اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

رستم قاسمی: فشار تحریمی آمریکا نمی‌تواند ایران را به مذاکرات غیربرجامی برساند

وزیر نفت پیشین ایران در گفت‌وگو با شبکه المیادین، با بیان اینکه برای اقتصاد ایران برنامه دارد، تأکید کرد که آمریکا به این نتیجه رسیده که فشار تحریم‌ها ایران را به زانو در نخواهد آورد.

رستم قاسمی: فشار تحریمی آمریکا نمی‌تواند ایران را به مذاکرات غیربرجامی برساند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رستم قاسمی» وزیر نفت پیشین ایران در مصاحبه‌ با شبکه خبری المیادین لبنان در خصوص مسائل مختلفی از نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری ایران و تحریم‌های آمریکا صحبت کرد.

قاسمی با اشاره به اعلام نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری گفت، با توجه به تجربه‌ای که در «طی سالیان، در حوزه عمران، سازندگی و حضور در مجموعه‌های اقتصادی کشور از یک طرف و عهده‌داری وزارت نفت در دوره سخت تحریم‌های سازمان ملل و اروپا و آمریکا» داشته، قصد دارد که «اقتصاد ایران را از این گلوگاه و ایستگاه» عبور دهد و برای این هدف «هم کارنامه‌ای از عملکرد دارم، هم برنامه‌ای برای اقتصادی آینده ایران».

قاسمی با بیان اینکه ایران همیشه «در منطقه به دنبال صلح و دوستی و روابط» است، گفت، «می‌توانیم روابط تجاری، اقتصادی و در عین حال دیپلماسی داشته باشیم. اساسا سیاست جمهوری اسلامی این هست و من هم به دلیل تجربه‌ای که مخصوصا در موضع ریاست اوپک داشتم با کشورهای مختلف دنیا مذکره کردم، با سران کشورهای مذاکره کردم و ثمربخش بوده، می‌توانم این ادعا را داشته باشم که می‌توانیم در دنیا روابط دیپلماسی خوبی را برقرار کنیم».

وزیر نفت پیشین ایران با اشاره به مذاکرات میان ایران و چند کشور غربی گفت، «به توافق برجام انتقاداتی داریم ولی به هر حال این قراردادی هست که... امضا شده و طرفین متعهد به انجام آن بودند و ایران هم به تمام تعهدات خودش در برجام عمل کرد و هیچ گونه تخطی از برجام برابر گزارشات آژانس وجود ندارد... آمریکایی‌ها بودند که برجام را بدون هیچ دلیلی پاره کردند. من امروز در مورد بحث مذاکرات وین این نگاه را داشتم که کسی که از برجام خارج شده از یک قرارداد بین‌المللی خارج شده که باید بدون شرط به قرارداد بین‌المللی برگردد و مذاکرات جدیدی همانطور که همه مسئولان دولت ما اعلام کردند مذاکره‌ای وجود ندارد، مذاکره بازگشت آمریکا به برجام است».

قاسمی در بخش دیگری از سخنانش گفت، «فکر می‌کنم آمریکایی‌ها امروز به این نتیجه رسیده‌اند که فشار تحریم‌ها ایران را در واقع به زانو در نخواهد آورد و به خاطر این فشار تحریم‌ها ایران را به مذاکرات غیربرجامی نخواهد رساند. این موضع همه مردم ایران و در واقع موضع همه مسئولان کشور است. این که در حوزه نظامی ایران چه اقدامی خواهد کرد، من به دلیل مسئولیتم در حوزه اقتصادی طبیعتا براساس تقسیم کاری که در سپاه و نیروهای مسلح وجود دارد من جزء افرادی هستم که در حوزه اقتصادی فعالیت دارم و اساسا این موضوع را باید مسئولان نظامی کشور و مقامات و سیاست‌های کلی نظام تصمیم بگیرند و من هیچ اظهار نظر در این خصوص ندارم».

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران در منطقه با همسایگان، تأکید کرد که ایران با کشورهای همسایه بخصوص با کشورهای عربی روابط خوبی طی سالها داشته و در خصوص عربستان نیز مسئولان جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که با عربستان هم که کشور بزرگ اسلامی است و میزبان کعبه، مکه و مدینه هست، خواستار روابط هستند. «بنابراین حتماً ما  تمایل به ارتباط با عربستان هستیم و امیدوارم با صحبت‌هایی که آقای [محمد] بن سلمان [ولی‌عهد عربستان سعودی] کرد، زمینه فراهم بشود که بین دو کشور روابط حسنه برقرار بشود».

قاسمی در خصوص گزارش‌هایی درباره گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی گفت، او از جزئیات این موضوع اطلاعی ندارد. «بخشی از صحبت‌های بن سلمان در جهت روابط بین دو کشور هست و مسئولان دو کشور هم قطعاً همیشه به دنبال روابط با کشورهای همسایه به خصوص عربستان بودند».

قاسمی در بخش دیگری از مصاحبه با اشاره به محور مقاومت گفت، «محور مقاومت معمار و زیرساختش و ستونش شهید سردار سلیمانی بود و فکر می‌کنم اقداماتی که ایران در سوریه و عراق انجام داد، نه تنها برای امنیت ایران موثر و مهم بود بلکه نجات بشریت از ایجاد حکومت پلید داعش بود که اگر تفکر داعش و حکومت این تفکر در کشورهایی مثل سوریه و عراق صورت می‌گرفت، قطعا امروز خطر بزرگی برای منطقه و جامعه جهانی بود. من به بعضی از سران این کشورهای هم که ملاقاتی داشتم، عرض کردم که پدیده داعش مطمئن باشید که حکومت شما را بر نخواهد تابید و پدید داعش اگر در سوریه و عراق بود مرزهای ایران هم امروز امنیت چندانی نداشت. بنابراین کاری که ایران در محور مقاومت برای نابودی داعش کرد یک کار تاریخی است».

قاسمی با اشاره به توان موشکی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت، «من فکر می‌کنم چون سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی را حاکمیت جمهوری اسلامی و رهبری معظم جمهوری اسلامی به طور کلی در بعضی از موضوعات نظرات خاص دادند از جمله بحث موشکی که این در واقع به عنوان ناموس کشور ما هست. ما که موشک را برای حمله به کشوری طراحی نکرده و نساخته‌ایم... برای دفاع از کشورمان و برای بازدارندگی در کشورمان مسئله موشکی بوده و جزو مذاکرات اولیه ما با آمریکا در برجام هم نبوده و سیاست کلی جمهوری اسلامی فکر نمی‌کنم اجازه بدهد که در مورد موشکی امروز مطالبی به برجام اضافه بشود یا مذاکره شود».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول