه با ایران و روسیه را تهدید کند

به گزارش گروه بین‌ا‌لملل خبرگزاری فارس، هواداران یکی از احزاب مهم ترکیه در شهر «ازمیر» چهارشنبه مقابل مقر ناتو در این شهر تظاهرات کردند و خواستار تقویت همکاری آنکارا با ایران و برخی کشورهای دیگر شدند.

 به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» حزب چپ گرای ملی گرای ترکیه «وطن»  که سازمان دهنده این تجمع بود، اعلام کرد که معترضان  مقابل مقر ناتو در ازمیر تجمع کردند تا علیه تصمیم «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن واقعیت نسل کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی تجمع کنند.

یکی از اعضای این حزب در ازمیر در این رابطه گفت: «پایگاه‌های اینجیرلیک و ایستگاه راداری کوره‌جیک باید بلافاصله تحت کنترل کامل نیروهای مسلح ترکیه قرار گیرند و نیروهای آمریکایی باید ظرف پانزده روز به کشور خود باز گردند. باید ارتباطات دیپلماتیک با روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان برای به رسمیت شناختن کریمه و آبخازیا به عنوان بخش‌هایی از خاک روسیه آغاز شود».

این مقام ارشد حزب وطن خاطرنشان کرد که بایدن نمی‌تواند ترکیه متحد با روسیه ،جمهوری آذربایجان ، ایران، عراق، سوریه و لیبی را تهدید کند.

معترضان همچنین از مقام‌های ترکیه خواستند تا فوراً همکاری نظامی با سوریه را برای پایان بخشیدن به  فعالیت حزب کارگران کردستان مورد حمایت آمریکا آغاز کنند.

جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا  شنبه نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را برسمیت شناخت. بایدن در بیانیه خود گفت: «هر سال در این روز،‌ ما کسانی که در نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند را یادآوری می‌کنیم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از چنین رویدادی تاکید کنیم.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه بیانیه خود نوشت که در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵، یک میلیون و پانصد هزار ارمنی توسط امپراطوری عثمانی قتل عام شدند.

برخی کشورها در سال‌های گذشته، ادعا کرده‌اند که امپراطوری عثمانی در جنگ اول جهانی مرتکب کشتار ارامنه شده و از آن بعنوان نسل‌کشی یاد کرده‌اند. این در حالی است که ترکیه قویا هرگونه ادعای نسل‌کشی ارامنه را رد کرده و برسمیت شناختن این موضوع را خصمانه دانسته است.

ترکیه که یکی از متحدان اصلی آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شمار می‌آید، بارها به واشنگتن درباره برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه هشدار داده و اعلام کرده که این حادثه بخشی از درگیری‌ها در جریان جنگ جهانی اول بوده است.

پارلمان ترکیه روز سه‌شنبه اقدام رئیس جمهور آمریکا در به‌رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ را محکوم کرد.

در بیانیه مشترک که توسط احزاب سیاسی پارلمان ترکیه صادر شده، آمده است: «به عنوان مجمع ملی ترکیه، ما با تاسف و قویا اظهارات رئیس جمهور آمریکا در بیانیه تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۲۱ درباره حوادث ۱۹۱۵ را محکوم می‌کنیم.»

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول